Gå til innhold
Arkivverket

Finns inte avlidna sjömän med i dödboken?

Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Hej

Jag har ett antal norska sjömän i släkten. Många av dem kunde jag inte hitta men så fick jag tips på detta forum om att titta i sjömansrullorna. Det visade sig att  de flesta av dem hade avlidit till sjöss men de fanns inte med som döda i klokkarebok eller ministrialbok.

Vad beror detta på?

Gjorde man alltid så om sjömannen dog till sjöss?

Jag har fortfarande två sjömän kvar vars livsöden är okända för mig och nu vet jag inte vart jag ska leta efter dem.

Mvh

Ann-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror årsaken var at vedkommende hverken døde eller ble begravet på hjemstedet. Hvis du kjenner hjemstedet til dine slektninger, og hvis det finnes dødsfallsprotokoller fra vedkommende sted, er det mulig du kan finne det der. Nå var det også mange norske sjømenn som rømte fra skutene i amerikanske havner og "innvandret illegalt" til USA. Dødsfall på disse finner du neppe i norske kilder.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

Jeg tror årsaken var at vedkommende hverken døde eller ble begravet på hjemstedet. Hvis du kjenner hjemstedet til dine slektninger, og hvis det finnes dødsfallsprotokoller fra vedkommende sted, er det mulig du kan finne det der. Nå var det også mange norske sjømenn som rømte fra skutene i amerikanske havner og "innvandret illegalt" til USA. Dødsfall på disse finner du neppe i norske kilder.

mvh jan w

Vet om mange sjømenn som er registrert i kirkeboken, om enn en stund etter at skipet gikk ned. Men kirkebokføringen virker noe inkonsekvent vedrørende de slektene jeg selv har jobbet med.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ann-Sofie Hillerström skrev:

.....Det visade sig att  de flesta av dem hade avlidit till sjöss men de fanns inte med som döda i klokkarebok eller ministrialbok.

Vad beror detta på?

Gjorde man alltid så om sjömannen dog till sjöss?....

Min erfaring (fra Nordland 1800-tallet) er at det ikke ble innført i kirkebøkene om den døde ikke ble funnet. Det ble ingen å begrave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Min erfaring (fra Nordland 1800-tallet) er at det ikke ble innført i kirkebøkene om den døde ikke ble funnet. Det ble ingen å begrave.

Dette endra seg ganske mykje i løpet av 1800-talet.  Før 1812 var det svært enkle instruksar, og opp til kvar prest å føre boka sånn han fann det best

(under rettleiing av prost og biskop, som kunne ha synspunkt på dette).

Eit godt stykke fram på 1800-talet var kyrkjeboka eit register over embetshandlingar.  Ikkje noko lik - ikkje embetshandling - ikkje innførsle.

I 1877 kom ein ny resolusjon om kyrkjebokføring  https://www.digitalarkivet.no/kb20051024040005

med retningslinjer frå departementet  https://www.digitalarkivet.no/kb20051024040006

- sjå punkt 7 og 8 i desse retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider