Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp

Inger Petterson
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, Inger Petterson skrev:

1. Siste ord på merknad på nr. 12 kvindekjøn?

https://media.digitalarkivet.no/view/6795/94

Barnet er født 25 - fem og tyvende - April 1885 - fem og aatti. 

Det er slik man skrev beløp på sjekker i gamle dager, for at det ikke skulle oppstå noen tvil om hvilke siffre som ble skrevet.  Da hadde jeg skrevet nettopp det, for om det blir tolket som noe annet, faller jo hensikten med tydeliggjøringen bort.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Anne-Lise Hansen said:

Barnet er født 25 - fem og tyvende - April 1885 - fem og aatti. 

Det er slik man skrev beløp på sjekker i gamle dager, for at det ikke skulle oppstå noen tvil om hvilke siffre som ble skrevet.  Da hadde jeg skrevet nettopp det, for om det blir tolket som noe annet, faller jo hensikten med tydeliggjøringen bort.

Hei og takk for svar.

Jeg får det ikke til å stemme med at det skal stå aatti der, for meg ser det ut som det er minst 3 t'er i ordet... det kan jo selvfølgelig være slurv og at personen mente å skrive aatti... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Petterson skrev:

Hei og takk for svar.

Jeg får det ikke til å stemme med at det skal stå aatti der, for meg ser det ut som det er minst 3 t'er i ordet... det kan jo selvfølgelig være slurv og at personen mente å skrive aatti... 

Tror muligens det står "otteti"    (da blir det tre t)

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Steinar Vasaasen skrev:

Tror muligens det står "otteti"    (da blir det tre t)

Ja, det tror jeg du har rett i. (Hadde det opprinnelig i parentes, men tok det vekk igjen.)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det ser ut som otteti, men syntes det hørtes rart ut og fikk liksom ikke noe ordentlig mening i det.. men tror jeg skriver det sånn.

Takk for hjelpen alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider