Gå til innhold
Arkivverket

Dame født Nilsen? Er dette riktig eller er det noe galt her år 1889

Atle Larsen
 Del

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke finner vielses attesten 1909 eller annet før dette.

Som barnets mor står hun med navn Anette Kristine Nilsen 1889, mannen heter Hans Sigurd (Theodorsen) Larsen 1882.

Siden jeg ikke finner noe om henne så tenkte jeg at Nilsen vanligvis var Nils sønn mens datter ville blitt Nilsdatter.

Hva tenker dere om dette er det trolig at hun har byttet navn til Nilsen slik at dette ikke er hennes føde navn? Eller var det ikke uvanlig at døtre kunne hete Nilsen?

Atle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble viet 13/6-1909, står det i dåpsinnførselen og har fått 3 barn tidligere.Her står det også at moren er født Nilsen. 

Oslo fylke, Grønland i Oslo, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), Fødte og døpte 1920, Side 140
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060530040394

(Nr. 115 - øverst)

Har du funnet dem i 1910-tellingen?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: Dette ble skrevet samtidig som de to overstående innlegg:

1800-tallet, særlig siste halvpart, var en tid da man gradvis begynte å gå over fra virkelige patronymicon til varianter av slektsnavn/etternavn. Det begynte i/nær byer og arbeidet seg etter hvert utover i mer grisgrente strøk. Så det kan godt være at Anette Kristine var en Nilsdatter som kalte seg Nilsen. På mannen får vi kanskje et hint om at han var sønn av en Theodor Larsen...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ved vielsen Inge la inn, ser en at faren hennes het Karl Anton Nilsen, så i dette tilfellet har vi med et såkalt ‘stivnet’ patronym. Det er jo særlig ved det århundreskiftet at mange sluttet å bruke patronym og fikk fast etternavn.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor født 1881 var som barn en Larsdatter (Faren var Lars Gulbrandsen). Etterhvert brukte hun mest Larsen. Som ungdom gikk hun over til å bruke farens patronym, Gulbrandsen, som etternavn. Så oppholdt hun seg i Amerika flere år etter ca. 1900, der var hun Gilbertsen, helt til hun giftet seg her i Norge i 1909 og tok sin ektemanns etternavn.  Så man må ta høyde for flere muligheter i denne perioden. Kan jo også ta med at broren brukte sitt patronym Larsen hele sitt liv.

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider