Gå til innhold
Arkivverket

ALEXANDER KIELLAND ULYKKEN

Graeme Dick
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg holder på med et prosjekt knyttet til Alexander Kielland ulykken i 1980. I denne forbindelse har jeg funnet et skriftlig spørsmål i Stortinget om sabotasje og anmodning til en ny etterforskning.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=15694

I svaret fra Justisministeren er det referert til følgende brev.

Riksadvokatens brev til organisasjonen FALK datert 06.01.1997

Jeg har prøvd å søke brevet i Riksadvokaten.no uten å lykkes.

Jeg har også vært i kontakt med Riksadvokaten og de har henvendt meg til dere. Materialet er overlevert statsarkivet.

Hvor bør jeg søke om brevet? Er det behov for en godkjenning for å få brevet?

Kan du hjelpe meg å finne~brevet?

Hilsen

Graeme Dick

Sandnes

Fra: Postmottak DHP Riksadvokaten <postmottak.riks@riksadvokaten.no>
Sendt: torsdag 28. oktober 2021 11:17
Til: 'graeme@rgdo.no' <graeme@rgdo.no>
Emne: Innsyn - Alexander Kielland-ulykken

Hei,

Det vises til din anmodning om å få Riksadvokatens brev til organisasjonen FALK 06.01.1997.

På Riksadvokatens hjemmeside ligger en veileder om innsyn i straffesaksdokumenter for andre enn sakens parter, se https://www.riksadvokaten.no/document/veileder-om-innsyn-i-straffesaksdokumenter-for-andre-enn-sakens-parter/

Siden det er tale om en avsluttet straffesak, skal innsynsbegjæringen rettes til og avgjøres der saken er arkivert, som i utgangspunktet er politidistriktet. Vi har i sakens anledning imidlertid vært i kontakt med det aktuelle politidistriktet, og fått beskjed om at materialet er overlevert statsarkivet. Du må derfor henvende deg til Arkivverket, jf ovennevnte veiledning kap 6.3 og 7.3.

Med vennlig hilsen

Helene Bærug Hansen

Statsadvokat

Riksadvokaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Graeme Dick skrev:

Hei

Jeg holder på med et prosjekt knyttet til Alexander Kielland ulykken i 1980. I denne forbindelse har jeg funnet et skriftlig spørsmål i Stortinget om sabotasje og anmodning til en ny etterforskning.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=15694

I svaret fra Justisministeren er det referert til følgende brev.

Riksadvokatens brev til organisasjonen FALK datert 06.01.1997

Jeg har prøvd å søke brevet i Riksadvokaten.no uten å lykkes.

Jeg har også vært i kontakt med Riksadvokaten og de har henvendt meg til dere. Materialet er overlevert statsarkivet.

Hvor bør jeg søke om brevet? Er det behov for en godkjenning for å få brevet?

Kan du hjelpe meg å finne~brevet?

Hilsen

Graeme Dick

Sandnes

Fra: Postmottak DHP Riksadvokaten <postmottak.riks@riksadvokaten.no>
Sendt: torsdag 28. oktober 2021 11:17
Til: 'graeme@rgdo.no' <graeme@rgdo.no>
Emne: Innsyn - Alexander Kielland-ulykken

Hei,

Det vises til din anmodning om å få Riksadvokatens brev til organisasjonen FALK 06.01.1997.

På Riksadvokatens hjemmeside ligger en veileder om innsyn i straffesaksdokumenter for andre enn sakens parter, se https://www.riksadvokaten.no/document/veileder-om-innsyn-i-straffesaksdokumenter-for-andre-enn-sakens-parter/

Siden det er tale om en avsluttet straffesak, skal innsynsbegjæringen rettes til og avgjøres der saken er arkivert, som i utgangspunktet er politidistriktet. Vi har i sakens anledning imidlertid vært i kontakt med det aktuelle politidistriktet, og fått beskjed om at materialet er overlevert statsarkivet. Du må derfor henvende deg til Arkivverket, jf ovennevnte veiledning kap 6.3 og 7.3.

Med vennlig hilsen

Helene Bærug Hansen

Statsadvokat

Riksadvokaten

Et brev som er sendt av Riksadvokaten bør jo kunne gjenfinnes i deres eget arkiv. Umiddelbart ser det ikke ut til at vi har fått avlevert så nytt materiale fra Riksadvokaten. Av svaret til Riksadvokaten kan det jo se ut som dokumentet var en del av en straffesak, men for å finne den er vi helt avhengig flere opplysninger. Jeg klarer ikke helt å se at det er noen sammenheng mellom spørsmålet ditt og svaret. Kan de ha misforstått ? 

Om brevet er fritt tilgjengelig eller om det må søkes om innsyn, beror på om det inneholder taushetsbelagte opplysninger eller ikke. Les mer her: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider