Gå til innhold
Arkivverket

Rekonstruerte emigrantprotokoller Stavanger - En kilde vi savner


Kenneth Frost Lie
 Del

Recommended Posts

Melding fra bruker:

 

Har et håp om at dere igjen kan vurdere å legge ut og gjøre søkbar den rekonstruerte databasen over emigrerte fra Stavanger.

 

Selv om kilden er gjenoppbygget av diverse «usikere kilder» som avisnotater m.m var den en nytting kilde for opplysninger man kunne få bekreftet eller sammenligne med andre funn. 

 

Og ja, dere har lagt ut xls og andre filtyper med databasen, men de er helt ubrukelige for en ordinær bruker. Filformatene er lite brukervennlige. Jeg som er over snittet datakyndig har heller ikke funnet noen måte å bruke dem praktisk på, med f.eks søking i materialet.

 

Jeg mener sterkt at denne kilde igjen kan legges ut med en advarsel/med forbehold om at dere ikke anser den som sikker.
Med tanke på kildetype så er det heller ikke en vital kilde som krever «spesielt vern» med tanke på at den ikke er kildetype som en kirkebok, folketelling o.l.

 

Databasen var svært nytting for å gjøre søk i eldre emigrasjoner fra Stavanger og treff fra den har jeg selv kunnet knytte opp mot andre søkbare databaser (husk det var en tid uten bruk av etternavn og mange treff med samme navn) som Ellis Island, FamilySearch emigrasjoner/folketellinger, avissøk hos Newspapers.com m.m.

 

En dyktig slektsforsker VET at et funn eller en enkelt kilde ikke definerer en sannhet, men det er summen av flere kilder og funn som dokumenterer og verifiserer en teori om et subjekt.

 

Håper dere kan vurdere dette på ny.

 

Hilsen en storbruker som håper på godt nytt 🙂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.