Gå til innhold
Arkivverket

Angående fødselsattest

Ann Kristin Fattnes
 Del

Recommended Posts

For litt over fire måneder siden sendte jeg en henvendelse til Arkivverket hvor jeg ba om å få innsyn i min avdøde farmors fødselsattest, etter anbefaling fra Byarkivet i Stavanger. Jeg fikk en epost fra Arkivverket i juli at jeg ville få svar på min henvendelse i august, det fikk jeg ikke. Jeg sendte på nytt en henvendelse hvor jeg spurte om min sak var blitt glemt. Den fikk jeg heller ikke svar på.

Nå kjenner jeg meg litt skuffet over at jeg ikke får et eneste svar fra Arkivverket. Hvem kan jeg kontakte for å få svar på min henvendelse angående min avdøde farmors fødselsattest når jeg ikke får svar fra Arkivverket?

Håper så mye på svar 

Med vennlig hilsen

Ann Kristin Fattnes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet tekst 🙂 Beklager, så ikke at henvendelsen lå under "Spør arkivverket". Men PS - de har et tlf.nr., du kan jo ringe og spørre hvorfor det tar så lang tid?

Endret av Marianne Hella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marianne Hella skrev:

Slettet tekst 🙂 Beklager, så ikke at henvendelsen lå under "Spør arkivverket". Men PS - de har et tlf.nr., du kan jo ringe og spørre hvorfor det tar så lang tid?

Jeg har ikke mulighet til å ringe dem. Jeg har prøvd å finne en e-postadresse hos Arkivverket jeg kan bruke får å kontakte dem, men finner bare tlf.nr og link til forumet. 

Endret av Ann Kristin Fattnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oppfølging av tidligere registrert sak kan du bruke dette skjemaet:

https://www.arkivverket.no/tjenester/oppfolging-av-tidligere-sak#!/form/0

Arkivverket er presset for ressurser og slektssaker havner derfor bakerst i køen. Det er trolig forklaringen på saksbehandlingstida. Jeg har gjort saksbehandler oppmerksom på innlegget ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anita Riise - Arkivverket skrev:

For oppfølging av tidligere registrert sak kan du bruke dette skjemaet:

https://www.arkivverket.no/tjenester/oppfolging-av-tidligere-sak#!/form/0

Arkivverket er presset for ressurser og slektssaker havner derfor bakerst i køen. Det er trolig forklaringen på saksbehandlingstida. Jeg har gjort saksbehandler oppmerksom på innlegget ditt.

Takk for at du gir beskjed til saksbehandler. Jeg har brukt skjemaet du linker til, men jeg har enda ikke fått svar. Da jeg ikke har mulighet til å ringe, håpet jeg det fantes en e-postadresse jeg kunne sende epost til og spørre hvordan det går med saken min, eventuelt når jeg kan forvente svar.

Finnes det en e-postadresse jeg kan sende mitt spørsmål til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er hardt pressa på ressurser og det hjelper ikke å henvende seg om samme sak på ulike måter. Saka er registrert og vil bli besvart med tida, men der er rett og slett andre saker som går foran i køen inntil man har fått jobba inn igjen restansene.

Arkivverkets service-erklæring:

https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/tjenestepolitikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anita Riise - Arkivverket skrev:

Vi er hardt pressa på ressurser og det hjelper ikke å henvende seg om samme sak på ulike måter. Saka er registrert og vil bli besvart med tida, men der er rett og slett andre saker som går foran i køen inntil man har fått jobba inn igjen restansene.

Arkivverkets service-erklæring:

https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/tjenestepolitikk

Det forstår jeg. Synes bare det er litt dumt at jeg fikk beskjed at jeg skulle få svar i august så viser det seg at det var feil. Denne saken med fødselsattesten til min avdøde farmor er veldig viktig, og hadde derfor håpet på litt fortgang etter fire måneder med venting. 

Jeg setter som sagt pris på at du har gitt beskjed til saksbehandler, og håper på svar så snart som mulig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom farmora di vart fødd før 1930 bør det vere mogelegheiter for å finne dåpsinnførsla i dei skanna kyrkjebøkene som ligg på nettet. Dette vil vere jamngodt med fødselsattest, med mindre du treng den i offisiell samanheng (der er eg usikker). Opplysningane frå kyrkjeboka er jo det som dannar utgangspunktet for ein fødselsattest.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dersom farmora di vart fødd før 1930 bør det vere mogelegheiter for å finne dåpsinnførsla i dei skanna kyrkjebøkene som ligg på nettet.

Hun er født 14. januar 1938 ifølge dette temaet:

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dersom farmora di vart fødd før 1930 bør det vere mogelegheiter for å finne dåpsinnførsla i dei skanna kyrkjebøkene som ligg på nettet. Dette vil vere jamngodt med fødselsattest, med mindre du treng den i offisiell samanheng (der er eg usikker). Opplysningane frå kyrkjeboka er jo det som dannar utgangspunktet for ein fødselsattest.

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Hun er født 14. januar 1938 ifølge dette temaet:

Jeg setter pris på at dere vil hjelpe. Min farmor ble født i 1938. Dessverre er de skannede kirkebøkene for det året låst.

Grunnen til at jeg er på jakt etter min avdøde farmors fødselsattest er fordi jeg leter etter hennes biologiske foreldre sin fødselsdato. Byarkivet i Stavanger anbefalte meg å ta kontakt med Arkivverket og be om å få innsyn i fødselsattesten til min farmor da det kunne stå opplysninger om foreldrene i den.

Jeg søkte om innsyn for fire måneder siden og fikk beskjed at jeg vil få svar i august. Nå er det oktober og jeg har ikke hørt noe enda. Jeg har purret på svar, men ingenting. 

Jeg har prøvd å finne kontaktinformasjon på Arkivverket sin nettside, men fant kun dette forumet og tlf.nr. Da jeg ikke har mulighet til å ringe, håpet jeg å finne en e-postadresse jeg kunne sende epost til og spørre hvordan det går med saken min eventuelt når jeg kan forvente svar.

Jeg har opplevd å få kjapt svar på henvendelser til Arkivverket tidligere, og trodde derfor at det ikke skulle ta fire måneder, kanskje lenger for å få svar på en fødselsattest. 

Takker igjen for at dere vil hjelpe meg 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider