Gå til innhold
Arkivverket

Mulig taterslekt

Tore Jamne
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter fast i jakten på forfedrene til Svein (Sven, Svend) Ellingsen/Ellingson (f. 6. januar 1835 og d. 29. mai 1863) og hans kone Bertha (Brita) Gurine Jakobsdtr. (f. 1837). Svein var tømmermann og sjømann.

De ble gift 24. april 1863.

I en kilde står det at de kom fra Fjelberg i Etne, i en annen at de kom fra Sveio og i en tredje at de kom fra Skjold sokn i Vindafjord.

De har bodd på følgende steder:

Haugesund (Hauge og Gard)

Svendsbø i Vikebygd

Nervik i Etne

Haugeland (uvisst hvor dette ligger)

Sundsberg (også uvisst, men kan være i Seljord eller i Sverige)

Jeg har prøvd forgjeves å lete etter dem i bygdebøker fra de aktuelle stedene.

De hadde fire barn: Ole Andreas (1862-), Karen Asseline (1865-) , Astri Gurine (1867-) og Elling (1873-1874).

Astri Gurine og faren Svein blir nevnt på side 966 i «Gard og folk i Skåre : Skåre kommune : gards- og ættesoge for Skåre herad. B. 2» hvor det står at Svein kommer fra Skjold sokn, men det er det eneste sporet av dem som jeg har klart å finne i bygdebøker.

Jeg lurer på om de kan være av taterslekt, og hadde satt pris på om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svend Ellingsen Nedrevik blir far til Ole Andreas 17.05.1862:

SAST, Torvastad sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0011: Ministerialbok nr. A 11, 1857-1866, s. 42
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050922030195

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Fødsel Sven 6. Januar 1835:

SAB, Fjelberg sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 6, 1835-1851, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070226220007

Supert! Det ser ut til at faren heter Elling Olsen. Morens fornavn klarer jeg ikke å tyde, men bostedet er Nedrevik (Nervik). F. s. står nok for Fjelberg sokn. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tore Jamne skrev:

Supert! Det ser ut til at faren heter Elling Olsen. Morens fornavn klarer jeg ikke å tyde, men bostedet er Nedrevik (Nervik). F. s. står nok for Fjelberg sokn. Takk. 

Moren heter Aasa Olsdatter. bosted: Nedrevig. H.F (Husfolk)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britta/Berthe Gurine ble født i Fjelberg 12. januar 1837. Datter av Jacob Tostensen og Astri Olsdatter.

SAB, Fjelberg sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 6, 1835-1851, s. 22
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070226220028

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2021 at 9:56 PM, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket said:

Foreldrene er Huusfolk på gården. Det tyder ikke på at de skal være tatere. 

Enig, jeg kan heller ikke finne informasjon om Sven og Britta Gurine som skal tilsi at de skal være av nær taterslekt.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Enig, jeg kan heller ikke finne informasjon om Sven og Britta Gurine som skal tilsi at de skal være av nær taterslekt.

Tusen takk for innsatsen! Da antar jeg at det ikke er snakk om taterslekt.

Det er forøvrig en annen person i samme slekt som det hadde vært interessant å finne ut mer om. Svein og Bertha Gurines datter Karen Asseline (f.1865) fikk en datter, Elida Amalie Andersen (f. 1891) som giftet seg med Endre Emil Hansen (f. 1887) fra gården Mykje i Avaldsnes). Hans oldefar Erik Rasmussen (f. ca 1758, død 1810) var bruker nr. 21 på husmannsplassen «Porten» under gården Døle (matr. nr. 67) i Avaldsnes og er nevnt på side 342 i «Bygdebok for Karmøy 2. : Avaldsnes».

Det står at Erik Rasmussen kom til Porten som husmann omkring 1800, men ingenting om hvor han kom fra. Det hadde vært interessant å vite hvor Erik kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider