Gå til innhold
Arkivverket

Tromsø - Mer om foreldrene (Andreas Andersen og Hanna Olsdatter) til Fredrik Andreas f. 1853

Asbjørn Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Den 15 april 1853 så blir Fredrik Andreas født som uægte barn til ungkaren Andreas Andersen og pige Hanna Olsdatter.

En stund etterpå den 10 juli samme år, blir Fredrik Andreas døbt i kirken.

https://media.digitalarkivet.no/view/299/84  Oppføring 144

Vi kjenner så noenlunde til hvem Hanna Olsdatter er, men særlig lite om Andreas Andersen.

Det er Andreas då som er personen som jeg håper noen kan hjelpe med. Det er oppgitt at han skal ha vært smed, at han muligens skal ha reist til USA før folketellingen i 1865 og hvis det er riktig, så skal en Andrew Andersen fra Reiten eller Reinen har vervet seg i hæren i forbindelse med borgerkrigen. 

I dåpen for Fredrik så kan en se at det ikke er oppgitt hvor han kommer ifra, om det er riktig tolkning da.

Det er vel og oppgitt helt til høyre at dette er Hannas 2nd leiermål og Andreas sin første (stemmer det?)

Under den som medelte om fødselen eller dåp, er oppgitt til å være ei mad: Wicklund. Jeg leser meg frem til at det skal ha vært en familie med dette navnet i Tromsø på den tiden og då om det er mulig at enten Hanna eller Andreas hadde en forbindelse til denne familien.

Hanna Olsdatter sin mor er Malena Hansdatter fra gården Orsvaag.

Det jeg trenger assistanse med er:

1) Fredrik Andreas sin konfirmasjon, for å se om det kan være noe der

2) Fredrik Andreas reiste til New Zealand som sjømann og kom tilbake til Tromsø og giftet seg. Er det noe i den forbindelsen at det kan være navn av interresse

3) Andreas sitt opphav

4) Når ble Andreas født og hvor vokste han opp

Tusen takk for enhver hjelp.

Mvh

Asbjørn Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AllanFrantzen skrev:

Takker for hjelpen så langt Allan.

Nå ville jeg ha tenkt at så fremt faren sitt navn er nevnt, så var han i live. Om han var fysisk tilstede er et annet spørsmål. Har tidligere sett at når far er død, så blir nærmeste mann i familien skreven inn.

I motsetning til en enke sitt dødsfall, hvor ektemann er død men blir allikevel nevnt i dødsprotokollen som nærmeste familie til den avdøde enken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider