Gå til innhold
Arkivverket

FRANCK/FRANCKE-slekten. Kvikne 1635.

Anne Birgitte Franck Paasche

Recommended Posts

Jeg har nå vært på Statsarkivet i Kongsberg og avfotografert mellom 250 og 300 dokumenter fra Størens privatarkiver vedrørende verk. Jeg skal nå gjennomgå dette materialet i håp om å finne flere detaljer om medlemmer av Franck/Francke/Franke-slekten. De er nevnt flere steder i materialet som tilsammen er på flere tusen sider, men hvor mye nytt som fremkommer må jeg få litt tid til å gå gjennom. Dere hører snart fra meg igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

For noen år siden fant jeg i Meldal bygdebok b 5 øverst side 424, mine aner Ole Laushus og Marit Nilsdatter, men uten noen årstall. Så fant jeg på nettet en slektsside som oppgav Marit Nilsdatter, født 1690, datter av Nils Laushus og Brynhild Pettersdatter Franck, født 1652. Hun var oppgitt som datter av Petter Frantsen Franche og Barbro Christina Johansdatter Schwanner, begge født ca 1630. Ut fra Runde Nedruds oversikt over etterkommere i slekten Francke, og Odd Roar Aalborgs kommentarer, kan jeg ikke forstå at dette er riktig. Jeg er takknemlig for en avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Magne Sunde skrev:

.....

Ut fra Runde Nedruds oversikt over etterkommere i slekten Francke, og Odd Roar Aalborgs kommentarer, kan jeg ikke forstå at dette er riktig. Jeg er takknemlig for en avklaring.

Hvilke av de opplysningen du gjengir er det du mener ikke kan være riktige ?

Navnet på kona til Petter Frantsen Franche, Barbro Christina Johansdatter Schwanner, kan peke i retning av hun ev. skulle være datter av Johan Andreassen Swan (Schwanner ?) (på Svanplassen (Røros?)) og Kari Arnesdatter, men sistnevnte par ser ikke ut til å ha blitt gift for ca. 1645, og dermed blir Barbro 'for gammel'.

Kan navnet på kona (Barbro Christina Johansdatter Schwanner) være feil ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet begynner med Brynhild Pettersdatter Franck da Petter Frantsen Franche hadde barna Petter Pettersen Franck Tallerås, Barbro Kierstina Pettersdatte Franche og Peder Pettersen Francke Hongslo iflg Rune Nedrud. Odd Roar Aalborg skriver at Barbro må være feil. Er Brynhild Pettersdatter Franck tatt ut av luften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magne Sunde skrev:

Er Brynhild Pettersdatter Franck tatt ut av luften ?

Du mener kanskje at plasseringen av Brynhild som datter av Petter Frantsen Francke  er 'tatt ut av luften' ?

(Han hadde vel forøvrig også barn i sitt 2. ekteskap ?)

Kunne du angi en link til 'Rune Nedrud's oversikt over etterkommere i slekten Francke' ?

For å unngå forvirring er det sikkert best om du lister opp de individene du snakker om, med årstall og antatt eller dokumentert familietilhørighet.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter til Delrapport 1 fra Rune Nedrud, se Anne Birgitte Franck Paasches innlegg 25.06.2022 og til Odd Roar Aalborgs kommentarer 03.07.2022 der han siterer Nedruds rapport, alt i denne tråden. Hverken Nedrud eller Aalborg nevner Brynhild Pettersdatter Franck f. 1652 som datter av Petter Frantsen Franche f. ca 1630, iflg. Aalborg. Hvis disse årstall stemmer, må Petter ha vært ca 22 år ved Brynhilds fødsel.

Delrapporten oppgir at Petter Frantsen Franche var født 1610. Da kan Petter ha vært 42 år ved Brynhilds fødsel. Kan Brynhild ha vært en datter fra et 2. ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke enkelt å diskutere innholdet i en (del-)rapport som 'bare noen' har lest, der innholdet bare er gjort kjent i utdrag, og som kommenteres med til dels motstridende opplysninger (bl.a. mht. ca. fødselsår for Petter Frantsen Franche) ...

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2023 den 15.33, Magne Sunde skrev:

For noen år siden fant jeg i Meldal bygdebok b 5 øverst side 424, mine aner Ole Laushus og Marit Nilsdatter, men uten noen årstall. Så fant jeg på nettet en slektsside som oppgav Marit Nilsdatter, født 1690, datter av Nils Laushus og Brynhild Pettersdatter Franck, født 1652. Hun var oppgitt som datter av Petter Frantsen Franche og Barbro Christina Johansdatter Schwanner, begge født ca 1630. Ut fra Runde Nedruds oversikt over etterkommere i slekten Francke, og Odd Roar Aalborgs kommentarer, kan jeg ikke forstå at dette er riktig. Jeg er takknemlig for en avklaring.

Eg har sett på desse folka tidlegare og ikkje funne noko hald i det Meldalsboka skriv om Ole Laushus og Marit Nilsdotter. Det ser likevel ut til å vere ein link til Francke-slekta:

Den Ola Laushus du nemner her meiner eg må vere den Oluf Tronsson som i 1712 vart gift med Barbro Johansdotter, og som så vart far til hhv. Marit i 1713 og Johan i 1715. Denne Barbro Johansdotter meiner eg må vere dotter av Johan smelter på Grutsæter. Det er i så fall broren Andreas Francke på Kalstad som er nemnt som forlovar ved trulovinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2023 den 22.01, Per Nermo skrev:

Navnet på kona til Petter Frantsen Franche, Barbro Christina Johansdatter Schwanner, kan peke i retning av hun ev. skulle være datter av Johan Andreassen Swan (Schwanner ?) (på Svanplassen (Røros?)) og Kari Arnesdatter, men sistnevnte par ser ikke ut til å ha blitt gift for ca. 1645, og dermed blir Barbro 'for gammel'.

Kan navnet på kona (Barbro Christina Johansdatter Schwanner) være feil ?

Eg har ikkje sett ei einaste kjelde som nemner namnet på kona til Petter Franch på Tallerås. Kor kjem namnet "Barbro Christina Johansdatter Schwanner" frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Per Nermo skrev:

Du mener kanskje at plasseringen av Brynhild som datter av Petter Frantsen Francke  er 'tatt ut av luften' ?

(Han hadde vel forøvrig også barn i sitt 2. ekteskap ?)

Hadde han to ekteskap? Kjelde for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Hadde han to ekteskap? Kjelde for dette?

Har ikke (her heller) notert kilde, men jeg har sett 'et sted' (her ?) antydet at Petter Frantzen Franck(e) på Grutsæter, Svorkmo, var g. (2. gang ?) (rundt 1675 ?) med Benedicte Frantsdatter Jagow, med barna Frantsvis, Johanna, Ole og Else.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavet for den informasjonen er nok Leiv Skjerve sine betraktningar om kvinnenamnet Frantsvis (link) og tilknytning til Jagow-slekta frå Verket på Kvikne (link). Han lanserte her ein teori om at Petter Franck på Tallerås var gift med ei dotter av Frants Jagow og kona Frantzisse Klestdotter frå Kvikne. Etter mi oppfatning held denne teorien fortsatt vatn, men vi har altså ingen kjelder eg kjenner til som omtaler Petter Franck på Tallerås si ektefelle.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Håvard Moe skrev:

Den Ola Laushus du nemner her meiner eg må vere den Oluf Tronsson som i 1712 vart gift med Barbro Johansdotter, og som så vart far til hhv. Marit i 1713 og Johan i 1715. Denne Barbro Johansdotter meiner eg må vere dotter av Johan smelter på Grutsæter. Det er i så fall broren Andreas Francke på Kalstad som er nemnt som forlovar ved trulovinga.

Barbro Johansd. (f. ca. 1690) var ikke g. m. Ole Toresen Bogevoll

(og mor til Guri Olsd. Bogevoll, g. 1747 Rasmus Larssen Merk) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eit godt spørsmål, og vi veit jo ikkje sikkert. Er det same Barbro Johansdotter (som i teorien kunne vere gm1 (1712) Oluf Tronsson, gm2 (1721) Oluf Toresson Bogevoll og gm3 (1731) Sjur Klemetsson Bruholt), eller er det to ulike? Er dei i så fall døtre av Johan smelter, eller ikkje?

Det er indikasjonar på at ho/begge (dersom dei er to personar) har ei eller anna tilknytning til Franck-folka på Kalstad, men heilt sikker kan vi ikkje vere.

Barbro I:

- vart i 1712 trulova med Ole Trondsson. Forlovar var Andreas på Kalstad.
- Barbro og Ole si dotter Marit, f. 1713, vart 1749 trulova med Ole Endresson Svinsås. Trulovar var Johan Andreasson Grefstad (f. Kalstad).
- Barbro og Ole sin son Johan, f. 1715, fikk i 1747 skjøte på Ringen og Blakstad frå Orkdalslensmannen Fredrik Asbøl for 230 rigsd. Fredrik Asbøl var gift med Barbro Andreasdotter frå Kalstad. Når Johan gifter seg året etter er Fredrik Asbøll trulovar.

Barbro II:

- Lars Gammellykkja (1794-1880) skriv i si tid at «Barbro Bogevold var af tysk slægt».

- Ola Rikstad (1791-1873) skreiv om "den navnkundige Johan Frank der havde 6 Sønner og 6 Døtre" (dvs. Johan smelter) og etterslekt m.a. på Bogevoll.

- Ved skiftet etter Ole Bogevoll i 1731 er broren Andreas Johansson på Kalstad lagverge for Barbro.

- Mellom fadrane for borna finn vi Kari Vold og Barbro Andreasdotter Kalstad.

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

FRANCK/FRANCKE  

Sluttrapporen fra slektsforsker Rune Nedrud er nå mottatt og er sendt ut til alle som har spleiset på å hyre ham. 

Min hovedkonklusjon er:

Jeg er meget tilfreds med at mitt forslag om å hyre inn en profesjonell slektsforsker ble en realitet.  Han har lyktes med følgende:

a)    å finne kilder som bekrefter at slekten kom fra gruvene i Mansfeld / Sangerhausen i Tyskland i 1635.

b) å gjøre mange funn i ulike kilder fra den første og mest sparsomme tiden i Norge.   

Se vedlagt fil.

Jeg håper at mange av dere tenker grundig igjennom hva dere ønsker og gir tilbakemelding på det.   Så gjenstår det å se hva vi ender opp med!  Og husk:

Slektsforskning blir aldri 100 % korrekt! 

Hilsen Anne.

Vedlegg brukerforum DA juni 2023.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anne Birgitte Franck Paasche skrev:

.....

Se vedlagt fil.

Jeg håper at mange av dere tenker grundig igjennom hva dere ønsker og gir tilbakemelding på det.

.....

Jeg tror nok at mange (i likhet med meg) finner det nokså vanskelig å fastslå 'hva man ønsker'  mht. ev. videre skritt i dette arbeidet når man ikke kjenner innholdet og detaljeringsnivået i den omtalte Sluttrapporten vedr. slekten Franck/Francke fra slektsforsker Rune Nedrud. Trenden i vårt moderne 'digitale samfunn' er vel at slike ting publiseres 'åpent' og gjøres tilgjengelig for alle som er interessert ...

Når det er sagt å kan jeg supplere med at jeg selvsagt og med glede kan tenke meg å bidra
(ref. vedleggets 
"Alternativ 2: SLUTTPRODUKT: En slektshistorisk NETTSIDE av et eller annet slag. .....

Forslag 2: Alle som sitter med et slektsprogram med Franck-slekten, gjør den om til en dertil egnet fil og sender den til en som kan og vil påta seg arbeidet med å samle alt som kommer inn.").

Et ev. bidrag fra undertegnede kunne da f.eks. være en GedCom-fil med et relevant 'Franck-utdrag'  av mitt slektsregister (i Brother's Keeper), inklusive det (lille) som finnes av kildereferanser.

Såvidt jeg har forstått finnes det i foreningen Slekt og Data (tidligere DIS) visse planer om ('på litt sikt') å etablere et tilsvarende 'slektsdata-hotell' . I den forbindelse ville det kanskje være en idé å ta kontakt med

Slekt og Data, v/ Lina Bjelland Myrvollgeneralsekretar(krøllalfa)slektogdata.no

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Støren-etterkommer og er bare interessert i Nedruds konklusjon (hvis det er noen) angående J.J. Størens aner. Når J. J. S. betegner seg som "av ring stand" så er kanskje det ganske rimelig, både konas bror og to av hennes onkler ble jo adlet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet vil være å redigere en versjon av sluttrapporten på Slektshistoriewiki. Med dette som utgangspunkt kan man utvikle slektsoversikten videre samme sted.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

En mulighet vil være å redigere en versjon av sluttrapporten på Slektshistoriewiki. Med dette som utgangspunkt kan man utvikle slektsoversikten videre samme sted.

DTH

Har Slektshistoriewiki en import-funksjon for GedCom-filer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Nermo skrev:

Har Slektshistoriewiki en import-funksjon for GedCom-filer ?

Ikke som jeg vet. Andre med bedre kunnskap om akkurat det bes kommentere.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner etter hvert å bli litt lei av det evige virvaret med denne slektskretsen på 1600-tallet, bl.a. fordi kilder som motsier hverandre gjentas gang på gang som evige og nærmest uimotsigelige «sannheter». Hvor er kildekritikken?

Mitt utgangspunkt her er mitt opphav Petter Johansen Svan, døpt i mars 1684. Til tross for navnet så er nok ikke hans mor datter av Petter Francke, siden Johan Svans påståtte «andre kone» Margrete Räfvel begraves sent på høsten 1683. Det betyr at Johan i tid umulig kan være gift på nytt med en Pettersdatter Francke, som skal være mor til en sønn Petter født kun få måneder etter vinteren 1684! Bigami, til og med innen en og samme familie, er vel neppe mer vanlig på den tid enn senere? Dertil introduseres Petters mor i kirken ved dåpen, og det betyr vel at hun da må være i live. Evt. kan presten ha skrevet dette av gammel vane selv om moren er død, men det er vel ikke så særlig sannsynlig?

Forutsettes det at Johan Svan kun er gift én gang, så er det med en Andreasdatter Francke, som må være født rundt midten av 1640-tallet, siden hennes barn blir født fra 1666 til 1692. Og hun er antagelig identisk med Barbro Kjerstina Francke som dør i Meldal i 1643. Hun da rundt 95 år gammel og ikke «103», en typisk overdrivelse på den tiden. Andreas Francke er gjerne født tidlig på 1620-tallet hvis datteren Barbro er eldst av hans barn. Andreas og Petter er neppe «tvillinger født 1610», som stadig gjentas… Går det snart an å resonnere litt her for å luke ut kildedata som med all sannsynlighet ikke stemmer. Det er faktisk nødvendig for å få ryddet opp i dette. Med så mange nålevende ætlinger må det vel være en viss interesse for å få dette litt mer klarlagt enn hittil. For øvrig er Ragnvald Størens notater en sekundærkilde, og kan da selvsagt inneholde feilvurderinger, som den antatte «myten» om de tre koner.

Til orientering så er dette mitt nåværende oppsett på Hitterslekt om Barbro Kjerstina Francke og hennes barneflokk: https://hitterslekt.no/getperson.php?personID=I53983&tree=1.

I tillegg så forteller folketellingen 1701 at Petter Frantzen Francke på Tallerås i Orkdal da er 70 år og nok far til Petter Pettersen, 43 år, på Hongslo i Orkdal. Har litt mistanke om at Ragnvald Støren så på barnas navn i familien og ut fra det antok at Johan Svan hadde tre ektefeller på rad i nær slekt med hverandre via Francke. (For øvrig bodde bergingeniør Støren i et patrisierhus ved siden av en skole jeg gikk på fra 1963 til 1966, som nå er revet og erstattet med en ny – Størens bolig der brant ned 2. desember 1965, kun noen dager før den uansett skulle rives for å erstattes av en bensinstasjon. Jeg så selv slutten av brannen.)

Lurer også fortsatt på hvor det blir av Andreas Franckes sønn Ole Andreassen, siden jeg har mistanke om at mitt opphav Anders Olsen på Merkesbrekk i Rennebu kan være en sønn av ham, som passer bra i tid.  Denne Anders har en datter Barbro, som er et merkenavn for slekten Francke. Hvis Ole Francke når voksen alder, så arbeider han antagelig ved et av verkene. Imidlertid er han tilsynelatende ikke registrert som gårdbruker i aktuelt område, så det er uvisst hvor han evt. befinner seg. Merkesbrekk ligger ved gården Merk, og der er slekten Svan + Francke inngiftet, så at Anders Olsen med datter Barbro kan være en Francke virker ganske sannsynlig. (For øvrig var det slektsgranskeren Leiv Skjerve i Bodø som først påpekte denne muligheten ut fra bruken av navnet Barbro.)

Om slekten Støren: Dens opphav i miljøet Svan og Francke er Johan Johansen Svan (f. 1666), som er gift i Soknedal og hyttemester ved verket i Budal. Dette er for lengst avklart i et tema her, der jeg medvirket til dette. Nevnte Johan er far til prost Johan Støren, bl.a. på Hitra.

Dette får være nok nå. Men det er nok en del mer å ta fatt i her.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2023 den 9.59, Odd Roar Aalborg skrev:

.....

... Barbro Kjerstina Francke som dør i Meldal i 1643 ...

.....

Har du en kildereferanse til opplysningen om Barbro Kjerstina Francke som dør i Meldal i  1743 ?

(Jeg har en mistanke om at du mener  1740 (gravlagt 9. oktober) ...)

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en korrekturfeil: Det skal selvsagt være på 1700-tallet og hun dør i september 1740. Det står riktig på Hitterslekt, og det er nok jeg som har skrevet det inn der. Ref.: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000007281120 .

Oppgitt alder må ikke tas for bokstavelig - det er ikke uvanlig at antall leveår i eldre tid settes litt for høyt ved begravelser. Jeg antar altså at hun er omtrent midt i nittiårene på den tid. Det er jo en anselig alder det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider