Gå til innhold
Arkivverket

Bergen: Kan noen tyde hvor Gulbrand Larsen bodde da han døde i 1819

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg klarer ikkje å lesa det du etterlyser, Turid, (dei prikka linjene) men adressa er "2 Rode No 57" - det er på Nordnes, Fredriksbergsgate 24 (https://www.digitalarkivet.no/gc00000000200503)

OBS! Beklager! Elin leste rett: "21 Rode No 57". Eg trudde eittalet var "s"-streken frå linja over, i "Raadstueskriver". At Rode 21 er det rette ser vi i ministerialboka

SAB, Korskirken sokneprestembete, H/Haa/L0012: Ministerialbok nr. A 12, 1786-1832, s. 130
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321620515
3. linje nedanfrå.

Rode 21, nr. 57 = Lille Øvregate 12 (https://www.digitalarkivet.no/gc00000000202690)

(No blei det vel rett!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Else B. Rustad skrev:

Raadstuskriver Guldbrand Larsen død 12te Juni, begravelse 2 paa Korskirkegaarden

leser jeg.

Klarer du det som står i Klokkarboka, Else? Etter "Raadstueskriver" og før "Rode 21 No 57", sjå det første innlegget til Turid, med bilde og lenke. Det er for utydeleg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også ut at adressen er Lille Øvregate 12. 

Men på linjen under Raadstueskriver - før adressen - kan det stå noe som ...tjeneste?

Enken bodde et annet sted da hun døde, selv om det ikke var langt unna. Hun levde en god del år etter at mannen døde.

Det var kanskje en tjenestebolig (vill gjetting).

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det står: Soløer?

Ellers har jeg ikke noe forslag til det som kommer fram av klokkerboka

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Turid Fallet skrev:

Men på linjen under Raadstueskriver - før adressen - kan det stå noe som ...tjeneste?

Enken bodde et annet sted da hun døde, selv om det ikke var langt unna. Hun levde en god del år etter at mannen døde.

Det var kanskje en tjenestebolig (vill gjetting).

Eg trur at det du les som "tjeneste" er "Hust", kanskje forkorting av "Hustrue". Altså:

... [eit ord på tre bokstavar som eg ikkje klarer å tyda] Hust[.] i 21 Rode No 57

Familien budde nok ikkje i tenestebustad, men leigde hos ein Fredrik Geelmuyden

image.png.6e07d5597f6c248cee9bf6d2d2a0aa27.png

Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1818.07.11

image.png.5c1b66a1984d9f7a4f73e1c67aa8fc88.png

Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1819.06.26 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt gjorde de det, jeg fant denne annonsen selv,

og den var altså satt inn i 1818, et år før herr Larsen døde, men de har altså fortsatt å bo der.

Men hvor mente Else at det sto Solør?

Ellers er det da vel en J i det ordet? Den går helt ned til Nr. på linjen under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Turid Fallet skrev:

hvor mente Else at det sto Solør?

Til høgre i ministerialboka, i rubrikken for fødestad, før rubrikken for fødselsåret (SAB, Korskirken sokneprestembete, H/Haa/L0012: Ministerialbok nr. A 12, 1786-1832, s. 130
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321620515
3. linje nedanfrå.)

1 time siden, Turid Fallet skrev:

Ellers er det da vel en J i det ordet? Den går helt ned til Nr. på linjen under.

Stor H:

image.png.8ea621d2064f63a7b0332883d1b56caf.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider