Gå til innhold
Arkivverket

Publikasjoner angående Stårheimsgodset i Nordfjordeid, kongesaga og andre sagar

Asbjørn Rasmussen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg tidligere har fått gjort en BIG Y-500 test, kommet inn i historiske sammenhenger som ligger litt utenfor min egen kunnskap. Det begynte med at jeg fikk invitasjon via FamilytreeDNA i gruppen for R-L165, som har sitt opprinnelige utspring ifra Skottland og Orknøyane, hvor då den Skottske delen ble til klanen McLeod. 

Min paternal linje ender opp i nærheten av Stårheim i Nordfjordeid rundt 1650 (dokumentert via skifter og annet). Lite viste jeg den gangen at Stårheim var et maktsenter på tidlig 1100 tallet, hvordå Arne av Stårheim bodde. Han skal då ha hatt relasjoner til Erling Skakke og ble senere gift med Ingerid, som då ble hennes 4 ektemann og Arne ble så angiveligivs kalt for Arne Kongsmåg av Stårheim grunnet hans då nære forbindelse med Erling Skakke. Men dette er ikke min paternal forbindelse, da det på Orknøyane på tidlig 1100 tallet ifølge Orknøysagan budde en Moddan, som då hadde forbindelse til kongemakten som kom dit. Moddan hadde blant annet et barnebarn med navnet Ølver, som då antagligvis skal være forfar til klanen McLeod, hvorpå då min paternal linje kommer inn i og.  Her skal det nevnes at mitt Y-dna er eldre enn klan McLeod sitt.

Ølver skal i følge enkelte bøker ha en indirekte forbindelse med Arne Kongsmåg av Stårheim og derav min nåværende antagelse om en forbindelsen til området rundt Stårheim som er min kjente opprinnelse.

I og med at dette akkurat nå er litt sånn høytsvevende for meg, så kunne jeg gjerne tenkt å vite hvilke publikasjoner om dette emnet som er mest troverdig (hvis noe i det hele tatt er troverdig), som jeg kan benytte som et grunnlag for lage meg noen potensielle tanker om en forbindelse her. Jeg ser det finnes en god del bøker fra ulike årstall om disse emnene på nasjonalbiblioteket, men er det noe av nyere dato som på en måte har gjort en analyse av inneholdet i tidligere publikasjoner for å se på troverdigheten i det som er skrevet eller kan kaste nytt lys på det som er en stor del av vår norske historie?

Mvh

Asbjørn Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyeste og beste gjennomgangen av Ståreim-ætten er etter det jeg kan se denne fra Jo Rune Ugulen: «...alle the knaber ther inde och sædescwenne...»: Ei undersøking i den sosiale samansetjinga av den jordeigande eliten på Vestlandet i mellomalderen side 355-359.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Den er nok en av de bedre gjennomgangene, men er nå begynt å bli snart 15 år gammel, er det ikke nye opplysninger å finne her? Er det noen som har sett nærmere på Stårheim slektens etterkommere til i dag, på de slektsledd som overlevde etter Andres Simonsson Stårheim (død ca.1218). Som kjent er det få ledd som går til i dag, men de som overlevde - er det noen som kjenner til disses?
Mvh Fred Humborstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider