Gå til innhold
Arkivverket

Gabriel Marselis 1609 - 1673. Eide jordegods over hele landet i tillegg til kobber og jerngruver. Men bodde Gabriel på noen av godsene sine i Norge? Og finnes det en oversikt over eiendommer ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg vet at hans bror Selius bodde i Norge, men klarer ikke finne Gabriel som bosatt i Norge, kun i Amsterdam. 

Gabriel ble født i Hamburg og døde i Amsterdam der han også i mange år hadde yrke som kjøpmann.

Han ble opptatt i den danske adelsstand i 1667.

Gabriel (skriver seg i 1633 Gabriel Marcelles) til Kalundborg Ladegaard og Havreballegaard så da har han kanskje bodd på ett av de godsene i sine yngre dager ?

Jeg kjenner for så vidt til Gabriels eiendomsportefølje i Norge, men bosatte han seg i løpet av livet på noen av disse?

Så spørsmålet er om det er noen som har kjennskap til om Gabriel på noe tidspunkt bodde i Norge og i så fall hvor?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært av stor intresse å få en oversikt over hva Gabriel eide av jordgods og natur ressurser i Norge på 1600 tallet.

Jeg vet han bare på Voss eide over 70 jordeiendommer. Gruver skal han ha hatt i Sunnfjord, Vågå og Sel + mange andre steder, men hvor ?

https://marcus.uib.no/instance/person/gabriel-marselis2359

https://marcus.uib.no/instance/charter/ubb-1658-04-19.html

Kan det finnes noen skattelister fra den tid som beskriver eiendommer? Andre kilder ?

Setter pris på alle tips, både om hvor/hva han eide og evnt. dokumenter som viser dette.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Gabriel Marselis 1609 - 1673. Eide jordegods over hele landet i tillegg til kobber og jerngruver. Men bodde Gabriel på noen av godsene sine i Norge? Og finnes det en oversikt over eiendommer ?
På 3.11.2021 den 10.55, Ivar Moe skrev:

Takk skal du ha Grethe. 

Da ser det vel ikke ut som at Grabriel har bodd i Norge, men har styrt handelshuset i Amsterdam og latt broren Selius ta seg av forretningene i Norge.

https://www.opam.no/nettutstillinger/nederland/no/historikk/teigum-artikkel

Mvh

Ivar

Det ser ut som Gabriel Marselis oppholt seg på Bremerholmen i Kjøbenhavn 27.10.1647, da han var dåpsfadder for Engel Margareta, datter av Hans Olufsen og Elisabet Jacobsdatter van Dort. 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#204263,38752037

Og tilsvarende for Selius Marselis 06.12.1648 hvor samme foreldre døper Margareta.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#151546,25181943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Petter.

Litt rart at det ikke er mer info om Gabriel som skal ha vært Norges største landeier på 1600 tallet. 

Men mange takk for de danske registreringene. Det viser hvertfall at han beveger seg ut fra Amsterdam i perioder. Han hadde også mange gods og eiendommer i Danmark..

Han hadde etter eller annet "tak" på Christian IV.  Mulig han bygde krigsskip og forsynte han med våpen og ammuniasjon, men det solgte han også til alle andre som ville kjøpe, så litt av en luring.

Men veldig spesielt at han fikk kjøpt halve Norge og vel så det av den godeste Christian IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ivar Moe skrev:

.... Han hadde etter eller annet "tak" på Christian IV.  Mulig han bygde krigsskip og forsynte han med våpen og ammuniasjon, men det solgte han også til alle andre som ville kjøpe, så litt av en luring.

Men veldig spesielt at han fikk kjøpt halve Norge og vel så det av den godeste Christian IV....

Kjenner til flere som hadde "tak" på en "utarmet" konge etter å ha bidratt med enorme beløp til krigsforsyninger og i gjengjeld fikk mange jordegods - de kjøpte det vel ikke?

Marselis-slægten : blade af dens historie
af Harris, Poul.  https://slaegtsbibliotek.dk/923646.pdf

Utdrag fra side 114:

Senere under krigen yder Marselis gentagne lån og leverancer. I juni 1658 blev han officielt takket for sin indsats for landet og fik sammen med sine brødre, Selio og Leonard, og svogeren Albert Berns som udlæg
en del norske godser, som Hannibal Sehested havde måttet afstå i 1651. Der var tale om godserne Sem, Strøm, Skelbred, Fosseholm og Fiskum, alt omkring Drammen. Endvidere Hammer i Hedemarken og Kloster­ godserne i Vernø. Til trods for dette betydelige udlæg i godser stod han ved krigens afslutning med en fordring på den danske krone på henved 450.000 Rd.; Henrik Müller havde omkring 560.000 Rd. til gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nye opplysninger.

Det virker som danskekongen var i økonomisk trøbbel etter krig og ufred og pantsatte og solgte unna kronens eiendommer, noe handelshuset Marselis viste å utnytte.

Det var litt av en portefjølje de tilegnet seg.

Ellers er det litt rart at forfatterne konsekvent bruker dåpsdato som fødselsdato.

Barn etter Gabriel Marselis og Isabeau van der Straten:

Joan døpt 05-08-1641

Francisca døpt 09-11-1643

Guillilelmo døpt 14-08-1645. Skiftet senere navn til Wilhelm Christian  Gyldenkrone.

Constantijn døpt  28-11-1647

Lodewijck døpt 15-04-1649

Jacobus døpt 10-07-1651

Gabriel Marselis den yngre finner jeg ikke i kirkebøkene i Amsterdam. Kan han være født i Norge ?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar Moe skrev:

...Ellers er det litt rart at forfatterne konsekvent bruker dåpsdato som fødselsdato...

Når vi snakker om kirkebøker fra 1600-tallet er det vel ofte dåpsdato i KB etter mine erfaringer  - barnet ble jo på den tid døpt kort tid etter fødsel og før moren introdusert for menigheten etter sin barsel.
Men når det gjelder f eks prester og deres nedtegnelser ser man ofte fødselsdato samt klokkeslett for dere barns fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke døpt samme dag, men kort tid etter fødsel, dvs innen en uke etter fødsel. Burde skrevet noen dager etter fødsel.
Men når det gjelder verifisering i slektstrær og bøker så brukte man vel dåpsdato som man finner i KB.

Du skriver: Gabriel Marselis den yngre finner jeg ikke i kirkebøkene i Amsterdam. Kan han være født i Norge ?

Den må vi vel klare å finne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar Moe skrev:

Gabriel Marselis den yngre finner jeg ikke i kirkebøkene i Amsterdam. Kan han være født i Norge ?

Har du ca fødseldato på han? Foreldre? - opptatt på mine slektsnøtter så helt klart jeg oversett alle dine opplysninger.
Artig om vi fant ut av GB d.y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrich Adolph De Trappaud. Ca. 1772  Lydom - 8. sep 1818 (i en alder av ‎~46‏)  Skagen Danmark. Ekteskap til Christiane Lovise Fester 7. juli 1777  Frederikssund, Frederiksborg

14. des 1835 (i en alder av 58)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det fra tidligere innlegg så skalGabriel ha vært f. ca 1650

Men det passer dårlig med fødselsyklusen til  Isabeau van der Straten

Barn etter Gabriel Marselis og Isabeau van der Straten:

Joan døpt 05-08-1641

Francisca døpt 09-11-1643

Guillilelmo døpt 14-08-1645. Skiftet senere navn til Wilhelm Christian  Gyldenkrone.

Constantijn døpt  28-11-1647

Lodewijck døpt 15-04-1649

Jacobus døpt 10-07-1651

Hvis da ikke f.år er feil. Eventuelt Lodewijck eller Jacobus endret navn, eller at Gabriel ble født utenfor Amsterdam. Faren var etter diverse bøker/dokumenter i Norge i 1650 +-

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! - freelancer for TV-produksjoner siste 10 år ref "ANNO" og "Alt for Norge" samt private oppdrag  - dvs betalingsoppdrag og i den forbindelse aldri etterspurt hjelp via forum eller annet sted - full diskresjon. Så her på BF der jeg mer aktiv siste uker - nevner jeg at det er min egen slekt.

- så til mitt spm ref GB d.y og fødselsår? - rimelig kjent i danske og tyske kilder etter 10 år, men vi får prøve og feile..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anno" er kjempebra Gry.  Det kan du være stolt av at du er med på. "Alt for Norge" har jeg ikke sett, beklager. Skulle du ha behov for hjelp til NL kilder så gi ett ord så hjelper jeg deg gjerne.

Brg

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider