Gå til innhold
Arkivverket

Gårds og bygdebøker for områdene, Minnesund, Langset, Hurdal m.fl

Morten Aasen
 Del

Recommended Posts

Jeg  arbeider med å kvlitetssikre og skaffe ytterliger informasjon om min slekt på morssiden. Gården min morfar takket nei til å overta var Berger (nordre?) på Minnesund. Jeg har fulgt slekten ved hjelp av Kirkebøker samt treffe i MyHeritage. Imidlertid ville det vært formålstjenlig å finne ut mer om slektas og etterkommeres bevegelser. Bygdebøker vil utfylle det jeg allerede har både kvalitetsmessig og med ytterligere informasjon. Takker for opplysninger om relevante bøker som enten kan leses digitalt eller lånes på NB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at i bygdebøkene for Eidsvoll, er oftest husmannsplassene utelatt. Det er mere gårdshistorie enn slektshistorie, og problemet er at det er vanskelig å kontrollere mot kirkebøker, da de har brent opp. Det er bare deler og fragmenter tilgjengelig før 1870-årene. Det gjelder både kirkebøker og klokkerbøker fra Eidsvoll og Langset kirker. Det var forøvrig mye flytting fram og tilbake over grensene til Ullensaker og andre omliggende sogn, og også mange vielser, så det kan lønne seg å søke igjennom kirkebøker til de sognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har notert meg at mye har brent og at det er vanskelig å finne info fra primærkilder. Derfor har jeg lett etter bygdebøker, men ser at det er varierende kvalitet. Selv har jeg litt litt bortskjemt av bygdebøkene til Lars Øyane, som omfatter 12 fyldige bøker (900-1000 sider i hver), med detaljerte beskrivelser av gårder og ætter. Derfra kommer familien min på farssiden. Heldigvis har slekten min fra Minnesund kommet fra Totenområde så der er det mer å finne. Takk for rådet om Ullensaker for  det er nok flere som tok veien sørover mot Oslo på 1900 tallet.

Endret av Morten Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider