Gå til innhold
Arkivverket

Johan Wilhelm Wiberg Olsen – Hvorfor ble han pleiebarn?

per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Er det noe som kan hjelpe meg med en fornuftig forklaring på ; Johan Wilhelm Wiberg Olsen – Hvorfor ble han pleiebarn?

Johan Wilhelm Wiberg ble født i 07. januar 1829 av foreldrene Johannes Wilhelm Wiberg (10. april 1802 – 1884) og Karen Elisabeth Smith (23. oktober 1801 – 24 september 1884).

Johan Wilhelm ble døpt den 01. februar 1829 i Nykirken i Bergen.

Dåp til Johan Wilhelm;  https://www.digitalarkivet.no/kb20070416630293

Konfirmasjon til Johan Wilhelm;  https://www.digitalarkivet.no/kb20050819020124

Foreldrene fikk i tillegg til Johan, blant annet  følgende 3 gutter;

Berent Thomas født 11. november 1830

Peter Reinart født 03. april 1832

Johan Herman  født 07. november 1836.

Det jeg mener å ha blitt fortalt er at Johannes og Karen flyttet tilbake til Herøy evt Kristiansund i Møre og Romsdal rundt 1830, og tok med seg Johan Wilhelm sine søsken.

Johannes var født 10. april 1802 på Herøy i Rovde i Sande  i M&R, og hans kone Karen ble født 23. oktober 1801 i Sokndal i Rogaland.

Mitt spørsmål til dere er; Er det noe som kan gi med en forklaring på hvorfor de lot den eldste sønnen Johan Wilhelm bli boende i Bergen hos ekteparet Harald Olsen (07. august 1796 – 03. mars 1837) og Henricha Henriksdatter Glose (02. juli 1791 – 07. august 1877)

Dåp til Henrica;  https://www.digitalarkivet.no/kb2007041865050

Vielsen til Henrica og Harald; https://www.digitalarkivet.no/kb20070306670053

Bergen Borgerbok; https://www.nb.no/items/280af42e2d33ccaebf02ec25c427f431?page=135&searchText="henriche Olsen"

Ser fram til å høre fra deg

mvh

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Berent Thomas og Peter Reinart er døpt i Bergen, så evt. flytting har vel skjedd etter 1832. Men jeg kan ikke finne dåpen til Johan Herman.

Derimot finner jeg en Jacob Hermann Wiberg født (ca) 1837 i "Soggendal" i folketellingen 1885: 001 Jacob Hermann Wiberg - 0051 !! - 002 Indlandet - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1885 for 1503 Kristiansund kjøpstad - Digitalarkivet

og en (samme?) Jacob Herman Wiberg født (ca) 1836 død 1. februar 1920 i Kristiansund (første innførsel (nr 10) på siden): Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 572/L0863: Ministerialbok nr. 572D07, 1917-1935 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Om dette er samme person som "din" Johan så må flyttingen ha skjedd omtrent 1833-1836/37... Jeg kan dog ikke se at deres utflytting er nevnt i kirkeboken for Nykirken i dette tidsrommet...

Hvorfor foreldrene lot en guttunge på 5-7/8 år bli igjen i Bergen er det vel tvilsomt om du noen gang finner noe svar på (med vanlige slektsforskningskilder), men det kan være så "enkelt" som at han var ferdig med skolegang og hadde kommet i lære(*) som de ikke ville avbryte, samtidig som de var trygge på at pleieforeldrene tok seg godt av sønnen. Man tenkte ofte annerledes i gamle dager...

(*) = Kanskje med tanke på å overta "bedriften" etter hvert. Og det kan gjerne ha vært hos pleieforeldrene...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Takk for din tilbakemelding.

Skal sjekke linkene du har vedlagt, men jeg tror dessverre at jeg ikke klarer å finne svar på mitt spørsmål.

Det kan være mulig at Johan Wilhelm ble værende tilbake i Bergen for ferdigstille sin skolegang eller læretid, men dette vet jeg ikke.

Prøvde meg på dette innlegget i håp  om noen hadde noen opplysninger, uten å helt tro at jeg fikk et fasitsvar.

Jeg får prøve med på noe litteratur som hans sønn Johan Christian Koren Wiberg har skrevet om familien.

Ha en fortsatt en fin dag.

mvh

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei, Per.

Så dette innlegget ditt alt for sent. (Nå!) Har sittet et par dager og ‹knoklet› med samme problem. Dog med en litt annen vinkling:

Prøve å finne ut hvorfor den samme JW ga noen av sine barn Koren og Stub som ‹mellomnavn›. Men dette er på siden av temaet ditt.

Eneste jeg kanskje kan bidra med er at Karen Smiths mor var født Glaase [Glose]. I likhet med Henricha. Slik at de nok var slekt.

Far og mor i FT 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058347001689

Høyst sannsynlig har du vel funnet ut dette allerede, men siden jeg sitter med dette foran meg nå . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Even.

jeg beklager at jeg ikke har sett ditt innlegg før nå 5 måneder etter du skrev.

Jeg mener at jeg har funnet svaret på spørsmålet.

Ekteparet Harald Olsen, og Henrikke Glose fikk 5 barn, som alle døde før de var 5 måneder gammel

Videre  var Henrikke Olsen, født Glose,  tanten til Johan Wilhelm sin mor, Karen Smith.

DVS at Johan Wilhelm var grandnevø til Henrikke.

Tror at Henrikke ble i 1850 tallet Henrikke ble Johan sin pleiemor av familiære og muligens arvetekniske grunner 

mvh

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikke mista selv foreldrene  i tidlig barne alder, og vokste opp hos farens bror , så kan  det forklare at hun ble pleiemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2021 den 0.32, Even Stormoen skrev:

Hei, Per.

Så dette innlegget ditt alt for sent. (Nå!) Har sittet et par dager og ‹knoklet› med samme problem. Dog med en litt annen vinkling:

Prøve å finne ut hvorfor den samme JW ga noen av sine barn Koren og Stub som ‹mellomnavn›. Men dette er på siden av temaet ditt.

Eneste jeg kanskje kan bidra med er at Karen Smiths mor var født Glaase [Glose]. I likhet med Henricha. Slik at de nok var slekt.

Far og mor i FT 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058347001689

Høyst sannsynlig har du vel funnet ut dette allerede, men siden jeg sitter med dette foran meg nå . . .

Mvh

Det  bodde en Samuel Stub Glose i Sokndalstrand, han drukner i 1801, flere av hans barn bruker Smith som mellomnavn,  og jeg tror det er slektskap mellom  Johan Williams famile og  Samuel stub Glose. 

Se også Stein Norem Wisteds  slekt sider.

Hilsen Tove 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider