Gå til innhold
Arkivverket

Kårbrev 1854 fra Lars Erikson Søvik til sine foreldre.

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

I et gammelt skrin på loftet fant jeg kårbrevet fra 1854 fra min tippoldefar til sine foreldre. Fra tidligere tydingsbidrag til min slektsforskning fra Arkiverkets medlemmer har lært en del om tyding av gammelskrift og har greid å tyde mye av innholdet i dette brev. Se nedenfor tydingen av brevet. Det er dog fortsatt ord og delsetninger i brevet som jeg ikke har greid å tyde og hadde satt pris på bidrag her. Der jeg mangler tyding har jeg satt inn X i teksten. Tilsvarende har jeg satt inn ? der jeg er i tvil. Jeg har ikke funnet kårbrevet i Panteboken under gården og har derfor ingen lenke til brevet. Jeg har derfor tatt foto av brevet i to deler og lagt ved

Een Specidaler og 72 Skilling

Undertegnede Lars Erikson Søvig og Cornelius Pettersen Søvig tilstaar foraad og vitterliggjør at vi forraad forplikter og muligens efterkommende Brugere af stedet og til Bygslede Brug i Gaarden Søvig Mat. No 8 i Qvernes Thinglag af skyld 1 skyldaler, at forrrannevnt? Gjøre? foreldre Erik Knudson og Synev Johnsdatter Søvig som hidtil Leilendinger x nu faar xx et aarligt føderaad eller her Kaar for varer x nemlig

a. 6 sex Tønder god og velrenset Havre frit fra Laden leveret

b. 4 fire tønder gode og forsvarlige Poteter ligeledes frit leveret

c. Forsvarligt føde og røgt for 2 Kjør og 8 Smaafæ med Lammene til neste Høst efter fødselen, kjærne melken og melken indbæret naar ikke Kaartagerne er i stand til udføre det

d. 2 smaa aagre kalt Liningen og Volden med 12 Las Ho og Faaregjødsel aarligt, frit xx af Kaartagerne selv saa lenge som x istand hertil, men i Gaardens xxx skal Kaaryterne også besørge xxx, men Kaartagerne  skal selv tillegge sit fornødne X.

e. Fri Hest til sitt eget nødvendige behov, ligesom? frihed til at male sit eget Korn x paa Gaardens x, samt fri Brændved  hjemkjørt og sønderhugget og indbaaret til enhver tid, ligesaa kjærlig og omhyggelig tilsyn og pleie i alderdom og sygdoms tilfælde,

f. Frit og fornødent Huusrom for sin fjende? baad i stet og Gaardens øvrige hus, men til Vaaningshus benyttes den Lille stue med x som Kaartagerne selv med jorddrottens tilladelse faar ladt? sig selv bakefter? Som ogsaa er varer? Egen x. Ligeledes skal Kaartagerne tilstaas et stykke udyrket mark at slaa xx opp under fjældet, xxx saa lenge x er i stand til at xx frihet at tage 12 tolv x aarlig

Dette føderåd varer? uforminsket saalenge kaarfolkene lever, men naar en af dem ved Døden avgaar bortfalder af kaaret 1 ½ Tønde havre 1 ¾ Tønde Poteter 1 Ko og 3 Smaafæ og den lille Ager Volden, men det øvrige varer til den lengstlevendes Død. Med utredelsen af x føderaad x udgaar undertegnede at svare for sin xxxxx begge Kaartagerne xx naar en af dem? xxx gaar.

Til Regel for det  xx omfattet dette kår til aarlig verdi av 34 Spdlr: som for 5 Aar udgjør 170 Spdlr?.

Denne Kaarcontract utstedes under xxxxxxx

Karbrev 1a.msg Kårbrev 1b.msg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på første bilde:

01 Vi undertegnede Lars Søvig og

02 Cornelius. Pettersen Søvig tilstaar herved og

03 Vitterliggjør at vi herved forpligter os og mu-

04 ligens efterkommende Brugere af det os til-

05 bøxlede Brug i Gaarden Søvig Mat: No. 8

06 i Qvernes Thinglag  af Skyld 1 Skyldaler, at svare

07 vore kjære Forældre Erik Knudsen og Synev

08 Johns Datter Søvig der hidtil Leilændingsviis har

09 besiddet bemeldte Gaard, et aarligt Føderaad eller

10 Kaar for deres Livstid nemlig.

11 a) 6 sex Tønder god og velrenset Havre frit fra Laden leveret

12 b) 4 fire Tønder gode og forsvarlige Poteter ligeledes frit leveret

13 c) Forsvarligt Foder og Røgt  for 2 Kjør og 8te Smaafæ. med Lammene til??

14 ste Høst efter Fødselen, Kjørene mælkes og Mælken indbæres naar ikke Kaar-

15 tagerne selv er i Stand udføre det.

16 d) 2 smaa Agre kaldet Leningen og Volden med 12 Læs Hø og Faaregjødsel aarlig, hvilke

17 Agre drives af Kaartagerne selv saalenge de er i Stand dertil, men i paakommen-

18 de Alderdom og Svaghed skal Kaaryderne ogsaa besørge Drivten til rette Tid,

19 men Kaartagerne skal selv tillægge det fornødne Sædefrø.

20 e) Fri Hæst til sit eget nødvendige Behov, ligesom Frihed til at Male sit Korn

21 paa Gaardens Qvern, samt fri Brændeved hjemkjørt og sønderhugget og indbaa-

22 ret til en hver Tid, Ligesom Kjærlig og Omhyggelig Tilsyn og Pleje i Alder-

23 doms og Sygdoms tilfælde.

24 f) Frit og fornødent Huusrum for sine Ejendele baade i Nøstet og Gaardes (??)

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 2:

24 [forts.]  . . . Gaardes øvri

25 ge Huuse, men til Vaaningshuus benyttes den Lille Stue med Kammers som

26 Kaartagerne selv med Jorddrottens Tilladelse har ladet sig selv bekoste, som

27 er deres egen Ejendom. Ligeledes skal Kaartagerne tilstaaes et Stykke

28 udyrket Mark at slaa et Læs Høe oppe under Fjeldet, hvilket af dem beholdes

29 saa lenge de selv er i Stand til at drive dette, samt Frihed  at tage 12 Læs Myr aarlig

30 Dette Føderaad svares uformindsket saalenge begge Kaarfolkene lever; Men naar

31 en af dem ved Døden afgaar bortfalder af Kaaret 1 1/2 Tønde Havre 1 3/4 Tønde Pot

32 teter, 1 Koe 3 Smaafæ og den Lille Ager Volden, men det øvrige svares til den

33 længstlevendes Død. – Med udredelsen af ovenstaaende Føderaadspræstationer

34 vedgaaer undertegnede at svare hver sin halve Deel af et hvert slags ydelse

35 saavel medens begge Kaartagerne Lever som naar en af Dem ved Døden [af]

36 gaaer. – Til Regel for det Stemplede Papir ansættes dette Kaar til [en]

37 aarlig Verdi af 34 Spdlr: som for 5 Aar udgjør 170 Species.

38 Denne Kaarcontract udstedes under vore Hænder i hostægnede 2de Vitter[lig]

39 heds Vidners Overvær

[sted, dato, underskrifter.]

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider