Gå til innhold
Arkivverket

FRANCK/FRANCKE-slekten. Kvikne 1635.

Anne Birgitte Franck Paasche

Recommended Posts

9 timer siden, Per Nermo skrev:

Hva er det som ev. skulle peke i retning av at disse to personene skulle være søstre ?

Barbro som fornavn var vel lite brukt i Norge på den tida og begge hadde Andreasdatter som etternavn. 
I Odd Roars innlegg har Barbro fra Røros etternavnet Andersdatter og er født i Sverige, så det viser vel til at de ikke var søstre. 

Jeg er ikke så godt informert og innlest om Francke familien, var kanskje litt for snar til å poste her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aase Negaard skrev:

Barbro som fornavn var vel lite brukt i Norge på den tida og begge hadde Andreasdatter som etternavn. 
I Odd Roars innlegg har Barbro fra Røros etternavnet Andersdatter og er født i Sverige, så det viser vel til at de ikke var søstre. 

Jeg er ikke så godt informert og innlest om Francke familien, var kanskje litt for snar til å poste her. 

OK, men det at begge heter Barbro ville jo i utgangspunktet peke mot at de IKKE er søstre. Og Anders/Andreas er jo svært vanlige mannsnavn. Dessuten er det godt stykke mellom Røros og Meldal, selv om det er i samme fylke. Og det er vel ikke noe som indikerer tilknytning til ‘Francke’ for hun på Røros ? I tillegg er det ca. 15 år mellom den. Og Barbro er et ganske vanlig navn i Trøndelag/Jemtland. Så sjansen for at de er søstre synes jeg må være ganske liten …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Mestersmed Nils Jonassen Franck i Trondheim

Vi kan nå med sikkerhet si at Nils ble døpt på Grutseter hytteplass 27. des. 1728. Foreldrene var Jonas Andreassen og Brynild Estensdatter.

Faddere: Iver Michelsen, Anders Andreassen, Jørgen Arnesen, Anders Hougen og Margrete Andreasdatter.

Niels Jonasen* - Ministerialbok for Meldal prestegjeld 1725-1751 (1636P) - Digitalarkivet

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A03 (1725-1751), Kronologisk liste 1729, Side 80-81

Hans mor er nevnt i hans hushold i manntallet over domsognets menighet - Brynild Estensdatter fra Meldalen, Niels Franckes Moder. Dermed kan vi slå fast hvem Nils J. Franck i Trondheim var sønn av.

Registratur over Domsognets Mandtal for 1768 - 1770 / holdt af Daniel Hveding

Mestersmed og borger Nils Jonassen Franck ble gift med Barbro Olsdatter Verløv 22. nov. 1763 i Trondheim Domkirke. Trolovet 17. okt. 1763.

Trolovelsen: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1763

Vielsen: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1764

Barn døpt i Domkirken:

Jonas, døpt 13. jan. 1765. Død etter 1775.

Ole, født 1766-68, dåp ikke funnet. FT1801. Borgere i Trondheim 1818.

Barbro Olsdatter ble gravlagt 24. mars 1785, 58 år gammel.

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A08 (1783-1818), Døde og begravede 1785, Side 7

Nils Jonassen Franck giftet seg på nytt 19. jan. 1786 med Anne Maria Olsdatter Kolset fra Kristiansund. Trolovet 1. de. 1785.

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A09 (1784-1801), Trolovede 1785, Side 8

Hun bodde sammen med familien allerede i 1770-årene, det kommer fram av kirkemanntallet. Her nevnes også hennes søster Olava.

Registratur over Domsognets Mandtal for 1773 - 1775 / holdt af Daniel Hveding

Barn døpt i Domkirken:

Barbera, døpt 3. sept. 1786. Gravlagt 26. sept. 1786.

Ane Martha, døpt 28. sept. 1787.

Jonetha, døpt 12. sept. 1788. Fosterbarn hos mestersmed Ole Olsen Holte i 1801.

Andreas, Gravlagt 29. mai 1791.

Barbera (Barbro), døpt 10. juli 1792.

Niels Andreas, døpt 4. des. 1794. Han fikk flere sønner i Talvik, kanskje finnes det en Y-DNA-linje å teste?

Nils Jonassen Franck døde 16. sept. 1795. Skiftet ble åpnet hjemme i Vestre gate 21. oktober. Han etterlot seg enken Anne Maria, sønnen Ole Nilsen Franck fra første ekteskap og fra andre ekteskap barna Anna Martha 8 år, Jonetta 7 år, Barbroe 3 år og Nils Andreas 1 år.

Av skiftet kan man se at sønnen Ole, som faren, var mestersmed, og at han hadde jobbet for sin far (fordret utestående lønn). Se også FT1801.

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 20b (1794-1810), Skifteprotokollside, Side 481

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Grete Singstad skrev:

Mestersmed Nils Jonassen Franck i Trondheim

Vi kan nå med sikkerhet si at Nils ble døpt på Grutseter hytteplass 27. des. 1728. Foreldrene var Jonas Andreassen og Brynild Estensdatter.

Har denne Nils Jonassen Franck tidligere vært omtalt i denne debatten ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Har denne Nils Jonassen Franck tidligere vært omtalt i denne debatten ?

Nei, han er ikke omtalt, og han hører jo hjemme i denne slekta. Han er feilplassert på Geni og derfor tenkte jeg det var kjekt å få det rett. Vi vet nå at Nils Jonassen Franck ikke var sønn av Jonas Johansen Franck, men sønn av Jonas Andreassen (Franck?)!

Dette er feil:

Franck.jpg

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2024 den 15.50, Grete Singstad skrev:

.....

Vi vet nå at Nils Jonassen Franck ikke var sønn av Jonas Johansen Franck,
men sønn av Jonas Andreassen (Franck ?) ! .....

Såvidt jeg kan se var Jonas Johansen (Swan) Franck (f. ca.1684 ?) fra Innset

en fetter av faren til Jonas Andreassen (Innset) (Franck ?) på Grutseter (f. på Grutseter, dpt 4/8-1689, Løkken).

Sistnevntes far Andreas Jonassen Räfvel (kullbrenner på Grutseter) og Jonas Johansen (Swan) Franck hadde (gjennom Andreas' mor Magdalene (?) og hennes bror Johan) som felles besteforeldre Andreas Frantzen Franck (ca.1623-1689) (garmaker på Innset) og Ingeborg Johansdatter.

OBS !  :

Korreksjon :

Den Jonas Johansen Franck (g. m. Ane Lo) som Grete omtaler, hører antakelig hjemme et helt annet sted i disse slektskretsene enn jeg forutsatte i (den nå overstrøkne) teksten over her, der jeg kaller ham
'Jonas Johansen (Swan) Franck (f. ca.1684 ?) fra Innset' (eksisterte han ?) og plasserer ham (feilaktig ?) som sønn av Johan Andreassen Franck på Innset (f. ca.1645) og Annichen Johansdatter (Swan/Schwanner) (ca.1650-1688), hvis opphav er noe usikkert.

Grete's Jonas Johansen Franck (Svan ?) (g. 1. m. Ane Lo) ser istedet ut til å høre hjemme som sønn av smelter ved Innset verk og på Grutseter, (svensken ?) Johan Johansen Svan (ca.1628-1718) (som vel er en slektning (tremenning ?) av ovennevnte Annichen (Swan)).

Smelter Johan Johansen Svan var g. m. Barbro Kierstina Franck(e), hvis opphav visstnok heller ikke er avklart. 

Her er det såvidt jeg skjønner en god del usikkerhet, og jeg gjør antakelig klokt i å avstå fra å spekulere ytterligere i disse slektskretsene.

Imidlertid ser det i hovedsak ut til å stemme det jeg skrev om Nils Jonass. Franck sin riktige fars gren, nemlig at 
Jonas Andreassen (Innset) (Franck ?) på Grutseter (døpt på Løkken 4/8-1689) [g. m. Brynild Estensd.] var sønn av Andreas Jonassen Räfvel (f. ca.1660) (kullbrenner på Grutseter), s. av Jonas Nilsen Räfvel (kullbrenner på Innset, senere på Grutseter) og hustru Magdalene (el. Annichen ?), dt. av Andreas Frantzen Franck (ca.1623-1689) (garmaker og hyttemester på Innset) og hustru Ingeborg Johansd., som hadde mange barn, hvoriblant altså Johan And.s. Franck på Innset (f. ca.1645), g. 1. m. Annichen Johansd. (Swan/Schwanner) (ca.1650-1688) (minst 4 b.), g. 2. ? m. NN ? (mulig dtr. ?: Maren Johansd. Franck (2. hustru til Jonas Johansen Franck (Svan ?), dvs. etter 1. hustru Ane Lo) og g. siste gang m. Gidsken Pedersd. (3 sønner).

Endret av Per Nermo
Føyd til et OBS ! med korrigerende / supplerende tekst. Bemerk at de to innledende avsnittene er overstrøket !
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2024 den 1.19, Grete Singstad skrev:

Vi kan nå med sikkerhet si at Nils ble døpt på Grutseter hytteplass 27. des. 1728.
Foreldrene var Jonas Andreassen og Brynild Estensdatter. Faddere: Iver Michelsen, Anders Andreassen, Jørgen Arnesen, Anders Hougen og Margrete Andreasdatter.

Niels Jonasen* - Ministerialbok for Meldal prestegjeld 1725-1751 (1636P) - Digitalarkivet

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A03 (1725-1751), Kronologisk liste 1729, Side 80-81
.....

Vi kan vel da regne med at fadderne Anders Andreassen og Margrete Andreasdatter på Grutseter i 1728 antakelig var søsken av dåpsbarnet far.

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Nermo skrev:

Jonas Andreassen (Innset) (Franck ?) på Grutseter (døpt på Løkken 4/8-1689) [g. m. Brynild Estensd.] var sønn av Andreas Jonassen Räfvel (f. ca.1660) (kullbrenner på Grutseter), s. av Jonas Nilsen Räfvel (kullbrenner på Innset, senere på Grutseter) og hustru Magdalene (el. Annichen ?), dt. av Andreas Frantzen Franck (ca.1623-1689) (garmaker og hyttemester på Innset) og hustru Ingeborg Johansd., som hadde mange barn, hvoriblant altså Johan And.s. Franck på Innset (f. ca.1645), g. 1. m. Annichen Johansd. (Swan/Schwanner) (ca.1650-1688) (minst 4 b.), g. 2. ? m. NN ? (mulig dtr. ?: Maren Johansd. Franck (2. hustru til Jonas Johansen Franck (Svan ?), dvs. etter 1. hustru Ane Lo) og g. siste gang m. Gidsken Pedersd. (3 sønner).

Men hvorfor kalte Niels Jonassen seg Franck og ikke Räfvel, hvis disse leddene er rett? Er det sikkert at Nils Jonassen Francks farfar var Andreas Jonassen Räfvel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2024 den 15.13, Per Nermo skrev:

Vi kan vel da regne med at fadderne Anders Andreassen og Margrete Andreasdatter på Grutseter i 1728 antakelig var søsken av dåpsbarnet far.

Jeg er enig i at dette trolig er hans søsken.

Jonas Andreassen ser ut til og hatt brødrene Andreas og Anders, eller er det samme person? I tillegg ble et barn døpt 2. nov. 1710, navnet er ikke ført.

Anders (Andreas) Jonassen ble trolovet 22. juli 1688 på Grutsæter. Hennes navn er ikke ført.

Ved manntallet 1701 er Andreas Jonassen på Grutsæter ført med to sønner:

Jonas 9 år – født ca 1692

Andreas 3 år – født ca 1698. Hans dåp er ikke ført, men Anders Jonassens kvinne ble introdusert 5. juni 1698, så det passer bra.

Kirkeboka er svært mangelfull. Andreas Jonassen gravla barn i 1691 og 1695 som ikke er ført døpt, så Jonas sin dåp kan også være utelatt. Det kan m.a.o ha vært en eldre bror, som døde spe, som ble døpt 4. aug. 1689.

Andreas Andreassen ble gift 28. sept. 1721 med Karen Lodviksdatter, trolovere var Hyphof og Arn Jørgensen. 28. des. 1721 døpes sønnen Andreas. Det er transkribert til Anders, men i kb står det Andres, så Andreas er vel mer riktig. Faddere er ikke ført.

Anders Andreassen må ha vært gift med en Brynild. 9. feb. 1738 ble sønnen Olluf døpt på Grutsæter. Mor er nevnt som Brønille. Hans faddere var Lorens Hansen, Michel Lorensøn, Jonas Andreasøn, Malena – Wilchen Klochers kvinne, Siri Knudsdatter.

Jonas Andreassen hadde trolig to leiermål. I 1720 med Anne Rasmusdatter Langeng og i 1721 med Anne Olsdatter Langeng.

Jeg har ikke funnet giftemålet hans, men er det han som hadde leiermålet 1721, må han ha giftet seg senere dette året.

I tillegg til Niels, født i 1728, hadde han i alle fall barna:

Ane Malene, døpt 28. sept. 1721 (samme dag som Andreas Andreassen og Karen Lodviksdatter giftet seg). Ingen faddere er ført. Om Brynild Estensdatter var hennes mor er umulig å si.

Andreas, døpt 16. nov. 1738. Faddere: Lovis Arnesen, Thore Henningesen, Johan Jonassen, Cathrine – Jørgen Arnesens kvinne, Kiersti Pedersdatter. Han døde 22. feb. 1739.

Trolig finner jeg opp hjulet på nytt. Det er helt sikkert noen som allerede har alt dette i sin database.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Per Nermo skrev:

Imidlertid ser det i hovedsak ut til å stemme det jeg skrev om Nils Jonass. Franck sin riktige fars gren, nemlig at 

Jonas Andreasson f. 1689 er ikkje knytt til Innset og aldri kjeldebelagt med noko etternamn (Franck eller noko anna). Eg har gått ut frå at det er han som død 1691 (22. nov., Grutseter: "Graffest. Andreas Jonassens og Knud Jonsøns børn") og at Jonas Andreasson som er 9 år i 1701 er ein yngre bror kalla opp etter sin avdøde bror, slik skikken var.

Faren, Andreas Jonasson har eg heller ikkje sett noko kjelder på opphavet til, anna enn spekulasjonar. Han er oppgitt å vere 41 år og kulbrender i 1701, og er nemnt på Grutseter i alle fall fram til 1725. Det er indikasjonar på at han kan vere av kolbrennarslekta frå Innset, men eg har i alle fall ikkje sett noko sikkert kjeldebelegg for dette.

Kolbrennaren Jonas Nilsson er nemnt på Grutsæter 34 år gamal i 1664 og kan passe både i yrke, alder og namn som far til Andreas og Nils Jonassønner som er nemnt på Grutsæter frå 1680-åra. Han kan òg vere den kolbrennaren Jonas Nilsson som skal vere nemnt på Kvikne 1657 og som Støren kaller Räfvel. Eg har ikkje sette denne namnet brukt nokon stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2024 den 15.50, Grete Singstad skrev:

Nei, han er ikke omtalt, og han hører jo hjemme i denne slekta. Han er feilplassert på Geni og derfor tenkte jeg det var kjekt å få det rett. Vi vet nå at Nils Jonassen Franck ikke var sønn av Jonas Johansen Franck, men sønn av Jonas Andreassen (Franck?)!

Dette er feil:

Veldig bra å få korrekte fakta på bordet, med kjelder. Eg klarer ikkje å sjå kor han har henta slektsnamnet han bruker frå, men det kan i alle fall ikkje vere nokon tvil om at han ikkje var frå Kvikne/Innset (som er har sett nokre plassar på nettet) og at han ikkje var son av Jonas Johansson Smelter og Anne Toresdotter Loe som vist over verserer på Geni. Sistnemnte par har eg registrert 8 born av, men ingen Nils.

No er tre av fire besteforeldre til Nils Jonasson ukjente, så det kan jo vere noko her utan at det er kome fram i kjeldene hittil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Grete Singstad skrev:

Jonas Andreassen ser ut til og hatt brødrene Andreas og Anders, eller er det samme person?

Det verker på meg som om det kan vere berre ein, Andreas, men at dette av og til eg skreve Anders i kjeldene. Han var fyrst gift på Grutsæter 1721 med Karen Lovitsdotter. I kommunikantlista på Grutsæter 1725 er nemnt "Andres Andreasen og qv.", men året etter "Anders Andreasen". Det kan vere feilskrive namn (og at da Karen truleg er død i mellomtida), eller det kan vere to ulike personar. Det er imidlertid ingen tvil om at det var Andreas som vart gift med Brynhild og ikkje Anders. Dei vart trulova på Svorkmo i 1731: "Trolofvede Andreas Andresen og Bryndel Olsdatter. Sponsores Morten Svane og Jonas Andersen af Grutsætter" og via same stad: "Copulerede Andreas Andresen og Bryndel Olsdatter." I 1741 gravlegges "Enchen sl. Andreas Andreas. Grufsætter" på Svorkmo. I mellomtida har eg registrert tre born på Grutsæter. Den yngste av desse i 1738, så Andreas må vere død 1739-41.

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grete Singstad skrev:

.....

Jonas Andreassen ser ut til og hatt brødrene Andreas og Anders, eller er det samme person ? 

I tillegg ble et barn døpt 2. nov. 1710, navnet er ikke ført.

.....

Hvem er foreldre til dette barnet som ble døpt (hvor ?) 2 Nov 1710 ?

Endret av Per Nermo
Rettet 1720 til 1710
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Nermo skrev:

Du mener antakelig 'Andreas Jonassens kvinne' 

Ja, har rettet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Per Nermo skrev:

Hvem er foreldre til dette barnet som ble døpt (hvor ?) 2 Nov 1720 ?

Du mener 1710. Far er Andreas Jonsøn, som godt kan være Andreas Jonassen. M.a.o. vi vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Håvard Moe skrev:

..... Dei vart trulova på Svorkmo i 1731: "Trolofvede Andreas Andresen og Bryndel Olsdatter. Sponsores Morten Svane og Jonas Andersen af Grutsætter" og via same stad: "Copulerede Andreas Andresen og Bryndel Olsdatter."
I 1741 gravlegges "Enchen sl. Andreas Andreas. Grufsætter" på Svorkmo.
I mellomtida har eg registrert tre born på Svorkmo. Den yngste av desse i 1738 .....

Hvordan går disse barnefødslene i hop kronologisk, dersom Andreas og Brynhild fikk 3 barn på Svorkmo i tidsrommet 1731-1738 og dessuten døpte Olluf på Grutseter (Løkken) 9 Feb 1738 ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Nermo skrev:

Hvordan går disse barnefødslene i hop kronologisk, dersom Andreas og Brynhild fikk 3 barn på Svorkmo i tidsrommet 1731-1738 og dessuten døpte Olluf på Grutseter (Løkken) 9 Feb 1738 ?

Beklager, eg meinte Grutsæter. Retta no. Olluf var den yngste av dei tre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Grete Singstad skrev:

.....   Jonas Andreassen hadde    .....

I tillegg til Niels, født i 1728, hadde han i alle fall barna:

Ane Malene, døpt 28. sept. 1721 (samme dag som Andreas Andreassen og Karen Lodviksd. g. seg). .....

Andreas, døpt 16. nov. 1738. Faddere: Lovis Arnesen, Thore Henningesen, Johan Jonassen, Cathrine – Jørgen Arnesens kvinne, Kiersti Pedersdatter. Han døde 22. feb. 1739. .....

Skal tro om Andreas sin fadder (i 1738) Johan Jonassen er en nær slektning ? Hvem kan være hans foreldre ?

Kan han være en eldre bror av dåpsbarnet, nylig konfirmert, f. før 1723 (mellom Anne Malene og Nils ?)

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Skal tro om Andreas sin fadder (i 1738) Johan Jonassen er en nær slektning ? Hvem kan være hans foreldre ?

Kan han være en eldre bror av dåpsbarnet, nylig konfirmert, f. før 1723 (mellom Anne Malene og Nils ?)

Ut frå det eg har notert meg er dette ein son av tidlegare nemnte Jonas Johansson smelter og Anne Toresdotter Loe. Johan Jonasson Grutsæter døypt 9. jun 1710 på Grutsæter. Hytteknekt ved Grutsæter 1739. Gift med Berit Evensdotter FIkke i 1744. Død 1777. Etterlot seg ei umyndig dotter, Anne f. 1744.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Håvard Moe skrev:

Ut frå det eg har notert meg er dette ein son av tidlegare nemnte Jonas Johansson smelter og Anne Toresdotter Loe.
Johan Jonasson Grutsæter døypt 9. jun 1710 på Grutsæter. Hytteknekt ved Grutsæter 1739.
Gift med Berit Evensdotter FIkke i 1744. Død 1777. Etterlot seg ei umyndig dotter, Anne f. 1744.

Innebærer dette altså at nevnte smelter på Grutseter, Johan Jonasson (døpt 7 Jun 1710, død 1777) er utenomekteskapelig født (i og med at Jonas Johansson smelter (ca.1682-ca.1736) og Anne Toresdotter Loe vel ikke ble gift (hvor ?) før 5 Nov 1710), og at Johan f.1710 dermed er en eldre halvbror (med samme fornavn) av Johan Jonassen Franck (ca.1718-Jan 1799) (gardbruker på Mellom Orkelbogen i Kvikne, skjøte i 1752), født i Jonas Johansson smelter sitt 2. ekteskap (ca.1717 ?) med Maren Johansdatter Franck), og at det altså ikke var sistnevnte, Johan f. ca.1718, men hans eldre halvbror, som var g. m. Berit Evensdatter Fikke

OBS:  Den rødfargede teksten over innebærer en feil som er korrigert av Håvard Moe i neste innlegg.

(Dermed er det helt ukjent for meg hvilken Jonas (Franck ?), g. m. Maren Johansd. (Franck) (ca.1693-1767) 
som er far til Johan Jonassen Franck (ca.1718-Jan 1799) på Mellom Orkelbogen i Kvikne).

Johan Jonassen Franck (ca.1718-Jan 1799) skal ha vært gift (?) to ganger, sist (i 1746) m. Gunnhild Pedersdatter Bagge, med hvem han fikk flere barn. Fra sitt tidligere ekteskap (?) skal han ha hatt datteren Kierstina f. 1744 (som hadde en Knud Franck blant sine faddere, ref. Knud [Ols.] Franck fra Frankstøa på Kvikneskogen, bosatt i (Nordre (Nedre?) Kleven/Kleiva).

Såvidt jeg kan se blir dermed fadderen på Grutseter den 16. nov. 1738 (dåpsbarn Andreas Jonassen), nemlig hytteknekt på Grutseter, Johan Jonassen (1710-1777) en tremenning av dåpsbarnets far Jonas Andreassen (f. på Grutseter 1689/1692), vel å merke hvis det er korrekt at sistnevntes farmor er Magdalene (ev. Annichen) Andreasdatter Franck(e), at hennes søster er Barbro Kierstine Franck(e) (f. ca.1640 ?), og at sistnevnte er farmor til nevnte fadder (Johan Jonassen (f.1710)).

Endret av Per Nermo
27/10 22:37: Føyd til et avsnitt nederst om tremenning-forhold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi ha tunga rett i munnen... Johan Jonasson er døypt på Grutsæter 9 juni 1710 av foreldre Jonas Johansson og Anne Toresdotter Loe. Dei vart trulova 9 mars 1710 og gift same stad 11 mai 1710.  Desse er ikkje i nær familie med Johan Jonassen Franck på Orkelbogen og Jonas Johansson smelter på Grutsæter var ikkje gift på nytt 1717 med nokon Maren. Anne Toresdotter Loe levde i beste velgåande i alle fall til 1744, når ho er fadder til Johan Jonasson si dotter Anne på Grutsæter ("Anne Jonas Johansens enke").

Truloving og vielse 1710:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, AV/SAT-A-1456/672/L0849: Ministerialbok nr. 672A02, 1705-1725, s. 22
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907610023

Dåp 1710:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, AV/SAT-A-1456/672/L0849: Ministerialbok nr. 672A02, 1705-1725, s. 23
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907610024

Dåp 1744:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, AV/SAT-A-1456/672/L0850: Ministerialbok nr. 672A03, 1725-1751, s. 340-341
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907610257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man hvilken Jonas (Franck ?) (f. ca.1685?, død før 1740) som ev. var g. m. Maren Johansd. (Franck, ev. gift Franck) (ca.1693-grl. 26 Jul 1767 i Kvikne) og far til Johan Jonassen Franck på Mellom Orkelbogen i Kvikne ?

Nevnte sønn Johan Jonassen Franck (ca.1718-Jan 1799) skal ha vært gift (?) to ganger, sist (i 1746) m. Gunnhild Pedersdatter Bagge, med hvem han fikk flere barn.

Fra sitt tidligere ekteskap (?) skal Johan Jonassen Franck ha hatt datteren Kierstina f. 1744 
som hadde en 
Knud Franck blant sine faddere (bror eller fetter av dåpsbarnets far ?).
(Ref. Knud [Ols.] Franck fra Frankstøa på Kvikneskogen, bosatt i (Nordre (Nedre?) Kleven/Kleiva).

Hvem var foreldrene til ovennevnte Maren Johansd. (Franck, ev. gift Franck) (ca.1693-grl. 26 Jul 1767 i Kvikne) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider