Gå til innhold
Arkivverket

kornhørselskar

Jan Erik Horgen
 Del

Recommended Posts

I de fleste skiftene fra garder på Romerike er det registrert kornhørselskar. Jeg har støtt tenkt meg at dette er kornsåld, men nå tenkte jeg å få dette bekreftet på nettet, men fant ikke kornhørselskar noen steder. Er det noen som sikkert veit hva kornhørselskar var?

Jan Erik Horgen

Endret av Jan Erik Horgen
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for referansen fra "Folk og hendinger" med materiale fra Eidsvoll! I et stort skiftemateriale fra Romerike har jeg sett utallige registrerte hørselskar eller kornhørselskar, men få såld, og med Nordheims referanse må vi tru at hørselskar er et kornsåld. Men hvor kommer dette ordet fra? Har funnet det verken i norske eller danske ordbøker. - Det var flere slags såld, til kornrensing var kornsåld og hølsåld med ulik størrelse på høla i såldet. Andre spesielle såld fins også i skiftene, men da ofte omtalt som såld, f.eks. grynsåld. Fint om noen kan oppklare mer om ordet hørselskar - er det kjent fra skifte i andre distrikt enn Romerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for referansen fra "Folk og hendinger" med materiale fra Eidsvoll! I et stort skiftemateriale fra Romerike har jeg sett utallige registrerte hørselskar eller kornhørselskar, men få såld, og med Nordheims referanse må vi tru at hørselskar er et kornsåld. Men hvor kommer dette ordet fra? Har funnet det verken i norske eller danske ordbøker. - Det var flere slags såld, til kornrensing var kornsåld og hølsåld med ulik størrelse på høla i såldet. Andre spesielle såld fins også i skiftene, men da ofte omtalt som såld, f.eks. grynsåld. Fint om noen kan oppklare mer om ordet hørselskar - er det kjent fra skifte i andre distrikt enn Romerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken fil Norsk Ordbok, som jeg hadde leita i, men ikke nøye nok. Det nærmeste jeg kommer her, er å hæra = reinske korn ... i eit (hære)såld, og en litt lengre tekst under hæresåld i mange utgaver, bl.a. fra Austlflatb hølsåld (tjukk l) som sikkert kunne bli hørsel i skrift. Informanter f rundt år 1900 fortalte om et grovere kornsåld og et grannere hølsåld, laget på ulike måter, og det første ble brukt til å selle dråsan, det siste til en sluttrens. Både informantene og jeg oppfattet nok hølsåld som laget av høl i tydinga hol (hull), men det hadde nok opphav i verbet hære, som jeg aldri har hørt her på Romerike. I alle fall veit jeg nå sikkert at "hørsel" i ulike former og sammensetninger er et såld til rensing av korn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider