Gå til innhold
Arkivverket

Leiemålsaker

Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Hvor kan jeg lete for å finne ut om  leijermål saker fra 1881 fra Eidsvoll tingrett ble fullbyrdet og hvor de som ble dømt eventuellt måtte sone. Min tippoldemor ble dømt i en sånn sak, skulle gjerne funnet ut om hun måtte sone og eventuelt  hvor, hvis det er mulig. Hun het Anne Maria Christophersdatter. Hun var f 30.7.1840 i Gjerdrum.

Mvh Torgeir Karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, torgeir karlin skrev:

Hvor kan jeg lete for å finne ut om  leijermål saker fra 1881 fra Eidsvoll tingrett ble fullbyrdet og hvor de som ble dømt eventuellt måtte sone. Min tippoldemor ble dømt i en sånn sak, skulle gjerne funnet ut om hun måtte sone og eventuelt  hvor, hvis det er mulig. Hun het Anne Maria Christophersdatter. Hun var f 30.7.1840 i Gjerdrum.

Mvh Torgeir Karlin

Mulig Eidsvoll fengsel varetektjournal 1866-1904 eller Fangeprotokoller ved Akershus amts distriktsfengsel?

Det kan nok være at dommen ble sonet i foreksempel Christiania? Den første av disse er fotografert og er tilgjengelig for medlemmer hos NSF.

Mens den andre har jeg registrert at skal være under arbeid. Jeg legger som regel ut registre til disse åpent, men etter det jeg kan se er ikke et

slikt register for disse utarbeidet. https://www.genealogi.no/fange-og-fengselsprotokoller/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ble dømt og bosatt i Eidsvoll, så vil du finne dommen i ekstrarettprotokollene, og ble det fengsel så ble hun nok sendt til Tukthuset (kvinnefengselet) i Christiania

Her er linken til dommene https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1880&to=1900&format=all&archive_key=&st[]=EKRP&m[]=0237

Hun står ikke i Varetektsjournalen for Eidsvoll som David nevner lenger oppe, og jeg har ikke fangeprotokollen for Tukthuset i 1881 dessverre. 

Endret av Lars.O.Wangensteen
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider