Gå til innhold
Arkivverket

Innhold Folketelling 1891: original vs. digitalisert

Gunhild J. Ecklund
 Del

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål til den digitaliserte vs. originale versjonen av folketellingen 1891. Finnes det informasjon i originalene som er utelatt fra digitalisering? Jeg tenker da på baksider av personsedler e.l. Mitt utgangspunkt er et historisk forskningsprosjekt der jeg trenger informasjon om en konkret gård, Søndre Horne gård i Øvre Eiker.

I folketellingene for 1865 og 1875 står det oppgitt hvor mange/hva slags dyr som var på denne gården, hva de dyrket osv. I folketellingen for 1891 finner jeg kun personene i digitaliseringen på nett. Hadde de sluttet å registrere slik utfyllende informasjon om gårdsdriften da, eller finnes den i ikke-digitaliserte deler av originalmaterialet fra 1891? 

Referanse ft 1891: RA, Folketelling 1891 for 0624 Øvre Eiker herred, 1891, s. 140 https://media.digitalarkivet.no/view/52790/140

På forhånd takk!
Vennlig hilsenGunhild J. Ecklund
forfatter / dr.oecon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg sett ligger på nett. Men så vidt jeg kan se, er det ikke scannet noen baksider her. Jeg har ved flere anledninger i andre sammenhenger funnet utfyllende informasjon på ikke-scannede baksider av dokumenter som er digitalisert, så det jeg lurte på var om dette kan være tilfellet her, f.eks. med personsedlene. Da må man se originaldokumentet for å sjekke, med mindre du vet med sikkerhet at all informasjon er scannet og det ikke sto noe på baksidene. Er det mulig å få sjekket det, eller evt. få se originaldokumentene selv?

Vennlig hilsen

Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksidene av personsedlene inneholder likelydende instruks om hvordan personsedlene skulle fylles ut. Vi valgte å unnlate baksidene i skanninga, slik at det ikke skulle bli nødvendig å bla gjennom alle disse baksidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et tap med den brannen! Men godt å høre at dere ikke valgte bort utfylt informasjon ved scanning. Da får jeg klare meg med det jeg har. Tusen takk for raske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider