Gå til innhold
Arkivverket

Litt på siden kanskje , men hvordan reiste / kom emigrantene seg fra Baltimore i Maryland og til Rothsay i Minnesota i 1881 ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...dette er nok litt på siden , men hvordan reiste / kom norske emigranter seg fra Baltimore i Maryland  og til Rothsay i minnesota i 1881 ? 

 

På forhånd tusen takk for en god reiserute eller flere 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bjørn Andreas Johansønn Løkken changed the title to Litt på siden kanskje , men hvordan reiste / kom emigrantene seg fra Baltimore i Maryland og til Rothsay i Minnesota i 1881 ?

God artikkel om reiser fra Quebec til North Dakota.

Fine kart. Du kan se jernbanen fra øst til Minnesota.

 

Tog fra Baltimore (Washington DC) til Chicago til St. Paul. Lokal tog transport fra St Paul til Rothsay.

 

a00ScreenShot20211103at.png

 

http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=6410&SearchTerms=ole,andersen,segtnan

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra St Paul.

 

The Saint Paul and Pacific Railroad (also known as the St. Paul & Pacific Railroad and the SP&P) was a shortline railroad in the state of Minnesota in the United States which existed from 1857 to 1879. Founded as the Minnesota and Pacific Railroad, it was the state's first active railroad.[1][2] It went bankrupt, and the state changed its name to the Saint Paul and Pacific Railroad. The SP&P went bankrupt as well. It was taken over by James Jerome Hill and others, who used the railroad as the basis for building the Great Northern Railway.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Paul_and_Pacific_Railroad

 

The Great Northern Railway (reporting mark GN) was an American Class I railroad. Running from Saint Paul, Minnesota, to Seattle, Washington, it was the creation of 19th-century railroad entrepreneur James J. Hill and was developed from the Saint Paul & Pacific Railroad. The Great Northern's route was the northernmost transcontinental railroad route in the U.S.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Northern_Railway_(U.S.)

 

Røde linjer er Great Northern Railroad. Stiplede linjer andre jernbaner. Rundt 1900.

 

89aScreenShot20211103at.png

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Anton - her var det mye interesant . Det er interesant dette med reiseruter til emigrantene på siste halvdel av 1800 tallet . 

 

I følge dette kartet  https://collection.mndigital.org/catalog/mpls:158#/image/0?searchText=railroads routes&redirect=true  så er den røde linjen The Great Northern railway . 

 

Så da kunne reiseruten ha vært følgende ; 

 

Tog fra Baltimore ( Washington DC ) til Chicago og deretter til St. Paul – avstanden i luftlinje er her 1505 norske kilometer . Deretter med The Great Northern Railway fra St Paul til Pelican Rapids  . 

 

Great Northern Railway fra St .Paul til  St. Cloud  , og videre til Fergus Falls , og fra Fergus Falls til Pelican Rapids . Avstanden mellom St. Paul og Pelican Rapids er ca .337 norske kilometer .

 

Og som du sier fra Pelican Rapids og deretter med vogn fra til Rothsay . Avstanden mellom Pelican Rapids og Rothsay er jo kun 26 kilometer .

 

Da er jo faktisk den lengste etappen den fra Baltimore og til St. Paul . Dette er jo da den mulige reiseruten som Agnete Johannesdatter og hennes 6 måneder gamle datter brukte . 

 

Agnete Johannesdatter , og hennes 6 måneder gamle datter ; Berte Marie Larsdatter sin første etappe av reiseruten var med briggen Dronning Louise av København . Briggen Dronning Louise hadde avgang fredag den 3 juni 1881 fra Christiania , og deretter til Larvik via Drøbak , Moss , og Tønsberg , før briggen Dronning Louisa satte kursen mot Fredrikshavn i Danmark  og deretter til København .

 

Fra København gikk turen deres til Hamburg i Tyskland med tog , og videre derfra til Bremen . Det var ingen avganger fra Hamburg til Amerika i juni måned , kun fra Bremen . Fra Bremen i Tyskland gikk turen over Atlanterhavet med skipet SS Hermann som var eid av det tyske selskapet Norddeutscher Lloyd , og som hadde avreise fra Bremen den 8 juni 1881 , og ankom Baltimore i Maryland den 23 juni 1881 .

 

Dette var litt av en strabasiøs tur for en ung mor på 24 år og med en 6 måneder gammel baby 

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bjørn A Løkken said:

 

Dette var litt av en strabasiøs tur for en ung mor på 24 år og med en 6 måneder gammel baby 

 

Ja, emigranter var sterke folk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

 

Ja, emigranter var sterke folk.

 Jeg tror Anton at Agnete Johannesdatter , og hennes datter på 6 måneder må ha tatt toget The Great Northeren direkte til Rothsay fordi det første toget ankom Pelican Rapids i 1882 , og Agnete reiste i 1881 . Vedlagte bilde er fra et hefte om Pelican Rapids i Otter Tail County . Hvis du ser på 1884 Plat Map for Pelican i  Otter Tail så viil du se at toglinjen går inn i Pelican Rapids , men ikke ut av byen 🙂

 

 http://www.historicmapworks.com/Map/US/478679/Pelican+Township++Pelican+Rapids/Otter+Tail+County+1884/Minnesota/

1882 JERNBANEN KOMMER TIL PELICAN RAPID.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Bjørn A Løkken said:

Hvis du ser på 1884 Plat Map for Pelican i  Otter Tail så viil du se at toglinjen går inn i Pelican Rapids , men ikke ut av byen 🙂

 

Flott, det står på Plat Map, jernbanen er St P M & M Pelican Branch.  Lokal tog.

 

"St. Paul, Minneapolis & Manitoba Railway Company:"

 

http://www2.mnhs.org/library/findaids/00411.xml

 

 

ScreenShot20211104at.png

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av båtene gikk direkte til Quebec så mange kom vel da inn i USA via Milwaukee eller Chicaco...En av minne tipper, enke kom den veien og videre til North Dakota.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn A Løkken said:

Hvis du ser på 1884 Plat Map for Pelican i  Otter Tail så viil du se at toglinjen går inn i Pelican Rapids

 

Også mulig er Fergus Falls. Fergus Falls  til Rothsay er ca 28 km.

 

"In November 1879, the railroad arrived in Fergus Falls thanks to the “Empire Builder,” James J. Hill, who often spent spare time in Otter Tail County near Dalton and Ten Mile Lake. The St. Paul, Minneapolis & Manitoba Railroad — from 1889 on the Great Northern Railway — had its division headquarters in Fergus Falls from 1879 to 1885, when it moved to Barnesville."

 

 

I november 1879 ankom jernbanen til Fergus Falls takket være «Empire Builder», James J. Hill, som ofte tilbrakte fritid i Otter Tail County nær Dalton og Ten Mile Lake. St. Paul, Minneapolis & Manitoba Railroad – fra 1889 på Great Northern Railway – hadde sitt avdelingshovedkvarter i Fergus Falls fra 1879 til 1885, da den flyttet til Barnesville.

 

https://www.fergusfallsjournal.com/news/a-history-of-early-downtown-fergus-falls/article_9398054a-fb47-5201-84eb-4e48ae69690e.html

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Hans Myhre said:

Mange av båtene gikk direkte til Quebec så mange kom vel da inn i USA via Milwaukee eller Chicaco...En av minne tipper, enke kom den veien og videre til North Dakota.

 

Finn et godt kart fra Quebec til Fargo, North Dakota her.

 

http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=6410&SearchTerms=ole,andersen,segtnan

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.