Gå til innhold
Arkivverket

Hamburger Passenger List

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Lar det seg gjøre å finne Oscar Larsen i Hamburger Passenger List? (Evt annet register over reisende Norge-Italia)

Han skal ha vært flere ganger i Italia. Første gang, jeg kjenner til, omkring 1913/14/15 med kona Martha og datteren Hjørdis (antagelig), men også en gang alene ca 1921 og senere alene i mars 1933.

Oscar er født 1877 i Sverige av norske foreldre, men bodd for det meste i Norge.

Vigdis

Jeg har et annet emne om hans datter Hjørdis: https://forum.arkivverket.no/topic/281260-hjørdis-i-italia/page/2/?tab=comments#comment-2328106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vigdis Olsen said:

men også en gang alene ca 1921

Kan dette være ham i 1922?

Fra Ancestry.com

Oscar Larsen

in the Hamburg Passenger Lists, 1850-1934

Name:Oscar Larsen

Ethnicity/Nationality:USA (American)

Departure Age:40

Birth Date:29 Aug 1881

Birth Place:Sarpsborg

Departure Date:20 Mai 1922 (20 May 1922)

Departure Place:Hamburg, Deutschland (Germany)

Destination:Kristiania

Occupation:Offizier

Ship Name:Kong Sigurd

Shipping Clerk:Rob. M. Sloman jr., Hamburg

Shipping Line:Det Sondenfjelds Norske Dampskibsselskab

Ship Type:Dampfschiff

Accommodation:2. Klasse

Volume:373-7 I, VIII A 1 Band 287

Household Members:

NameAge

Oscar Larsen40

b7aScreenShot20211026at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Oscar som Anton har funnet, er født i Sarpsborg 29.08.1881. Din Oscar var vel født i Hernösand 19.12.1877.

5 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

Første gang, jeg kjenner til, omkring 1913/14/15 med kona Martha og datteren Hjørdis (antagelig),

Så vidt jeg husker, har Oslo byarkiv journaler med tilhørende navneregistre fra Oslo folkeregister over inn- og utflyttede til og fra Kristiania 1901-1916 (ca.). Jeg var innom disse journalene for flere år siden, da jeg hjalp en venn av meg med noe slekt, og her mener jeg at jeg fant en dame som var innflyttet fra Russland. Kanskje utreisen til Oscar og Martha finnes i disse journalene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at "min" Oscar er født i Hernösand 19.12.1877, men bodde i Norge som voksen untatt (lange?) opphold i Italia.

Jeg er ikke medlem av Ancestry, men kan jo søke. Der dukker det opp tre "Oscarer" som reiser via Hamburg og som jeg lurer på om kan være min, men jeg får altså ikke sjekket.

Søkeresultat: https://www.ancestry.com/search/collections/1068/?name=oscar_larsen&birth=1877

Min Oscar er kunstmaler.

Siste mann på lista, O.A. Larsen, er ikke "min" Oscar.

Takk til Anton H. for oppslaget, men det er dessverre ikke min Oscar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider