Gå til innhold
Arkivverket

Mønstringsjournaler - Vestfold (rundt 1920)

Lars Kittilsen
 Del

Recommended Posts

Hei!
I april 1920 skal Olaf Vesterlund (Westerlund?) fra Sverige (født 1890/91) har mønstret på "Nord" i Sandefjord.
Jeg klarer ikke å finne ham i noen ruller.

Jeg ser at det finnes omfattende registre over på- og avmønstrede sjømenn i Porsgrunn fra denne perioden:
https://media.digitalarkivet.no/view/42220/56

Hvor kan jeg finne en liknende oversikt over sjømenn som mønstret på og av i Vestfold?

Jeg har også lett etter Vesterlund (Westerlund) i andre ruller og registre over hele landet.

Jeg tror han var i Haugesund-området i perioden 1913-1916, og fra 1919 var han en del i Telemark (Notodden).

Han kom til Skien med "Nord" fra Grimsby i England rundt årsskiftet 1920/21.

Vennlig hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er et spørsmål om arkivene - ikke om skanningene - har jeg flyttet spørsmålet til Spør Arkivverket, hvor denne typen spørsmål besvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser etter i katalogen for Sandefjord innrulleringskontor, så finner vi at der mangler mønstringsjournal for tidsrommet 1889-1946.

Ved søk på Digitalarkivet kan du f.eks finne disse rullene og mønstringsjournalene for Vestfold 1905-1950:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1905&to=1950&format=all&archive_key=&st%5B%5D=RULL&st%5B%5D=M%C3%98RU&st%5B%5D=SKRU&st%5B%5D=MARU&c%5B%5D=07

Du finner katalog til innrulleringskontora i Vestfold på Arkivportalen. Ellers så finst det også mange mønstringsjournaler og ruller som ikke er skanna ennå. Disse er tilgjengelige via lesesalen til det aktuelle Statsarkiv, f.eks mønstringsjournal for Haugesund.

Han kan ha blitt registrert i Norge, men siden han var svensk, så kan det være at det er der du må leite etter ham; i svenske arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider