Gå til innhold
Arkivverket

Spm: Litterær person (norsk?) som lagar hjul som går til evig tid (verkar snart, nesten)

Ivar S. Ertesvåg
 Del

Recommended Posts

hei,

Det er mange kunnskapsrike folk her.

Dette vert litt på sida av føremålet med forumet, men berre litt ... - så eg freistar.

Eg meiner at eg har lest ein historisk roman (truleg lagt til 1600-talet) der ein person held på

å bygge eit hjul som skal drive seg sjølv og levere kraft. Altså pumpe vatnet det treng for å drive seg

sjølv, og også drive andre ting i tillegg.     (Ein "perpetuum mobile", med andre ord.  https://snl.no/perpetuum_mobile )

Innretninga i romanen "verkar snart" ....

Eg trudde nokså sikkert det var Johannes Hjulmakar i bøkene om An Magritt (Falkberget).  Men det var det ikkje.

Så ... kvar kan eg ha lese dette?   Nokon som har tips?

Det er ikkje sikkert det var ein norsk forfattar (det var nokså sikkert på norsk eg las det, men det kan ha vore omsett).

Det kan ha vore lagt til eit anna land, og til eit anna hundreår enn 1600-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en bok jeg iallefall kan huske som omhandlet perpetum mobile, og da var vel forfatteren Gerd Høst - Egeerhavet tror jeg tittelen var. 

Men den er ikke i "nærheten" av "Hjulmakeren" så sannsynligvis ikke den du er ute etter.

Men skjønner lengselen din Ivar, (hvis du da ikke skal bruke den til undervisning etc,) følte tilsvarende om en bok/roman om oppvekst i Bergen, og når jeg fant den med litt hjelp så var det rett og slett fantastisk å lese den på nytt.

Lykke til i søket.

Mvh

Ivar M

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

Jeg søkte i Nasjonalbibliotekets baser og fikk 3031 !!!! treff på "perpetuum mobile". Interessen har tydelivis vært stor helt fra ca 1500-tallet. Virker litt håpløst å gå løs på dette omfanget.  Falkberget er rikt representert blant treffene, men det er kanskje bare den samme "ordentlige" hjulmakeren som går i igjen. Likevel tror jeg Falkberget kan være et godt tips. Underlig om ikke nettopp en hjulmaker har tenkt tanken. Jeg har Falkbergets samlede og vet nå hvilke bøker av ham jeg kan lete i, men jeg forsøker foreløpig å holde igjen på lysten (galskapen?) på å starte opp.....

Men det finnes en mann i Drøbak (men usikker på om han fortsatt lever) som har konstruert en slik maskin for noen titalls år siden. Den gikk i alle fall "av seg selv" i minst 12 år, og det kom journalister fra "hele verden" uten at noen fant noe juks med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Men det finnes en mann i Drøbak (men usikker på om han fortsatt lever) som har konstruert en slik maskin for noen titalls år siden. Den gikk i alle fall "av seg selv" i minst 12 år, og det kom journalister fra "hele verden" uten at noen fant noe juks med dette.

Maleren og kunstneren Reidar Finsrud - bare å Google!

vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for respons, så langt.

Svein: Eg har lest mykje av Aukrust. Eg trur han hadde ei forteljing der ein av kompisane (må ha vore Simen) konstruerte ein maskin for å

utnytte energien i piss-strålen frå gutar og mannfolk. Det skulle halde til evig tid; eller iallfall så lenge det var mannfolk.

I "Flåklypa"-universet kan meste kunne verke; og der let han seg ikkje hindre av ekle fysiske lover.

Men det var nok ikkje Aukrust eg trur eg hugsa.

Ivar: Det var nok ikkje "Bak Egeerhavet" (omsett av Gerd Høst) heller, https://www.nb.no/items/c288fb9d0033cdac41db2674396d04bc?page=7

Den personen eg meiner hugse, var ein ingeniør-type som Johannes Hjulmakar i "An Magritt".  Stephanos her ser ut til å vere noko heilt anna...

Det var ei forteljing om det som kunne ha vore ein historisk person, som trudde han kunne bygge eit slikt hjul.

Uttrykket "perpetuum mobile" trur eg ikkje var nemnt (men sjølve uttrykket er ikkje så viktig; det er først og fremst ei forklaring).

Hans Martin og Jarleif:

Eg kjenner til Finsrud.  Han sa ein gong at dette var eit kunstverk, og ein skulle ikkje analysere fysikken i det for mykje.

Innretninga hans er i prinsippet ein pendel (litt komplisert utgåve), med lite friksjon. Når han vert sett i gang, kan han halde på lenge

(truleg i vekesvis). Han vil stogge til slutt. Om ein freistar å utnytte rørslene, vil han stogge raskare enn han elles ville gjort.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Vigdis også; "Christianius Sextus" var den opplagde neste tanken.  Men utanom Rasmus Hjulmaker er hjulmakarane der namnlause og ofte i fleirtal. Eg fann det ikkje der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider