Gå til innhold
Arkivverket

LØST:Tyding av dåp - Helena/Helene Andersdatter f 1787 i Gravberget, Hof prestegjeld

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Helene Andersdatter skal være datter av Anders Mortensen Liitiäinen og Anne Mathisdatter. Det er i flere sammenhenger antydet at hun skal være født 25/2-1787, men jeg har så langt ikke funnet en kilde.  Flere av barna til Anders og Anne er født i Gravberget som på den tiden lå under Hof prestegjeld. Jeg finner kun en kronologisk liste fra den tiden og der forstår jeg kun bruddstykker av det som står. Midt på siden her kan jeg tolke at det står Hof, og at det står Baptize i venstre-margen, men det øvrige forstår jeg ikke. Kan det være at dåpen til Helene/Helena er oppført på denne siden eller noen av de neste? Kirkebøker: SAH, Hof prestekontor, H/Ha/Haa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1750-1789, s. 716-717 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aasnes Do" (Ditto viser til "1ste Søndag i Faste , 25de Febr")

"Baptiz 1: Anders Mortens. Grafberget og Anne Matisd. b N. Helene. F: Halvor Baards.(?)

Maltnes, Ole Arnes. Lille Keiserud(?), Ragnild Halvorsd. Nygaarden, Mari Halstensd

Kaldgaarden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Aasnes Do" (Ditto viser til "1ste Søndag i Faste , 25de Febr")

"Baptiz 1: Anders Mortens. Grafberget og Anne Matisd. b N. Helene. F: Halvor Baards.(?)

Maltnes, Ole Arnes. Lille Keiserud(?), Ragnild Halvorsd. Nygaarden, Mari Halstensd

Kaldgaarden"

Tusen hjertelig takk! Jeg kan se det nå at det står Anders Mortens osv, - vet du hva N. foran Helene betyr også? 25/2 må vel være dåpsdagen, ergo er hun født litt tidligere?

Endret av May Britt Hanstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, May Britt Hanstad skrev:

vet du hva N. foran Helene betyr også?

«N» står for Nomen/Nomine – ‹ved navn› Helene.

Mvh 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, May Britt Hanstad skrev:

- vet du hva N. foran Helene betyr også? 25/2 må vel være dåpsdagen, ergo er hun født litt tidligere?

N  = Nomine dersom det er latin, eller N= Navnlig dersom det er dansk...

Regelen (i Kristian Vs Norske lov) var at born skulle døypast innan 8 dagar.  Det er vanskeleg å vite kor nøye dei tok dette.

Men...

2 linjer over er mora innleidd:

"Introd 2. Anne Matisd: Anders Mortens: Grafberg...??..s qv:"

Innleiinga skulle vere om lag 6 veker etter fødselen; så dei tok kanskje ikkje det med dei 8 dagane så nøye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

N  = Nomine dersom det er latin, eller N= Navnlig dersom det er dansk...

Regelen (i Kristian Vs Norske lov) var at born skulle døypast innan 8 dagar.  Det er vanskeleg å vite kor nøye dei tok dette.

Men...

2 linjer over er mora innleidd:

"Introd 2. Anne Matisd: Anders Mortens: Grafberg...??..s qv:"

Innleiinga skulle vere om lag 6 veker etter fødselen; så dei tok kanskje ikkje det med dei 8 dagane så nøye.

Tusen takk for svar, her lærer jeg små detaljer litt etter litt 🙂 - må bare godta at det ikke er mulig å finne nøyaktig fødselsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av dåp - Helena/Helene Andersdatter f 1787 i Gravberget, Hof prestegjeld