Gå til innhold
Arkivverket

Kan dette være faren til Kirsti Wellechsdatter som var gift med Ellef Mikkelsønn Svensby (ca 1606-før 1687)?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Kirsti Velliksdatter Svensby far var Vellik Åmot.

Se fotnote 76 i Sten Høyendahls artikkel om "Torger Bure på Tyristrand og hans etterslekt" i Hringariki 2010-2

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK

Siden det står "ved Aamots brug" i tellingen så kan jeg vel ta dette som et "ja"...?

Har dessverre ikke p.t. tilgang på "Hringariki 2010-2".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,

Vellik Larsen Åmot er ikke den samme som Vellik Sundmann i 1666-manntallet.

Ifølge bygdeboka for Modum var Vellik bruker på Åmot i perioden 1614-1642. Svigersønnen Engebret Olsen tok over som bruker av Åmot etter Vellik.

Engebret Olsen (56år) finner vi som bruker på Åmot i 1666-mantallet med sønnene Ole (10år) og Vellik (8år).

Fra artikkelen i Hringariki jeg nevnte ovenfor er Engebret en av vitnene i en åstedssak 9 oktober 1666 ved Buresaga på Tyristrand. Engebret prover at hans værfar Villik Åmot, 26 år tidligere har sagt han at delet som ligger på åsen ved ved Vesetrud skiller eiendele mellom Bure og Vesetrud.

i fotnote 76 refereres det til en åstedssak 14 juni 1686 på Modum som gir noen opplysninger om folket på Åmot. Vellik Åmot hadde datteren Kristi Velliksdatter Svenby. Gunder Fingarsen Øverby (58år) fortalte at Vellik var hans bestefar, og Vellik hadde sagt at Rolf Hilsen var Velliks bror.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sen tilbakemelding, tok meg litt tid å finne mine notater fra bygdeboka i Flå.

Velliks farsnavn kommer fra ett dokument fra 1621 hvor seglet til Villik viser at farsnavnet begynner med L.

Terje Østro har en bedre behandling av denne slekten i bygdeboka for Flå en hva vi finner i bygdeboka for Modum.

Fra Flå Bygdebok Bind I av Terje Østro side 91-92:

Erlend Syversen Trommald n.1499
sønnen Ola Erlandsen gm Gro Torsteinsdatter Nore (datter av Torstein Andersen Nore/Ringnes).
Den 22 mars 1562 skifter Ola Erlandsen og Gro Torsteinsdatter jordgodset sitt (det er dessverre ikke nevnt hva) mellom de 3 døtrene
Astrid, Barbru og Malline. Det var de tre mennene Elling Mattsen, Kittil Eivindsen og Lavrans Odinsen som stod bakom kravet (trolig svigersønnene).

1. Astrid (skifte 1614) var g1(c.1540)m presten Nils Jenssen/Jonsen i Sigdal (død mellom 1555 og 1558)
g2m. Kittil Eivindsen.
2. Barbro g1m Elling Mattson, g2(før 1589)m Ulv Levorsen Li
3. Malline gm Lavrans Odinsen. Lavrans Odinsen er trolig identisk til Lars Ouensen (Laurits Øudensen) som var på Bråten i Modum i 1591.

Om Bråten:

I 1615 eide Mikkel Svendsby en tredjedel av Bråten, og var nok en arving her. Peder Skinnes i Krødsherad hadde arve halve åsete til Bråten på Snarum og står som
eier av 4 lispd. i Bråten pg 4 lispd. i Hilsen, i 1629 blir dette godset pantert til Syver Larsen Svenby (Svendsby og Svenby er to forskjellige gårder i Modum).
Rolv Hilsen eide også 4 lispd i Bråten og 4 lispd i Hilsen. I 1616 bodde Rolv på Hilsen, men brukte Bråten under under gården Hilsen. Rolv eide bygselen til begge disse gårdene. I en sak fra 1686 blir det vitnet at Vigleik Åmot og Rolv Hilsen er brødre. I et dokument fra 1621 finner en segla til Vigleik Åmot og Syver Svenby,
begge har L som andre bokstav i seglet.  

Astrid Olsdatter og presten Nils Jensen/Jonsen hadde sønnen Guttorm Nilsen (c.1545 - etter 1616). I 1572 er det nevnt at Guttorm hadde søsken. Mikkel Svendsby
kan også være en sønn/barnebarn her.

Basert på dette ser det ut til at foreldrene til Villik trolig var Lars Ouensen Bråten og Malline Olsdatter. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også så vidt erfart at det er mer å hente om Modum i bygdebøkene fra omkringliggende områder enn fra "Modums historie", men 

FOR en avhandling du her kommer med. FANTASTISK!

1000 TAKK!

Her var det mye å ta fatt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2021 den 20.50, Odd K. Stuvstad skrev:

i fotnote 76 refereres det til en åstedssak 14 juni 1686 på Modum som gir noen opplysninger om folket på Åmot. Vellik Åmot hadde datteren Kristi Velliksdatter Svenby. Gunder Fingarsen Øverby (58år) fortalte at Vellik var hans bestefar, og Vellik hadde sagt at Rolf Hilsen var Velliks bror.

På 4.11.2021 den 20.14, Odd K. Stuvstad skrev:

(Svendsby og Svenby er to forskjellige gårder i Modum).

Eh - 26/10 skriver du at Kirsti Velliksdatter bodde på Svenby, mens 4/11 skriver du at mannen kommer fra Sven(d)sby - 4/11 er vel riktig?

Ellers: Jeg har flere ganger sett at "øvrigheten" skriver Auen/Auden/Ouen/Ouden om hverandre og at dette må være samme navnet. Men kommer navnet fra Odin opprinnelig? Er det også samme navnet? Beklager at jeg pirker, men opplegget "ditt" tilbake til 1499 er nesten(?) for godt til å være sant... 

Uansett: Nok en gang 1000 TAKK for kjempejobben du har gjort!!!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kristi Velliksdatter bodde på Svendsby, ikke Svenby.

Vil tro at Odin bare er en feilskrift for Ouden. Det er ikke samme navnet. Ser at enkelte også bruker Audun isteden for Ouen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey - men hvorfor kaller vi brødrene Vellik Åmot, Bjørn Rolv Hilsen og Syver Svensby for "Larssønner"? Det eneste vi med sikkerhet kan bevise er vel at farsnavnet begynner på L - og hvis vi tror at faren het Laurits/Lavrants hvorfor kaller vi ikke brødrene "Laurits/Lavrantssønner"?

Ellers har vi vel alle sett "Hvem tror du at du er" serien på NRK mange ganger - og vi husker vel alle det om Christian Ringnes som kunne føre slekta si tilbake til før svartedauen uten å være av kongelig eller høyadelig byrd? Jeg husker at Tore H Vigerust snakket om Gudulv Gunnulvsønn mm...

Og da svetter jeg litt ekstra da dere mener jeg har en forfar som "heter" Torstein Andersen Nore/Ringnes. Jeg har googlet ham og funnet linje opp til nevnte Gudulv - og enda fire ledd bakover - på "Geni". Men er det reelt? Noen som kjenner nyere, seriøse arbeider som viser noe slikt? (Jeg fant kun en artikkel av Finne-Grønn i NST nr 1 - men den trakk ikke linjene lenger enn til Gudulv så vidt jeg kunne se?)

PS

Jeg prøvde å få NRK til å legge ut slektstavlene som ble brukt i serien på sine sider - og jeg prøvde å få NST NSHF til å publisere dem - men så vidt jeg kan se - uten hell...

Endret av tom askerøi
slurvefeil rettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars er en moderne form av Lavrans, som igjen er en nordisk form av Laurentsius. Laurits/Lauritz er også en form, særlig mye brukt på 1600-tallet.

Auen/Auden/Ouen/Ouden og Odin! er eldre skriveformer av det moderne navnet Audun. - Jeg vil nok tro at den norrøne guden Odin forlengst var ute av godtfolks tanker da de ga barna navn på 1500-tallet.

Jeg tror nok Torstein Andersen Nore/Ringnes er pålitelig nok. Jeg sakser fra notater jeg har etter Tore H. Vigerust (men oppsett og formatering er min):

Anders Gudulvsson (Ringnes-ætten) på Ringnes (Olberg sogn i Krødsherad gnr. 213), nevnt 1473-1495. Andres Gwdwlffsyni fikk vitnebrev om hans fars, Gudulv Gunnulvssons, kjøp av halvdelen av Ringnes av Bjørn Hallvardsson, i brev fra Frøvoll i Eggedal 26.7 1483 (DN XIII nr. 149). Andris Gudwlffsøn, i dom med hans brødre om grenser, Olberg 30.9 1483 (DN X nr. 259). Anders gudulffssyni kjøpte av sin bror Guttorm Gudulvsson ¼ i Ringnes i Olberg sogn i Krødsherad, ved vitnebrev om jordsalg på Nore 11.7 1489 (DN XXI nr. 632). Anders Gwdwlffsøn kjøpte 1 løps land jord i Ringnes av Liv Helgesdotter og hennes bror Helge (Helgesson), med samtykke av hennes måg Ivar Guttormsson, ved vitnebrev fra Ringnes i Olberg sogn i Krødsherad 10.1 1495 (DN IV nr. 1020).

Barn som kjennes:

1) GUDULV ANDERSSON, g.m. Guri Narvesdtr. Nerål, de overtok gården.

2) TORSTEIN ANDERSSON, hadde Nore en tid. Torstein Andersson (Ringnes-ætten) på Nore (Krødsherad gnr. 207-08), nevnt 1513-1528. Thostein Andresson kjøpte i brev fra Stimning på Eiker 6 løpsland i nedregarden Nore i Krødsherad av Rolv Olaivsson og hans kone Ingeborg Helgesdotter, 30.4 1513 (DN XV nr. 143). Tosten Andresson solgte til sin bror Gudulv Andersson ¼ i gården Hyringsrud i Olberg sogn i Krødsherad, ved vitnebrev fra Nore 15.11 1517 (DN III nr. 1076). Tosten j Nore innført i manntallet for gjengjerden av Krødsherad 1528 (NRJ IV s. 87).

3) GUDBJØRG ANDERSDOTTER, nevnt 1522.

Om Gudulv Gunnulvsson:

Gudulv Gunnulvsson (Ringnes-ætten) (på Olberg?), nevnt 1441-1479. gudulue gunnulfs son kjøpte 2 løpsland jord i Vad i Holmen sogn i brev fra Krødsherad 2.11 1441 (DN XXI nr. 401). gudulfur Gunnulfsson kjøpte i brev fra Hoffar i Sigdal 7.1 1443 jord i Ringnes (DN XXI nr. 410). gudwlf gunnwlfson kjøpte i brev fra Horsrud på Eiker 28.3 1458 hele Lesteberg i Olberg sogn i Krødsherad med 14 underliggende ødegårder (DN XXI nr. 492). Gudulf Gunnulfson inngikk forlik ved seksmannsdom på Olberg i Krødsherad 28.9 1470 med Rolv Andersson om gården Lesteberg (DN I nr. 890). Gundolff Gunulfsen fikk bekreftet eiendomsretten til Lesteberg i brev fra Ulleland på Eiker ca 1470 (DN XXI nr. 603, datert ca 1458-1483). Han ga sin sønn Guttorm Gudulvsson i gave 40 kyrlag i løsepenninger, samt i fast gods hele Ringnes og 1 markebol i Sorteberg, da han giftet seg på Røsseland i Numedal 3.7 1473 (Riksarkivet, Kjeldeskriftavdelingen, Lars Sønstebø, Opdal i Numedal, nr. 1, etter 1622). Gwdhvlff Gvnvlffzson kjøpte en part i Ringnes i brev utferdiget i Hallingdal 10.3 1479 (DN XXI nr. 584). Anders Gudulvsson fikk vitnebrev om hans fars, Gudulv Gunnulvssons, kjøp av halvdelen av Ringnes av Bjørn Hallvardsson, brev fra Frøvoll i Eggedal 26.7 1483 (DN XIII nr. 149).

Gudulv Gunnulvsson kjøpte 2 laups land i Vad i Sigdal 1442.

Han kjøpte 1/4 av Ringnes i Krødsherad i 1443 av Sunniva Narvesdtr. (DN XXI nr. 410). I 1470 solgte arvingene til Hallvard Eysteinsson sine parter i gården til Gunnulv, og videre løste han i 1479 en del fra Bjørn Arneson, i 1483 halve Ringnes sønnom Langeflata.

I 1458 kjøpte han Lesteberg.

Gudulv Gunnulvsson Ringnes kjøpte i 1464 tolv navngitte deler på Runnskogen og nede i bygda, og seks lagrettemenn "a Twerdalenom" var på Olberg høsten 1470 og dømte om en handel der Gudulv Gunnulvsson skulle betale Rolv Anderson 6 kyrlag som vennegave mot at Gudulv skulle få sitte med Lesteberg, noe Rolv ikke var fornøyd med.

Gudulv hadde disse barna som kjennes:

1) ANDERS GUDULVSSON, d.f. 1512. Han overtok på Ringnes.

2) GUTTORM GUDULVSSON Sorteberg. Guttorm Gudulvsson (Ringnes-ætten), nevnt 1473-1489. Guttorm Gundulffsen giftet seg på Røsseland i Numedal 3.7 1473 med Ingeborg Helgesdotter, datter av Helge Hallvardsson. Han fikk da i gave av sin far Gudulv 40 kyrlag i løsepenninger, samt i fast gods hele Ringnes og 1 markebol i Svarteberg (Riksarkivet, Kjeldeskriftavdelingen, Lars Sønstebø, Opdal i Numedal, nr. 1, etter 1622). Guttorm, i dom med hans brødre om grenser, Olberg 30.9 1483 (DN X nr. 259). Guttorm Gudulffsson solgte til sin bror Anders Gudulvsson ¼ i Ringnes i Olberg sogn i Krødsherad, ved vitnebrev om jordsalg på Nore 11.7 1489 (DN XXI nr. 632). Han hadde kanskje denne sønnen, men i så fall neppe med Ingeborg Helgesdtr.: Gudulv Guttormsson (Ringnes-ætten). Kannik i Hammer, ca 1490 (DN VIII nr. 976). Hans tilhørighet i Ringnes-ætten kan begrunnes ut ifra navnekombinasjonen Gudulv og Guttorm, som begge finnes i denne ætten, også i kombinasjon, 

3) TORD GUDULVSSON Sorteberg. Tord (Gudulvsson) (Ringnes-ætten) (på Olberg?). Tord, i dom med hans brødre Guttorm Gudulvsson på Nore (nevnt 1473-89) og Anders Gudulvsson på Ringnes (nevnt 1473-95) om gårdsgrenser, Olberg 30.9 1483 (DN X nr. 259).

Gudulv døde vel før 1483.

Om Gunnulv Guttormsson:

Gunne Guttormsson, bror til Hjørmund Guttormsson, sønner av Åsta Hjørmundsdotter. Gunni Gudþormssun stadfestet salg av Leir i Olberg sogn, Gilhus 15.9 1392 (DN XXI nr. 185). Trolig identisk med Gunnulv, far til Gudulv Gunnulvsson (Ringnes-ætten) 1441-1479. Jf. at Gunne er en kortform av navn som begynner på Gunn-.

Halvor Bjørnsson solgte i 1433 halvdelen av tredjedelen i Vestregarden Ringnes til Halvor Østensson (gjerne bror til kona hans), og hadde fått full betaling. Dette hadde han arvet etter svigermoren Hælgæ/Helga, heter det. Brevet ble skrevet på Olberg, og vitner var Eivind Bjørnsen og Bjørn Helgesen (den hypotetiske faren).

Kona til Halvor Bjørnsen nevnt 1433, var vel datter til Østen Jonsen og Hælgæ/Helga Gunnulvsdtr. som er nevnt i 1424 (de kan ha bodd på Lagmannsgard i Gol). Helga var nok datter til Gunnulv Guttormsson og bror til Gudulv Gunnulvsson på Ringnes.

(Første avsnitt etter Tore H. Vigerust; resten etter Terje Østro: Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bd. II, 2003)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - dette ble innfløkt. La oss se om jeg har forstått deg (og Tore H Vigerust og Terje Østro) korrekt:

Åsta Hjørmundsdatter

|

---------------------------------------------------------------------------------------------

|                                                                                                                                                     | 

Gunnulv Guttormsøn                                                                                                                   Hjørmund Guttormsøn

|

--------------------------------------------------------------------------

|                                                                                                                       |    

Helge Halvorsøn                        Gudulv Gunnulvsøn                                                                                 Helga Gunnulvsdatter = Østen Jonsøn

|                                                  |                                                                                                                                            |

|                                            ---------------------------------------------------                                               ------------------------

|                                            |                                         |                                       |                                               |                                     |

Ingeborg Helgesdatter = Guttorm Gudulvsøn = NN   Anders Gudulvsøn   Tord Gunnulvsøn                          Halvor Østensøn                      NN = Halvor Bjørnsøn

|                         |

Gunnulv Guttormsøn      Torstein Andersøn

Og i så fall kan jeg - og alle andre - se bort fra det tullballet som står på Geni om forfedrene og -mødrene til Gudulv Gunnulvsøn...

PS

Og Rolv Andersøn, Bjørn Halvorsøn, Halvard Eysteinsøn, Bjørn Arnesøn og Sunniva Narvesdatter er "bipersoner"...?

Endret av tom askerøi
et lite PS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - bortsett fra at Tord var en Gudulvsson/søn og ikke Gunnulvsson/søn (du har brødrene Guttorms og Anders' patronymer riktig).

Guttorm Gudulvssons sønn het evt. Gudulv Guttormsson (kanniken i Hamar), ikke Gunnulv Guttormsson.

Jeg vet ikke hva som står på Geni, men det kan tenkes å være basert på hva som står i gårdshistorien for Krødsherad, som sikkert ligger lett tilgjengelig på nettet (Nasjonalbiblioteket). Tore H. Vigerusts arbeid var vel bl.a. for å korrigere dette. 

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en gang 1000 TAKK.

(Det verste er at jeg hadde plassert Tord riktig på den håndtegnede kladden - men "kronglet" mellom Helge Halvordsøn og Ingeborg Helgesdatter (og derved litt for langt ned for sin generasjon) slik at jeg forskjøv ham under forsøket på å lage det rett og pent i innlegget over. 100 % min feil altså - forklaringen din var perfekt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider