Gå til innhold
Arkivverket

Snedkersvends hjem og adresse og arbeidsadresse?

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Forfaren min Steffen Einarsen var en snedkersvend. Denne avisutklippet av annonsen hans viser adressen Halvandebakken 9. Jeg vet at han bodde på en annen adresse på dette tidspunktet, så kan jeg anta at Halvandebakken 9 var adressen til butikken hans.

Har Digitalarkivet en kilde jeg kan forske på for å finne mer informasjon om denne adressen? Er det mulig å finne detaljer om den ble brukt som butikk, om hans mester bodde der, eller om andre snekkere jobbet der? 

Også, betyr "H." i "H. Einarsen, Halvkandebakken 9." hos?

(1891 Apr 4) “Advertisement.” Bergens Annonce tidene, 4 April 1891. p. 3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Johan Stenslie skrev:

Forfaren min Steffen Einarsen var en snedkersvend. Denne avisutklippet av annonsen hans viser adressen Halvandebakken 9. Jeg vet at han bodde på en annen adresse på dette tidspunktet, så kan jeg anta at Halvandebakken 9 var adressen til butikken hans.

Har Digitalarkivet en kilde jeg kan forske på for å finne mer informasjon om denne adressen? Er det mulig å finne detaljer om den ble brukt som butikk, om hans mester bodde der, eller om andre snekkere jobbet der? 

Også, betyr "H." i "H. Einarsen, Halvkandebakken 9." hos?

(1891 Apr 4) “Advertisement.” Bergens Annonce tidene, 4 April 1891. p. 3.jpeg

Det er vel en "K", altså K. Einarsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, hanstolvstad said:

Det er vel en "K", altså K. Einarsen ?

Ja du har det ret. Så da det må være en del av hans navn? Det er sannsynligvis en annen Einarsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Johan Stenslie skrev:

Ja du har det ret. Så da det må være en del av hans navn? Det er sannsynligvis en annen Einarsen da.

Substantiver og egennavn hadde stor forbokstav, om du ser på Kommode, ser du stor K. 🙂 Så trolig noen annen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, hanstolvstad said:

Substantiver og egennavn hadde stor forbokstav, om du ser på Kommode, ser du stor K. 🙂 Så trolig noen annen 🙂

Takk for informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Johan Stenslie skrev:

Takk for informasjonen!

Jeg ble plutselig i tvil: kan det være "St"? Altså som i Stephen, eldre form for Steffen? Du får se om du får noe svar fra noen andre her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, hanstolvstad said:

Jeg ble plutselig i tvil: kan det være "St"? Altså som i Stephen, eldre form for Steffen? Du får se om du får noe svar fra noen andre her 🙂

Jeg er ganske sikker på at du har rett, men vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AllanFrantzen said:

Det står utvilsomt K, jf K i Kommode og H i Halvkandebakken. Men trykkfeil forekom dengang som nå. Det kan selvsagt også tenkes å være flere familiemedlemmer.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.