Gå til innhold
Arkivverket

Præsteindberetninger, 1808

Frederik Thede
 Del

Recommended Posts

Kære norske venner,

Jeg er specialestuderende ved Københavns Universitet, og jeg er ved at forberede et speciale om den danske "Kongelige Commission til Oldsagers Opbevaring", i daglig tale "Oldsagskommissionen". Oldsagskommissionen blev oprettet i 1807, mens unionen mellem Danmark og Norge endnu bestod. En af kommissionens første opgaver var, at sende et spørgeskema ud til alle landets præster, hvor man spurgte om hvilke oldtidsminder, genstande fra katolsk tid, runer osv., der fandtes i landets sogne. De svar, der indløb fra Danmark, findes i dag i Nationalmuseets arkiver, og er sågar transskriberet og udgivet på tryk i slutningen af 1990'erne. Jeg har imidlertid ikke haft held til at finde svarene fra Norge - hvis de da overhovedet findes! Alt peger i hvert fald på, at svarene ikke (længere) findes i Danmark. De tilsvarende islandske beretninger blev for eksempel overført til Island engang i 1980'erne. 

Så, mit spørgsmål:
Er I bekendte med, om der i Norge findes svar på de spørgeskemaer, som Oldsagskommissionen i 1808 udsendte til besvarelse af Norges præster? Og i så fald: Hvorhenne? Svarene i Danmark indløb primært i 1808, men mange kom også i 1809, nogle så sent som 1811. Det er også tænkeligt, at svarene grundet krigen aldrig kom Oldsagskommissionen i hænde. 

Her; https://tidsskrift.dk/bola/article/viewFile/105298/154114, kan I læse mere om de omtalte skemaer. På side 2 (i PDF'en) ses også en kopi af skemaet. 

Tak på forhånd, og med venlig hilsen

Frederik Thede Schmidt-Hansen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkjent også her i Noreg. Det kom ei bok for nokre år sidan med transkripsjon av svara frå dei ulike prestegjeld landet. Eg lånte boka og las ho, men eg kan ikkje hugse tittel og forfattar. Får ikkje treff med googling på mogelege søkjeord, så da er eg ikkje presis nok. Trudde kanskje at Riksarkivet sto bak kjeldeutgjevinga, men ser heller ikkje i oversikt derifrå den aktuelle boka. Men ho finst altså!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Anfinn! Tusind tak for svaret. Det er overraskende nyt for mig, at kilderne er udgivet (jeg har trods alt søgt ret længe!) Men det er fantastiske nyheder, og jeg vil prøve lede videre - evt. skrive til Riksarkivet.

Tak for hjælpen!

Bedste hilsner,

Frederik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anfinn Bernaas skrev:

Velkjent også her i Noreg. Det kom ei bok for nokre år sidan med transkripsjon av svara frå dei ulike prestegjeld landet. Eg lånte boka og las ho, men eg kan ikkje hugse tittel og forfattar. Får ikkje treff med googling på mogelege søkjeord, så da er eg ikkje presis nok. Trudde kanskje at Riksarkivet sto bak kjeldeutgjevinga, men ser heller ikkje i oversikt derifrå den aktuelle boka. Men ho finst altså!

18 timer siden, Frederik Thede skrev:

Hej Anfinn! Tusind tak for svaret. Det er overraskende nyt for mig, at kilderne er udgivet (jeg har trods alt søgt ret længe!) Men det er fantastiske nyheder, og jeg vil prøve lede videre - evt. skrive til Riksarkivet.

Her tror jeg dessverre at Anfinn Bernaas forveksler med spørreskjemaene fra 1743: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/skole/videregaende-trinn/norge-1500-1800-tallet/norge-i-1743

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2021 den 11.01, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Her tror jeg dessverre at Anfinn Bernaas forveksler med spørreskjemaene fra 1743: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/skole/videregaende-trinn/norge-1500-1800-tallet/norge-i-1743

Hej Kristian,

Tak for hjælpen - det er selvfølgelig ærgerlige nyheder for mig, men også godt at vide. Er du bekendt med om præsteindberetningerne fra 1808 findes et sted, utrykt? Jeg har søgt uden held på Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frederik Thede skrev:

Hej Kristian,

Tak for hjælpen - det er selvfølgelig ærgerlige nyheder for mig, men også godt at vide. Er du bekendt med om præsteindberetningerne fra 1808 findes et sted, utrykt? Jeg har søgt uden held på Arkivverket.

Nei, dessverre. Jeg håper at en av våre arkivarer vil besvare spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt meg for hos arkivarene i Riksarkivet som heller ikke har funnet fram til dette materialet. Forøvrig svarte de:

"Spørsmålet er om prestene sendte de rett til kommisjonen, eller om svarbrevene gikk via Danske Kanselli (RA/EA-3024 Danske Kanselli 1800-1814). Gikk det via Kanselliet spørs det også hvilket departement det kan være snakk om. Kanskje 1. departement for kirke- og skole. I arkivet finnes også en såkalt fellesavdeling for alle departementer som er en mulighet.

På Digitalarkivet ligger kun materiale fra 3. departement: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?page=1&archives[0]=no-a1450-01000000006091&start_year=&end_year=&text= "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

LØST:
Præsteindberetningerne findes i Nasjonalbiblioteket, i arkivkassen Ms. fol. 1056

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider