Gå til innhold
Arkivverket

Mystisk kort - hva er det for noe

Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Dette trykte kortet har ligget sammen med gamle familiebilder i mange år.  Sted: Trondheim.

Det er trykt på noe som minner om lerret - altså ikke papir eller kartong.  Bredden er ca 11 cm.  Forskjellig farge på fram- og bakside.

Det røde trykket kan minne om en kake?

Dato: 20. april 1940.

Noen som har sett noe slikt før?

Mystisk kort.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har bakgrunn fra Trondheim, må jeg innrømme at jeg ble fascinert av hva dette kunne være. Tre tanker slår meg umiddelbart: 

1) kortet er ganske viktig - tap skal meldes  "uopholdelig" (til hvem???)

2) det er brukt fargetrykk på kortets "emblem". Ingen billig sak på den tiden

3) emblemet er neppe en "kake", snarere en identifikasjon på at eieren er den han/hun utgir seg for uten å måtte identifisere seg på "ordentlig"

Mitt tips er at dette har med krigen å gjøre. Jeg ville derfor ha tatt kontakt med Nasjonalbiblioteket i Oslo hvor man har (hvis den ikke er flyttet til Mo i Rana) en krigstrykksamling, eventuelt at du tar med kortet til Statsarkivet i Trondheim ev Universitetsbiblioteket samme sted. Kanskje en offentliggjøring i Adresseavisen var en ide?

En strøtanke: er dette et identifikasjonskort for en frimurerlosje?? Det er i alle fall tydelig at om dersom kortet blir funnet av "uvedkommende" skal det ikke kunne avsløre hvem eieren er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hans Martin Fagerli said:

1) kortet er ganske viktig - tap skal meldes  "uopholdelig" (til hvem???)

2) det er brukt fargetrykk på kortets "emblem". Ingen billig sak på den tiden

3) emblemet er neppe en "kake", snarere en identifikasjon på at eieren er den han/hun utgir seg for uten å måtte identifisere seg på "ordentlig"

Til punkt 2) ville jeg sagt det dreier seg om et rødt stempel. Altså ikke et kostbart fargetrykk.

Jeg er enig i at det ikke dreier seg om en kake, men et murverk, så Frimurer kunne sånn sett passe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider