Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel 1723 Biri/Snertingdal

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Matrikkel for 1723 fra Snertingdal her. Ikke så flink til å lese skrifta som er liten der. Det gjelder her garden øverst på siden "67 Schonor"....

https://media.digitalarkivet.no/en/view/39147/16

Her er også en "annen" matrikkel fra 1723 som omtaler samme gard Skonnord eller Schonor som det står her

https://media.digitalarkivet.no/en/view/39148/10

Hva sier egentlig disse matrikkelopplysningene om garden og hva står det egentlig?

Takk for hjelpa!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "eksaminasjonsprotokoll" (undersøking/vurdering av fakta/tilstand) og "matrikkelprotokoll" (framlegg til takstar m.m.)

Den første

67 | Sconor | 1 | Besidderens Eyet | -- | Til huus fornødenhed, Sæter hafn i hiem Rasten | -- | Jordarten maadelig god | Rug - 1/2 sk; Byg 1tr 4 sk; blandk 1 tr | |

1 1/2 Hest, 10 Nøed, 12 Søyer, 9 Gieder | 1 1/2 fierding tunge | -- | --

Framlegget frå 1723 vart ikkje gjennomført, av ymse grunnar. Men protokollane gjev ein del informasjon om gardane og brukarane på den tida.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ved å eige hesten saman med nokon annan?

Matrikkelprotokollen inneheld stort sett berre tal; reknar med at du kan lese dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide nok hesten sammen med noen ja ,høres hvertfall sannsynlig ut.

Joda, er ikke helt bortkommen heller ,så tallene kan jeg lese!!. Det står mere på skrifta over dem....men er noen få ting jeg er usikker på der.

Det jeg kan tyde er følgende:

Overskriftene ser ut til å være No, Gaarde Nafne, Opsidders Nafne, Taxt efter gammel Matricul, gamle Leilendings skat, Reduction til Harf(?) korn Nye Matricul (og under der Betteland og Svagtland(??)), Leilending skat Nye Matricul, Odels skat, Leding, Bunden, Tabt/Taxt?, Toldene og il slutt Aarlige Antatte Tiende (under der Rug, Byg, BlandKorn, Hafre, Eiter(?), Liin,  Penge(?) Summa.

Fra gamle "leilending skat" og bortover rekka står det også noe med liten skrift under som jeg er mer usikker på.... Vet ikke hva som står under "Betteland" og "Svagtland" (sikkert feil-lest!) ,men ser ut for meg som "Tønd-stien..." (feil der også!). Resten bortover rekka er det vel Rdlr og ß som vel betyr riksdaler og skilling?.

Og verre blir det på det som står under Rug og Bygg og Blandkorn osv ,må være noe slags mål ,men ser ut som det er litt forskjellige mål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Erik Hov skrev:

Overskriftene ser ut til å være No, Gaarde Nafne, Opsidders Nafne, Taxt efter gammel Matricul, gamle Leilendings skat, Reduction til Harf(?) korn Nye Matricul (og under der Betteland og Svagtland(??)), Leilending skat Nye Matricul, Odels skat, Leding, Bunden, Tabt/Taxt?, Toldene og il slutt Aarlige Antatte Tiende (under der Rug, Byg, BlandKorn, Hafre, Eiter(?), Liin,  Penge(?) Summa

"Reduction til Hart korn", "Besteland", "Svagtland"; . ... "Vunden", "Tabt" ... "Erter" ...."Penge Summa"

6 timer siden, Erik Hov skrev:

Fra gamle "leilending skat" og bortover rekka står det også noe med liten skrift under som jeg er mer usikker på.... Vet ikke hva som står under "Betteland" og "Svagtland" (sikkert feil-lest!) ,men ser ut for meg som "Tønd-stien..." (feil der også!). Resten bortover rekka er det vel Rdlr og ß som vel betyr riksdaler og skilling?.

Og verre blir det på det som står under Rug og Bygg og Blandkorn osv ,må være noe slags mål ,men ser ut som det er litt forskjellige mål.....

"Rdr .....ss" (riksdalarar ... skilling) på dei fleste.,

kornmålet (også godt og ikkje så godt land) kan vere "Tøndr .. skiep..  Frkar....att" (tønner, skjeppe=1/8 tønne, fjerdingkar=1/4 skjeppe, åtting=1/8 skjeppe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Frkar....att" (tønner, skjeppe=1/8 tønne, fjerdingkar=1/4 skjeppe, åtting=1/8 skjeppe)

Hvor står det det "Frkar....att og hva betyr det?

Og hva står i kolonnen bortefor Liin og hva er målet for Liin og kolonnen bortenfor?

Takk for hjelpa ellers!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Hov skrev:

Hvor står det det "Frkar....att og hva betyr det?

Og hva står i kolonnen bortefor Liin og hva er målet for Liin og kolonnen bortenfor?

"Frkar....att", som sagt: fjerdingkar=1/4 skjeppe, åtting=1/8 skjeppe)

Lin og ost er vel målt i "Bism[pund-teikn]" og "[mark-teikn]" , altså bismerpund og -mark (vektmål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider