Gå til innhold
Arkivverket

Præsteindberetninger, 1808

Frederik Thede
 Del

Recommended Posts

Kære norske venner,

Jeg er specialestuderende ved Københavns Universitet, og jeg er ved at forberede et speciale om den danske "Kongelige Commission til Oldsagers Opbevaring", i daglig tale "Oldsagskommissionen". Oldsagskommissionen blev oprettet i 1807, mens unionen mellem Danmark og Norge endnu bestod. En af kommissionens første opgaver var, at sende et spørgeskema ud til alle landets præster, hvor man spurgte om hvilke oldtidsminder, genstande fra katolsk tid, runer osv., der fandtes i landets sogne. De svar, der indløb fra Danmark, findes i dag i Nationalmuseets arkiver, og er sågar transskriberet og udgivet på tryk i slutningen af 1990'erne. Jeg har imidlertid ikke haft held til at finde svarene fra Norge - hvis de da overhovedet findes! Alt peger i hvert fald på, at svarene ikke (længere) findes i Danmark. De tilsvarende islandske beretninger blev for eksempel overført til Island engang i 1980'erne. 

Så, mit spørgsmål:
Er I bekendte med, om der i Norge findes svar på de spørgeskemaer, som Oldsagskommissionen i 1808 udsendte til besvarelse af Norges præster? Og i så fald: Hvorhenne? Svarene i Danmark indløb primært i 1808, men mange kom også i 1809, nogle så sent som 1811. Det er også tænkeligt, at svarene grundet krigen aldrig kom Oldsagskommissionen i hænde. 

Her; https://tidsskrift.dk/bola/article/viewFile/105298/154114, kan I læse mere om de omtalte skemaer. På side 2 (i PDF'en) ses også en kopi af skemaet. 

Tak på forhånd, og med venlig hilsen

Frederik Thede Schmidt-Hansen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider