Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Lavine Kristiansen ?

Morten_Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg finner ikke årstallet for når min oldemor Lavine Kristiansen døde.

Her er det jeg har kunnet finne ut om fødsel, familie og bosteder via nettet:

------------------------------------------------------------------------------

Lavine Christiansdatter ble født i Romedal 23.februar 1857.

(Foreldre: Christian Larsen og Oline Embretsdatter)

Ministerialbok: https://media.digitalarkivet.no/view/8850/196

Klokkerbok: https://media.digitalarkivet.no/view/9104/89

Folketelling 1865:

Bodde i Romedal med foreldre og søsken:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038034001193

Folketelling 1900:

Bodde i Smedstuen på Ekeberg i Aker (ved Kristiania) med ektemann Jens Emil (som nå kaller seg Emil) og datter Mathilde Olava:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037028009523

Folketelling 1910:

Bodde i «Hotellet» (Smedstuen) på Ekeberg i Aker (ved Kristiania) med ektemann Jens Emil (som nå kaller seg Jens), datter Mathilde Olava og sønn Jens Emil Kristiansen (min farfar):

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036372024437

(NB! Fødested Romsdal på oldemor Lavine er skrivefeil. Skal være Romedal.)

(Fødselsår 1853 på min oldefar tror jeg er skrivefeil. Skal trolig være 1850; som oppgitt i folketellinga 1900.  Dåp: https://media.digitalarkivet.no/view/390/2488/59 Nr. 60)

Barna til Jens Emil og Lavine:

image.png.fe8eeded15fef300656496ceb6f13278.png

-------------------------------------------------------------------------

Folketellingen fra 1910 er siste informasjon jeg har på min oldemor Lavine Kristiansen.

Jeg ønsker å finne året og gjerne hvor hun døde.

Øvrige opplysninger:

Lavine Kristiansen bodde trolig i Smedstua på Ekeberg ved Oslo til sin død (Antagelse fra min side).

Jeg mener å ha hørt at hun bodde der sammen med min farfar Jens Emil Kristiansen, min farmor Harda Elisabeth Kristiansen (født Lunde) og min far Jens Harry Kristiansen.

Utdrag fra medlemsblad for Bekkelaget lokahistoriske forening vedrørende «Hotellet» (eller Smedstua):

Fra skattelikning 1910 brukes navnet Hotellet. Vi finner arbeider Jens E. Kristiansen som bodde her. Emil Kristiansen bodde her i 1920 årene med sine foreldre blir det fortalt. Han ble kalt Emil "Smedstua" av sine kamerater på Bekkelagshøgda.

(Min kommentar: Emil «Smedstua» er trolig min farfar Jens Emil Kristiansen. (Han brukte kun navnet Emil))

Endret av Morten_Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard Johan.

Mange takk for raskt svar. Nyttig link fra Oslo skifterett.

Jeg får ikke opp annonsen fra Dagbladet, men det er nok sannsynlig at det er henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matthias.

Mange takk for raskt svar og nyttig link til folketellinga 1920.

På neste personseddel fant jeg også min farfar Jens Emil Kristiansen (Han kalte seg bare Emil).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner henne også på «Hotellet» i adressebøkene for Aker fram til 1937-38-utgaven.

Etter 1938 er det et hull i utgivelsene for Aker som ligger tilgjengelig på nett fram til 1952, så vidt jeg kan se, men vi kan vel driste oss til å anta at hun bodde der til sin død.

PUBL, Aker adressebok/adressekalender, 1937-1938, s. 198
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10151511041597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matthias.

Mange takk for link til adressebok for Aker. På siden foran der Lavine står, finner jeg min farfar 'Emil. J., Skotøiarb. Hotellet Ekebergvn.'.  J. står nok for Jens (Jens Emil Kristiansen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard Johan.

Jeg fant Lavine Kristiansen også i Aftenpostens arkiv: Aftenposten 2. januar 1939. På side 10 er det kunngjort begravelse på Nordre Gravlund i Oslo. (Datoen for dødsfallet er nok da 28/12-1938 som jeg fikk fra deg i linken til Oslo skifterett).

Grunnen til at jeg ikke har funnet Lavine i Aftenpostens arkiv er at etternavnet er delt i Aftenpostens trykk Kri-stiansen. Jeg måtte ha søkt på 'Lavine Kri' for å finne henne. Det var ikke enkelt å vite.

Da er saken løst. Mange takk igjen for sporet som ga svaret🙂  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Hei. Jeg har latt dette ligge en stund, og saken var visst ikke helt løst......

Jeg skulle gjerne funnet ut hvilken kirkebok hun ble ført inn i ved dødsfallet 28/12-1938.

Har sett i skanna kirkebøker for aktuelle menigheter/sokn uten å finne henne.

Vedlagt er kunngjøring om begravelsen i Aftenposten 2.januar 1939.Lavine_Kristiansen_begravelse_Aftenposten_2_januar_1939_Markert.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Carl; det ga svaret👍🙂 Jeg finner imidlertid ikke siden du viser til under skanna kirkebøker, men jeg kan kontakte Lilleborg menighet og høre om de vil skanne siden for meg fra kirkeboka og sende på epost. Jeg har ved en tidligere anledning fått skanna dokument jeg savnet i Digitalarkivet fra Paulus og Sofienberg menighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/17/2021 at 11:22 AM, Matthias Kolberg said:

Du finner henne også på «Hotellet» i adressebøkene for Aker fram til 1937-38-utgaven.

Etter 1938 er det et hull i utgivelsene for Aker som ligger tilgjengelig på nett fram til 1952, så vidt jeg kan se, men vi kan vel driste oss til å anta at hun bodde der til sin død.

38 minutes ago, Carl Nilsen said:

Iflg MyHeritage er det registrert under Lilleborg sogn.

1A423E19-628D-4C1F-B285-F2631E8AE7B3.jpeg

Da ser det ut til at hun flyttet til Ole Bulls gate 13 på Torshov rett før hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok. Der bodde min far med foreldre.

Lavine bodde sammen med min far og foreldre i Smedstua på Ekeberg. Da min far og foreldre flyttet til Ole Bulls gate flyttet tydeligvis Lavine også dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Morten_Kristiansen skrev:

Mange takk Carl; det ga svaret👍🙂 Jeg finner imidlertid ikke siden du viser til under skanna kirkebøker, men jeg kan kontakte Lilleborg menighet og høre om de vil skanne siden for meg fra kirkeboka og sende på epost. Jeg har ved en tidligere anledning fått skanna dokument jeg savnet i Digitalarkivet fra Paulus og Sofienberg menighet. 

.....eller Carl; kunne du sende meg dokumentet fra MyHeritage på epost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Morten_Kristiansen skrev:

.....eller Carl; kunne du sende meg dokumentet fra MyHeritage på epost?

Her er en høyoppløslig variant.

00615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsårsak for Lavine Kristiansen sto i kirkeboka i Torshov og Lilleborg Menighet.

Vedlagt er skann av dødsårsak. Kan noen hjelpe meg med å tyde teksten og forklare hva hun døde av?

Skann.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider