Gå til innhold
Arkivverket

Jeg trenger tips om fremgangsmåte?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år lett etter halvsøsteren til min tippoldemor dvs halvsøsteren til min mormor sin mormor. Min tippoldemor datter av Anne Randine Andreasdatter (skrivemåten har vært veldig forskjellig i hennes levetid med a-ending og e-ending. Anne Randine ble aldri gift, men hadde tre barn med forskjellige fedre. 

Min tippoldemor ble døpt Marthe Malene i april 1827 i Bergen Domkirke, men presten skrev feil navn på både mor og barn i kirkeboken, så Marthe Malene brukte både navnet Anne Malene og Marthe Malene i forskjellige sammenhenger. I følge Fattigvesenet i Bergen så het moren Anne Randine og ikke Anne Randine som det står i kirkeboken.

I 1836 ble alle tre barna til Anne Randine satt på landet av Fattigvesenet i Bergen. Den eldste av barna Karen ble sendt til en bonde i Hamre sogn, der ble hun værende til hun fikk seg huspost i Bergen i ca 1840 og der stopper alle spor. Jeg har ikke funnet henne konfirmert? Vet egentlig ikke hvor jeg skal lete? Hun ble født 13. juni 1824 og døpt i Korskirken i Bergen.

Sønnen Jann ble sendt i fosterhjem i Lindås og hans etterkommere har jeg funnet, min tippoldemor er ok hun vet jeg det meste om.

Jeg vet ikke om Karen brukte fornavnet Karen eller Kari, eller om hun kalte seg Torbjørnsdatter eller Bersvendsdatter? 

Foreldrene hadde ikke noe etter seg så det var ikke noe å skifte, så hvordan gå frem for å finne Karen?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terje Aarland skrev:

I 1936 ble alle tre barna til Anne Randine satt på landet av Fattigvesenet i Bergen.

Det er vel denne familien. Du har også mange mange eldre forespørsler (med svar) om denne familen som du bør lenke til for å spare folk for unødig ekstraarbeid.

image.png.36b4366b6a122e5dae3328f17cdd9c42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har prøvt meg på dette mange ganger før og hver gang dukker det opp nye opplysninger. Karen var plassert i Hammer sogn og var trolig et sted i nærheten av Frekhaug i tidligere Meland kommune. Jeg tror at stedet hun var het Dale. Fra Bergen Byarkiv har jeg fått oppgitt at hun ble utskrevet fra Fattigvesenet kring 1840 fordi hun fikk seg huspost i Bergen, men der stopper alle spor? Jeg har fått opplyst at det står ingenting om henne i skiftet etter moren, som hadde navnet Anne Randine Olsen da hun døde i oktober 1841. Det står at hun var Torbjørn Olsen Ludes hustru, men det skulle stå Lande.

Da alle barna ble satt på landet ble Torbjørn Olsen oppgitt som forsørger. Torbjørn Olsen var livstidsslave på Fredriksten og døde i mars i 1841.

Anne Randine sine tre barn var:

1) Karen f. 13. juni 1824,

2) Anne (Marthe) Malene f. April 1827 og

3) Jann født i 1834. 

Nr 2 ble min tippoldemor og er jeg har funnet etterkommerne etter nr 2

Men Karen (nr 1) finner jeg ikke. Faren til Karen var skredder Bersvend Iversen fra et sted i nærheten av Senja (iflg kirkeboken da Karen ble døpt i Korskirken i Bergen).  Jeg har ikke funnet konfirmasjonen til Karen og vet ikke hvilket etternavn som ble brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du ikke inn lenker tll det du allerede har funnet. Da slipper andre å gjore det.

De fleste hjelperene her liker å se lenker. 

Det kan være info som du har oversett eller som blir tolket på en annen måte.

Du bør også legge inn lenker til dine tidliger forespørsler om samme emne.

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kopiere og å legge inn en lenk fra kirkebøker o.l er meget enket. 

Klikk på   ikonet opp til høyre på kirkebok siden. (rød pil)

Da er siden kopier og da kan da lime linke inn i ditt sørsmål.

Sidelenk.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp søkt på MyHeritage etter Karen og da er det en Anne Marie Stavenes som opplyser at Karen het Andreasdatter, men jeg vet ikke hvorfor hun kaller henne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider