Gå til innhold
Arkivverket

Materiale som er "..unntatt offentlighet" - blir disse hentet opp automatisk ?

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nå bestilt materiale hos Statsarkivet i Oslo med håp om at disse er hentet opp når jeg ankommer kl 9 om morgenen.
Jeg vil gjerne prøve å utnytte tiden best mulig 🙂

Vil materialet være hentet opp selv om jeg har fått melding om at de må "godkjennes" før de blir utlevert?

image.thumb.png.b8667a67f4a7834ab06032e576c9d616.png

På forhånd mange takk,

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt arbeidsfelt, men siden det allerede er ettermiddag og du kanskje ikke får svar av noen annen i dag:

Dette innebærer sannsynligvis at materialet må gjennomgås av en saksbehandler, som vil sjekke om det faktisk er taushetsbelagte opplysninger i materialet. Materiale som ikke har taushetsbelagte opplysninger, vil du få utlevert, men materiale som har taushetsbelagte opplysninger, må du søke innsyn i.

Hvis du har bestilt nå nettopp, er det lite håp om at materialet er ferdig gjennomgått og restriksjonsvurdert allerede i morgen kl. 9.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dette er ikke mitt arbeidsfelt, men siden det allerede er ettermiddag og du kanskje ikke får svar av noen annen i dag:

Dette innebærer sannsynligvis at materialet må gjennomgås av en saksbehandler, som vil sjekke om det faktisk er taushetsbelagte opplysninger i materialet. Materiale som ikke har taushetsbelagte opplysninger, vil du få utlevert, men materiale som har taushetsbelagte opplysninger, må du søke innsyn i.

Hvis du har bestilt nå nettopp, er det lite håp om at materialet er ferdig gjennomgått og restriksjonsvurdert allerede i morgen kl. 9.

Takk for svar 😊

Håpet mitt var at materialet var hentet opp men at jeg må kontakte personalet for at de godkjenner det materialet jeg ønsker innsyn i. Da får vi se 👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, nå husket jeg feil.

Hentet fra Riksarkivets egne nettsider:

«

Framhenting av arkivmateriale til lesesalen i Riksarkivbygningen skjer normalt tre ganger daglig, og bestillingsfristene er vanligvis:

• Kl. 10.00
  • Kl. 12.00
  • Kl. 14.00

»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Holm Enerud skrev:

Takk for svar 😊

Håpet mitt var at materialet var hentet opp men at jeg må kontakte personalet for at de godkjenner det materialet jeg ønsker innsyn i. Da får vi se 👍🏻 

Hva slags materiale er det du har bestilt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

Hei!

Jeg har nå bestilt materiale hos Statsarkivet i Oslo med håp om at disse er hentet opp når jeg ankommer kl 9 om morgenen.
Jeg vil gjerne prøve å utnytte tiden best mulig 🙂

Vil materialet være hentet opp selv om jeg har fått melding om at de må "godkjennes" før de blir utlevert?

image.thumb.png.b8667a67f4a7834ab06032e576c9d616.png

På forhånd mange takk,

mvh

Marius

Hvis du legger inn en usladdet versjon av bestillingen, så kan jeg trolig kunne si noe om det er mulighet for at du kan få se dette i morgen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:

Hvis du legger inn en usladdet versjon av bestillingen, så kan jeg trolig kunne si noe om det er mulighet for at du kan få se dette i morgen. 

Ja her er den usladdete versjonen: 

image.thumb.png.49efe520ced490053646a5135e4d1bed.png

Jeg tipper at den bikker under 100 år for 1 eller 2 av disse arkivenhetene og at det er årsaken til at den må godkjennes.

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Ja her er den usladdete versjonen: 

image.thumb.png.49efe520ced490053646a5135e4d1bed.png

Jeg tipper at den bikker under 100 år for 1 eller 2 av disse arkivenhetene og at det er årsaken til at den må godkjennes.

mvh

Marius

Alle protokollene eldre enn 100 år, så etter alle solemerker er disse fritt tilgjengelige. Hvis du bor/er i Oslo, så ville jeg bare tatt turen til Riksarkivet og satset på at du får ut materialet. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:

Alle protokollene eldre enn 100 år, så etter alle solemerker er disse fritt tilgjengelige. Hvis du bor/er i Oslo, så ville jeg bare tatt turen til Riksarkivet og satset på at du får ut materialet. 

Jeg bor i Ullensaker men tar turen innover.

Det ordner seg sikkert 👍🏻
Veldige hjelpsomme folk som jobber der 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at det bestilte arkivmaterialet likevel var nokså enkelt å vurdere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider