Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldre til Anna Einarsdtr. kanskje f. ca.1620, gift med Arnfinn Halvardson Indre Ese, Balestrand, f. ca. 1612, d.1693

Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Anna Einarsdtr. (Også skrevet Einersdatter), kan være født omkring 1620. Hun var gift med Arnfinn Halvardson Indre Ese, bruk nr.1 i Balestrand (Tjugum), f. ca. 1612, d.1693.

Ekteparet hadde barna: a) Anders, som bodde på Ese, f. ca. 1646, d.1724. G.m. Brita Olsdtr. b) Botolf, som bodde på Grøneng i Balestrand, og var gift der, c) Brita, gift med Per Rennedal, d) Solveig, f.1652, d.1749, gift med Nils Monsson Tjugum, f.1654, d.1720. Eigde halve Hamarsnes, eigde Grøneng og eigde Naustskreda. Buet etter han var 677 rdl, så var en ganske rik mann, da en ku var verdt rundt 3 rdl på den tiden, e) Gurid, død 1701, gift med Lars Ellingson Nesse, født 1630 Esefjorden, Balestrand, død 1713. Foreldre til Nils Monsson Tjugum var: lensmann Mons Andersson Målsnes, Balestrand, f. ca. 1630 (1627?), d.1677 og Brita Nilsdtr. Tjugum, f. ca. 1627, d.1710. 

Arnfinn Halvardson sine foreldre var: Hallvard Nilsson Indre Ese, som var bruker der fra 1603 til 1660. Fødd ca. 1580, eller før, død ca. 1660, eller etter. Gift med Bereta Bjørnsdtr. Disse hadde barna: Arnfinn, f. ca. 1612 og Nils. Brita, dtr. til Arnfinn og Anna Einarsdtr. var vel da kanskje oppkalla etter sin farmor Bereta Bjørnsdtr. 

Har granska litt om Anna kan ha vært en datter til Einar Saxeson Geithus, Kvamsøy (Quamsböe skibrede) i Vik i Sogn og kona hans, Ragnhild Amundsdtr. (som er nemnde i koppskatten 1645), men ingen av etterkommerne har like navn, som etterkommere, eller slekt til Anna og Arnfinn. Så har jeg sett på Einer i Maaren (Måren), Kvamsøy (Quamsöe schibredt). Men heller ikke der er det like navn med slekta til Arnfinn og Anna. Men Einar i Maaren hadde sannsynligvis en datter som bodde på Tennefoss (Quambsöe skibredt), hun het Anne Einersdatter og var gift med en Lasse, som var bruker på den gården. Har en teori om at det kan ha vært to Anne Einersdøtre, eldre og yngre, med Einar Maaren som far?. Men det kan også være at jeg ikke har oppdaget, den "rette Einar" enda, men at noen andre i forumet her kan ha en teori hvem han kan være, derfor legger jeg det ut her, i tilfelle noen vet mer om det. 

Odelsskatt Quambsöe Schibred 1623: Ener i Morenn och hans Børne Eier i Thennefos 1/2 löb Smör, i Dregge 2 meler korn. Dregge/Drege er i Feios, men det var hans "salige Quindis och hendes sönns Odel (står det i 1624, Jordebøker til utregning av rosstjeneste 1624- 1626. Det han hadde i Tennefoss var vel hans egen odel, og hans egne barns odel. En Tollach Maaren fra Quambsöe Schibred, er nevnt på en Manntall og mønstringsrulle Bergenhus len i 1653, kan ha vært en sønn? Den Anna Einersdtr. og Lasse, som bodde i Tennefoss, hadde barna: Synneva, Begga, Dordei, og kanskje Ola Lasseson, som overtok bruket etter foreldrene. Ola fikk to sønner: Endre, født 1660 og Lasse født 1668. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en gard som heter Måren i Høyanger, og en annen med det samme navnet i Kvamsøy, som hørte til Vik? Den i Kvamsøy som heter Måren står ikke under Kvamsøy sokn i den gamle bygdeboka fra Vik i Sogn, bind III, kanskje noen lokalkjente vet om det er en eller to gårder med det navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Jostein. Bra å få dette på plass som hjelpemiddel, skreiv det av, og skal ha det i lag med andre notat frå Sogn. Det går fram der at Måren var namnet på ein gard, som er i et område, som har skifta namn og grenser fleire gonger. Då blir det å sjå på den garden litt meir, og skriva av det som står der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garden Måren er omtalt i Ættebok for Kyrkjebø (1995) fra s. 429, og i Bygdebok for Kyrkjebø - gardssoga bind 2 (1963) fra s. 562. Begge fins på Nasjonalbiblioteket. I den siste står det at Einer K(nutsen) Måren var gift to ganger, navna på konene er ukjent. Med første kona hadde han Lasse Måren, Anna gift med Lasse Tennefoss, Alis gift med Halvor Berge og trolig Brita gift med Gunnar Dale, og ei ukjent datter. Ingen barn kjent fra andre ekteskap.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008052204067?page=564

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for opplysningene Terje, skal skrive det opp. Så har jeg mest mulig om to kandidater, som passer aldersmessig til å være far til Anna, som var gift med Arnfinn Ese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for det Jon, ja, bra å få sida litt oppover, og kjekt med ei kjelde med det som er kjent til no. Det er vel vanskeleg å komma vidare her, men kanskje det dukkar opp opplysningar ein gong, som kan løysa det. Som med foreldrene til Thostenn Haluordson/Halvorson Skaasem 1570- ca.1627 (en av forfedrene til mannen til Solveig Arnfinnsdtr. Ese, Nils Monsson Tjugum). Fant ut at disse var Halvor på Linde i Kvamsøy, nemnd 1563 - 1603, død før 1613 og Dorritte, nemnd i 1613, død ca.1613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein !

Søkte i Balestrand 1 på «Einarsdtr». På s 348 (eller 372) Gard nr 60 Berge, Fjærland, er Ole Johannesen på bruk 1, f ca 1615 gift m/ Brita Einarsdtr 

Kan Brita her væra syster til «di» Anna ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein Einar er brukar på Fjærestad Gard nr 7, s 41 er nevnt som brukar 1601-16.  Kan det væra far ?

På s 463, Ytre Tennefoss, Gard nr 84: Einar Måren eigar i 1621.

———-

Det skal ikkje væra einkelt når ein så langt attende, 400 år, Svein !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye opplysninger, Jon. 

Trudde det skulle vera enklare, ja. Men var flere med namnet Einar enn eg trudde, viss det hadde vore kun ein rundt omkring der, så kunne det vore lettare. Men har skrive ned det som du fann, og har det i mappa, der eg har det andre. 

Har funne ein del Einarsdøtre før, som:

Gjöe Enersdtr. gift med Mogenns Olsson Øxdall, nemnde i 1645  (Vangsnes sokn),

Aneche Enersdtr. gift med Botollf Stocheböe, nemnde i 1645, Botolf var bruker fra 1626 og framover mot 1660 (Kvamsøy sokn),

Ingerj Enersdtr. g.m. Omund Dalle, nemnd 1635- 1655 (Dale i Arnafjord Sokn),

Sönûe Enersdtr., gift med Frederich Eirikson, f.1623, budde på Sæbøe/Sabø i Vik i Sogn i 1645 også nemnd i 1667.

Alle disse døtrene er "farlause", da alle er nemnde utan at det står kor dei var frå. 

Og så har me no Brita Einarsdtr. gift med Ole Johannesen på bruk 1, gnr. 60 Berge, Fjærland, fødd ca.1615 (i Balestrand boka). Hadde ikkje henne frå før og heller ikkje Einar som var brukar 1601- 1616 på Fjærestad gard nr.7. 

Og så henne som eg hadde i utgangspunktet: Anna Einarsdtr. (Også skrevet Einersdatter), kan være født omkring 1620. Hun var gift med Arnfinn Halvardson Indre Ese, bruk nr.1 i Balestrand (Tjugum), f. ca. 1612, d.1693.

Kandidatar som fedre til no: Einer i Maaren/Måren (Måren i Kyrkjebø, tidligere Kvamsøy)

Einar Saxeson på Geithus, n. 1635 til 1655 på Geithus, Kvamsøy. 

Einer, bruker på Fjærestad gard nr.7, bruker 1601- 1616. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Ættabokji for Vik, utg 2008 av G. Balvoll heima hos meg. Der vil eg tru at Einar er nevnt på Sæbø i Vik, Dale i Arnafjorden og Øksdal på Vangsnes.

Diverre er eg avskoren frå bokji då eg no er på ein Sjukeheim her i Bergen, for opptrening. Sidan bokji kom ut i 2008, vil du ikkje vil finna bokji på  nb.no.

Kor stor avstanden er frå Melkeveien til næraste biblotek, kjenner eg ikkje til. Bibloteket i Bergen, Strømgt, har bokji.

Om du vil sjå noko løysing i bokji frå 2008, ...... ?  Hak’je peiling.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boka hos meg sjølve i hylla mi, men inga løysing der (men boka er bra å ha, bruker ho mykje), så eg må nok leita meir i originalkjelder viss det skal vera mogleg å komma vidare. Men har eit bra utgangspunkt no. God betring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har et spørsmål til Svein sitt innlegg fra 14. november.

Blant mine forfedre er Anders Andersen og kona Maren Torsteinsdatter, bosatt Målsnes ca. 1622-1630, Skåsheim ca. 1630-1650 og Målsnes ca. 1650-1660. Anders hadde odelsgods i Naverseter i Sogndal og hadde arvet etter sin far i gardene Nordnes og Fretland i Sogndal, men det er ukjent hvor han kom fra. Farens odel var i Frakstuen i Luster. Kona Maren eller Mari var søster til Lasse Torsteinsen Ulvestad, og hun var antagelig datter av en Torstein Skåsheim som var bruker ca. 1605-1627.

I 1624 nevnes Torstein Skåsheim og hans bror Johannes Valsvik (som forleden år bodde på Linde). Denne Johannes Linde eide i 1623 med sin bror i garden Stavedal. Og i 1649 sies at Anders Andersen Skåsheim på sin kones vegne og deres søsken er odelsbåren til Stavedal som deres forfedre har fulgt i 80(?) år.

Torstein sitt segl fra 1624, kanskje med bokstavene TH: https://media.digitalarkivet.no/view/39901/110 

Du kaller ham Torstein Halvorsen og at foreldrene var Halvor på Linde i Kvamsøy nevnt 1563-1603 og kona Dorte nevnt 1613. Hva er kilden for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Terje,

Dorritte er nemnd i 1613 og var nok då enkje, ho eigde då 1/2 løb smør i Staffûedal i Arnafjord sokn. Halvor på Linde i Kvamsøy nemnd frå 1563 til 1603.

Så har eg skrive opp disse borna: a) Johannes Linde, budde på Linde først så i Valsvik b) Thostenn Skaashem (ca.1570 - ca. 1627) G.m. ei som ikkje er kjent, born: a) Mari fødd 1600, død på Maalsnes. Gift med Anders Andersson Målsnes fødd ca. 1600, død 1660. Hadde borna: a) Anders Andersen f.1630, b) Per Andersen f. 1632, c) Brita Andersdtr. f.ca. 1634, d) Mogens Andersen, nemnd i 1645, Haldûor Andersen, nemnd i 1645. Så hadde Halvor ei dtr. til nemnd i 1624, som vel var gift med Oluff Botolpsönn på Linde? og enda ei dotter til nemnd i 1624. 

Så har eg dette: Haldûor Linde var jordeigande bonde i 1603: landskyld smør  1/2 lb och Kornn 3 1/2 Mæler. Regnis den fierde part i Pending er 1 mr (?) 6 1/2 .. (?). Har dette pluss sikkert litt meir, nok til at eg sette opp oversikten. Så fann eg det seglet fra 1624. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2021 den 18.42, Svein O. Tislevoll skrev:

Anna Einarsdtr. (Også skrevet Einersdatter), kan være født omkring 1620. Hun var gift med Arnfinn Halvardson Indre Ese, bruk nr.1 i Balestrand (Tjugum), f. ca. 1612, d.1693.

Ekteparet hadde barna: a) Anders, som bodde på Ese, f. ca. 1646, d.1724. G.m. Brita Olsdtr. b) Botolf, som bodde på Grøneng i Balestrand, og var gift der, c) Brita, gift med Per Rennedal, d) Solveig, f.1652, d.1749, gift med Nils Monsson Tjugum, f.1654, d.1720. Eigde halve Hamarsnes, eigde Grøneng og eigde Naustskreda. Buet etter han var 677 rdl, så var en ganske rik mann, da en ku var verdt rundt 3 rdl på den tiden, e) Gurid, død 1701, gift med Lars Ellingson Nesse, født 1630 Esefjorden, Balestrand, død 1713. Foreldre til Nils Monsson Tjugum var: lensmann Mons Andersson Målsnes, Balestrand, f. ca. 1630 (1627?), d.1677 og Brita Nilsdtr. Tjugum, f. ca. 1627, d.1710. 

Arnfinn Halvardson sine foreldre var: Hallvard Nilsson Indre Ese, som var bruker der fra 1603 til 1660. Fødd ca. 1580, eller før, død ca. 1660, eller etter. Gift med Bereta Bjørnsdtr. Disse hadde barna: Arnfinn, f. ca. 1612 og Nils. Brita, dtr. til Arnfinn og Anna Einarsdtr. var vel da kanskje oppkalla etter sin farmor Bereta Bjørnsdtr. 

Har granska litt om Anna kan ha vært en datter til Einar Saxeson Geithus, Kvamsøy (Quamsböe skibrede) i Vik i Sogn og kona hans, Ragnhild Amundsdtr. (som er nemnde i koppskatten 1645), men ingen av etterkommerne har like navn, som etterkommere, eller slekt til Anna og Arnfinn. Så har jeg sett på Einer i Maaren (Måren), Kvamsøy (Quamsöe schibredt). Men heller ikke der er det like navn med slekta til Arnfinn og Anna. Men Einar i Maaren hadde sannsynligvis en datter som bodde på Tennefoss (Quambsöe skibredt), hun het Anne Einersdatter og var gift med en Lasse, som var bruker på den gården. Har en teori om at det kan ha vært to Anne Einersdøtre, eldre og yngre, med Einar Maaren som far?. Men det kan også være at jeg ikke har oppdaget, den "rette Einar" enda, men at noen andre i forumet her kan ha en teori hvem han kan være, derfor legger jeg det ut her, i tilfelle noen vet mer om det. 

Odelsskatt Quambsöe Schibred 1623: Ener i Morenn och hans Børne Eier i Thennefos 1/2 löb Smör, i Dregge 2 meler korn. Dregge/Drege er i Feios, men det var hans "salige Quindis och hendes sönns Odel (står det i 1624, Jordebøker til utregning av rosstjeneste 1624- 1626. Det han hadde i Tennefoss var vel hans egen odel, og hans egne barns odel. En Tollach Maaren fra Quambsöe Schibred, er nevnt på en Manntall og mønstringsrulle Bergenhus len i 1653, kan ha vært en sønn? Den Anna Einersdtr. og Lasse, som bodde i Tennefoss, hadde barna: Synneva, Begga, Dordei, og kanskje Ola Lasseson, som overtok bruket etter foreldrene. Ola fikk to sønner: Endre, født 1660 og Lasse født 1668. 

Svein !

Ser no i ættabokji for Vik, utg 2008, s 370.  Einar Saxeson Geithus og gift m/ Ragnhild Amundsdtr hadde:

a)  Sakse f 1616

b) Gunnar f 1620

c) Astrid (trulig)

Av dei 5 ongane som Anna og Arnfinn fekk:  INGEN Einar. Ingen Ragnhild !

LITE trulig at løysinga vil du finna på Geithus, Svein !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jon, takk for at du såg etter, 

ja blir nok vanskeleg å finna ut noko heilt sikkert, viss det ikkje dukker opp nye opplysninger, eller noko me har oversett i dei kjeldene som er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har aldri funnet Torstein Skåsheim med farsnavn (bortsett fra at det ut fra seglet må begynne med H). Men hvis det kan bevises at broren Johannes Valsvik eller Linde var en sønn av den tidligere brukeren Halvor Linde så framkommer jo farsnavnet til Torstein indirekte. 

Dorritte eller Dorte på Linde eide i 1613 gods i Stavedal. Mari Torsteinsdatter på Skåsheim/Målsnes og hennes unevnte søsken sies jo i 1649 å være odelsbårne til Stavedal, så dette er antagelig riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1624 eigde Johannes dette jordegodset i "Staffdall" (Stavedal) åleine, og det var "hans sande odelsgods" står det. Har det i permen der eg skriv alt inn til slutt. Dokumentasjon har eg ein annan stad, elles hadde eg ikkje skrive det inn. At Anders og Mari hadde ein Son Haldûor Andersen, nemnd i 1645 styrker dette med Haldûor Linde i tillegg til seglet du nemnde, og som eg også hadde funne. 

Mogens Målsnes nemnd som bruker 1600- 1601, død e. 1624, hadde O i seglet sitt i 1624. Han som antageleg var far til kona til Anders Andersson Molsnes. Anders er nemnd som salig (død) i jordebok til utrekning av rosstjeneste i 1624. Hadde sonen Anders Andersson Målsnes, lensmannen, f. ca. 1600, død 1660. Hadde A. A. i seglet sitt frå 1652. Han lånte 156 riksdalar til Oluff Botolfsönn Linde i 1635. Har meir, men ikkje tid nett no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider