Gå til innhold
Arkivverket

Familie på gården Sparstad, Vang, Oppland, 1801

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

I ft 1801 på Sparstad er det oppført familien Ole Torstensen, hustru Ingeborg Knudsdtr med sønn Torsten.

Videre oppført er hustruens far, Knud Henrichsen.

I tillegg er det oppførte et barn, Ingeborg Olsdtr som " hans datter søn", 2 år. Mulig "søn" er overstrøket,

Har problemer med å stedfeste dette barnet. Virker som det kan være Oles datter utenfor ekteskap.

Noen som har tanker om dette?

Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/ft20090806630171

MWSnap234.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville tru at det er barnebarnet til Knud Henrichsen, ettersom barnet er oppført etter han og ikkje etter Oles og Ingeborgs fellesbarn. "Datter Søn" er vel feil for "Datter Datter"

Eg finn ei Ingebor døypt 1800, dotter til Ole Tost[ensen] Sparstad og Ingrid Knudsdtr, her, venstre side, 6. april:

SAH, Vang prestekontor, Valdres, Ministerialbok nr. 2, 1796-1808, s. 42-43
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070621000220

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg ville tru at det er barnebarnet til Knud Henrichsen, ettersom barnet er oppført etter han og ikkje etter Oles og Ingeborgs fellesbarn. "Datter Søn" er vel feil for "Datter Datter"

Eg finn ei Ingebor døypt 1800, dotter til Ole Tost[ensen] Sparstad og Ingrid Knudsdtr, her, venstre side, 6. april:

SAH, Vang prestekontor, Valdres, Ministerialbok nr. 2, 1796-1808, s. 42-43
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070621000220

Det synes rart om denne Ingri(d) skulle ha barn født 1800 med Ole Tostensen Sparstad ettersom han hadde barn med Ingeborg allerede i 1797. Kan denne Ingri(d) være den samme som Ingeborg? Og barnet oppført på feil sted i ft? Barnet er jo oppført som 2 år gammelt i 1801 og havner midt i ekteskapet mellom Ole og Ingeborg. Finner ikke noe fornuftig forklaring på denne innførselen i ft1801 på gården Sparstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Reidar Strømsøe skrev:

Det synes rart om denne Ingri(d) skulle ha barn født 1800 med Ole Tostensen Sparstad ettersom han hadde barn med Ingeborg allerede i 1797. Kan denne Ingri(d) være den samme som Ingeborg? Og barnet oppført på feil sted i ft? Barnet er jo oppført som 2 år gammelt i 1801 og havner midt i ekteskapet mellom Ole og Ingeborg. Finner ikke noe fornuftig forklaring på denne innførselen i ft1801 på gården Sparstad.

Oops, du har rett, det er noe rart her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Oops, du har rett, det er noe rart her!

Finner heller ikke sønnen Torstens dåpsinnføring i kb for Vang i perioden 1796-1798. 

5 andre barn (Knud, Sigri, Lars, Ole og Anders) i dette ekteskapet er funnet i kb for Vang i perioden 1803-1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Reidar Strømsøe skrev:

Finner heller ikke sønnen Torstens dåpsinnføring i kb for Vang i perioden 1796-1798. 

Då er vi to, og eg har for å vera på sikre sida sett vidare fram til Ingeborgs dåp. Er Torsten gløymt? Heimedøypt kanskje, og dåpen ikkje blitt bekrefta i kyrkja? Eller blei han døypt ein annan plass?

Det einaste eg finn er truloving og vigsle for Ole og Ingeborg, men det har du sikkert:

SAH, Vang prestekontor, Valdres, Ministerialbok nr. 2, 1796-1808, s. 400-401
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070621000283

Trur du har rett i at Ingrid Knudsdatter og Ingeborg Knudsdatter er same person, og at det kan ha skjedd ei feiloppføring i folketellingslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider