Gå til innhold
Arkivverket

Handelsborger og kolportør?

Reidar Sellevold
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Jon Johnsen, ble født på Kvamme i Arna i 1833. Foreldrene var, så langt jeg forstår, gårdsarbeidere der og Jon vokste opp i små kår. Faren (Jon Bergesen) døde før Jon ble født og moren (Gjertrud Dagsdatter) døde som «legdslem» da Jon var 16 år gammel. Jon dro så til Bergen hvor han løste handelsbrev og ble handelsborger. Der er her jeg begynner å undre meg. En (formodentlig) fattig unggutt fra landet kunne vel ikke bare «bli» handelsborger i Bergen sånn uten videre? Det kostet vel penger å løse handelsbrev og bli handelsborger? Og medførte regnskapsplikt? 
Jon ble kolportør. Jeg forstår at dette er en omreisende selger, ofte av oppbyggelige bøker. Men er det noen måte jeg kan finne ut hva han faktisk reiste rundt og solgte? En tid holdt han også til i Molde. Måtte han ha nytt handelsbrev der, eller kunne man være handelsborger i Bergen og drive business i Molde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - litt om livet hans:

Ved første giftermål er han tjener:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000689531

Her er hun - nr 2 - født 27. des 1838:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 507/L0069: Ministerialbok nr. 507A04, 1816-1841, s. 81
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829630305

Han gifter seg som du vet, for andre gang i 1887 med Karen Marie Andersdtr Nedste Mjelde

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000851347

I bygdeboka for Haus står det han senere flyttet til Salhus.

Her i FT1900 - fhv agent, skomaker

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037328004222

Skomaker også da han dør  i 1910

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000528178

Så han hadde flere yrker. Men svigerfaren hans fra Mjelde var skomaker -

Endret av Jostein Stokke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, du er god på søk! 🙂 Tusen takk! Jeg har nok vært innom disse lenkene, men dette er første gangen jeg legger merke til at han er tjener når han gifter seg første gang. Dette endrer litt på ting for meg. Det står "Uk tjener". Du vet ikke tilfeldigvis hva forkortelsen "Uk" står for i denne sammenhengen? (Det er jo fristende å tenke "ukjent", men det blir jo litt snålt.)

Ekteskapet med Karen Marie i 1887 var hans tredje. Hun er min oldemor og var nok et godt stykke på vei med min morfar da hun og Jon giftet seg.... 😉  Før det giftet han seg medJohanne Olsdatter fra Ringebu i 1864 og de to flyttet til Molde og fikk flere barn sammen. Jon var født inn i svært fattige kår og avanserte sosialt  til "middelklassen" som selvstendig næringsdrivende handelsborger og kolportør. Jeg prøver å finne litt mer ut om hvordan fattiggutten fra Arna fikk til denne klassereisen. Det stod ikke akkurat i stjernene at det skulle skje. Innlegget ditt forteller meg om et av trinnene i denne reisen. Supert. Tusen takk igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Reidar Sellevold said:

Før det giftet han seg medJohanne Olsdatter fra Ringebu i 1864

Ved denne vielsen står det om brudgommen (Jakob Andersen Bergsvik) at han er ungkar og handelsborger og at Begge have tjent hos Kjøbmand N P. Dahl i 9 Aar og bleve derfra gifte.

Er det en tenkelig måte å kunne bli kalt handelsborger?

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002212366

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Dette er GULL for meg. Jeg har søkt meg grønn, men ikke funnet noe på ham mellom Molde og Mjelde, for å si det sånn. Tusen hjertelig takk, du er åpenbart mye bedre på dette enn meg.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "tjener": Jeg tenkte muligens han rett og slett har vært kelner. Det heter fortsatt "tjener" på dansk, og var ganske sikkert vanlig å si i Norge for drøyt 150 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Reidar Sellevold said:

Ang. "tjener":

?????

Han har nok arbeidet som dreng eller lignende på en gard - det ble ofte kalt tjener i folketellinger og kirkelige handlinger.

Og det var vel der de begynte når de ble sendt ut i arbeidslivet (tja de arbeidet vel hardt hjemme og fra de var ganske små...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjaa, hele bakgrunnen hans er jo som gårdsarbeider på Kvamme mellom Vågsbotn og Ytre Arna. Faren døde der som "innerst" og moren som "lægdslem" samme sted. I 1850 listes han som "dreng", så joda, jeg ser den. Likevel får jeg ikke det til å være helt sannsynlig. Denne utgaven av Jon er en 24 år gammel "bymann". I mitt hode mer sannsynlig at ha har et "by-yrke" enn en "simpel, eiendomsløs bondetamp fra strilalandet", men for all del. Det kan godt være at jeg tar feil. Fine innspill du kommer med. Får meg til å tenke litt utenfor "boksen". Setter stor pris på at du engasjerer deg og det du kommer opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Reidar Sellevold said:

Mnjaa, hele bakgrunnen hans er jo som gårdsarbeider på Kvamme mellom Vågsbotn og Ytre Arna.

Litt på siden - jeg har direkte slekt fra Kvamme.

Og Jon og Karen Marie fikk 20. januar 1903 sønnen Konrad Martin - som giftet seg i 1928 med Anna Johannesdtr Vedå - min firmenning.

Og henne fant jeg for noen måneder siden da jeg var i ferd med å bevise overfor en bekjent min teori at dersom 2 personer begge har slekt på Osterøy, så er de seksmmenninger.

Det viste seg at vi er femmenninger!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Deres felles eldste sønn, Gerhard, f. 1887, samme år som Jon og Karen Marie giftet seg (han var nok med i bryllupet) er min morfar. Han vokste opp i Råkje (husmannsplassen Vågslibakken) på Nedste Mjelde før han fulgte foreldrene til Salhus. Han omkom på sjøen i 1915, og hele dette prosjektet mitt startet med å finne ut hva som egentlig skjedde med han. Salhus er navet i dette slektsforskningsprosjektet mitt, og jeg kommer derfra. Ang Kvamme: Her har jeg via ulike omveier fått en oversikt over forfedrene mine der, tilbake til en. Iss Olaf P, født før 1600, Kan sende deg den hvis du er interessert. Takk for hjelp og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
On 10/29/2021 at 6:30 PM, Jostein Stokke said:

Ved denne vielsen står det om brudgommen (Jakob Andersen Bergsvik) at han er ungkar og handelsborger og at Begge have tjent hos Kjøbmand N P. Dahl i 9 Aar og bleve derfra gifte.

Er det en tenkelig måte å kunne bli kalt handelsborger?

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002212366

Jeg fikk en merkelig melding på dette temaet i dag og så ble jeg nysgjerrig på hva det var jeg hadde bidratt med her.

Og så lurte  hvor jeg fikk denne brudgommen Jakob fra - og ikke minst hvorfor.

Men her gifter Enkemand og Handelsborger John Johnsen (fra Haus) seg med Enkemadam Johanne Bergsvik (fra Ringebo) - her nr 10

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/558/L0689: Ministerialbok nr. 558A03, 1843-1872, s. 486-487
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050707010242

Og da var ringen sluttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider