GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Fantes der en avis/publikasjon ved navn Dagens Krav i Haugesund i 1912?

Even Stormoen

Recommended Posts

Et litt underlig spørsmål, kan hende:

Min bestefar var typograf og arbeidet i flere aviser. NÃ¥ har jeg kommet over et postkort fra 1912 til min bestemor adressert

Dagens Krav, Haugesund. Ingen ytterligere adresse. Problemet er at jeg klarer ikke å finne noen publikasjon med det navnet, hverken i Haugesund eller andre steder i landet. Ikke i SNL, ikke på NB. Det nærmeste er Tidens Krav i Kristiansund.

Her forekommer riktignok ordene Krav og sund . . . kan avsenderen ha tatt så vanvittig feil? Kortet har tydeligvis kommet

frem . . .

Så – er det noen der ute som har kjennskap til Dagens Krav, Haugesund? Alternativt hvor man eventuellt kan finne

opplysninger om ansatte i Tidens Krav, Kristiansund anno 1912?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dagens Krav fantes, men muligens bare en kort periode: https://www.nb.no/search?q="Dagens Krav"&mediatype=aviser&fromDate=19120101&toDate=19121231&counties=Vestland

Oppdatert: Men det kan se ut til at den hørte hjemme i Haugsund (= Hokksund) og ikke i Haugesund!

Laagendalsposten, mandag 22. juli 1912: https://www.nb.no/items/bf6d412b07a1be2ac29027d8dfff0324?page=0&searchText="Dagens Krav"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ganske beroligende at i artikkelen du lenket til, Kristian, beskrives nettopp forveksling mellom Haugsund og Haugesund. Allerede i 1912. 🙂 

Takk igjen til begge.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.