Gå til innhold
Arkivverket

Soldat i 1850 Vestlandet - Voss

Halvor Olsen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar er oppført som soldat da han giftet seg med Berta Larsdatter Nedre Birkeland (Fana) den 5 Mai 1850 i Korskirken, Bergen.

Hans navn er, etter fødested Arve Magnesen Røydland (Bergsdalen/ Hordaland) f:7 sept 1828. Han flyttet til Bergen 26 februar 1846 da han var 18 år gammel.

Han var navngitt som Arve Magnesen Dahle/Dale da han flyttet til Bergen og da han giftet seg i 1850.

Noen som har noen tips om hvorfor han brukte etternavnet Dahle/Dale? Har sjekket de fleste Dale-gårdene i området (Voss og Vaksdal) uten å finne noen spor. Finner heller ingen kilder som kan fortelle meg om hans militærtjeneste i årene rundt 1850.

De bosatte seg på Laksevåg hvor han jobbet som tømmermann på et av skipsverftene.. Etterslekten har jeg kontroll over.

mvh

Halvor Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren, Magne Arvesen var husmann på Liland i Voss, her er det som står i bygdeboka

https://www.ullstad.com/vossaboki/liland.php

Magne Arveson Røydland hadde plasset Tuftna. Han var f. 1804, g. 1. m. Brita Larsdr., 2. 1843 m. Torbjørg Vikingsdr. Graudo, 3. 1853 m. Ingebjørg Mikkjelsdr. Gjerstad. Magne døydde 1884 og hadde åtte born med Brita: Kari f. 1831, g. 1870

--- side 548 ---

m. Olav Eirikson Draugsvoll, Anna f. 1836, Mass f. 1838, g. 1864 m. Marta Velomsdr. Dagestad, husmann på Dagestad, Gjertrud f. 1841, g. 1862 m. Odd Oddson Bø, husmann på Nesthus, tri søner som reiste til Amerika og eit barn til.

Det er mest sannsynlig at Arve har vært i tjeneste på Dale ved utflyttingen til Bergen, og at det er der navnet kommer fra. Han er ikke nevnt hverken på Liland eller Dale i Vossabøkene. Kan hende konfirmasjonen sier noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lars Johannessen said:

Kan hende konfirmasjonen sier noe?

Her er konfirmasjonen - nr 6 i 1845

SAB, Voss sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 14, 1837-1847, s. 42
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070524650111

Kanskje står det Børke? Kanskje var han dreng der då han vart konfirmert - på Byrkjo? Han var 17 år då.

Endret av Jostein Stokke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Jostein: Takk for info. Jeg har bygdeboken for Bergsdalen med gårdene der og digital tilgang til Vossaboki. Jeg vil tro at det er mest sannsynlig at han var tjenestedreng på Dale og Byrkjo. Merkelig at han bruker Dale som etternavn når jeg ikke ser noen familieforbindelser til Dale. Har også prøvd å finne ut noe om hans tid som soldat uten hell. Slekten ellers tilbake/frem i tid har jeg liggende i Legacy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på tynn is.

Men jeg mener at presten fordelt gutter til forsvaret ved dåpen ute at de egentlig var i tjeneste i sitt voksne liv.

Jeg kan ikke se at det står noen bemerking ved hans dåp.

Hordaland fylke, Voss, Evanger, Uppheim, Vinje i Voss, Ministerialbok nr. A 12 (1823-1837), Fødte og døpte 1828, Side 61
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070524640158 

NB! Han er døpt Arvid  (nr.215)

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Leif B. Mathiesen said:

NB! Han er døpt Arvid  (nr.215)

Eg trur han er døypt Arve - som presten skriv Arved. Faren har fått denne d'en og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Arve sannsynligvis ble hjemmedøpt av en Kolbein Dahle https://www.digitalarkivet.no/kb20070524640158  (?) Her dukker Dahle-navnet opp igjen. Ser ut til en av fadderne heter Marte Larsdatter Dahle.

Vi er flere i slekten som prøver å finne ut av Dahle-navnet og dette med "soldat", men om vi finner løsningen er ikke sikkert. At presten ved dåp fordelte gutter til forsvaret er nytt for meg.

Endret av Halvor Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.