Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av heimstadsforklaringer for Karl Johan Einarsen (Bergen 1883)

Recommended Posts

Jeg forsker på min tipptippoldefar Karl Johan Einarsen (f. 29 May 1854 i Bergen - d. 23 Sep 1919 i Bergen).
Jeg ville vært utrolig takknemlig hvis noen ville være villig til å transkribere dette dokumentet om ham for meg.

https://www.digitalarkivet.no/view/237/pc00000000032288
https://media.digitalarkivet.no/view/58931/209 

Screen Shot 2021-11-10 at 8.48.19 PM.jpeg

Malersvend Carl Johan Einersen

har forklaret, at han er født den 29de Mai 1854 heri Bergen af

Forældre Snedkersvend Steffen Einersen og Hustru Caroline.

Konfirmeret 15 Aar gammel i Domkirken af Præsten Greve.

Han har stadig opholdt sig heri Bergen, hvor han Vaaren

1875 indtraadte i Ægteskab med Pigen Larsine Karine

Andersen og med henne har han havt 4 Børn. I de

sidste Aar har han med familie boet hos Snedker Heldahl

paa Eidemarken 1 1/2 Aar, hos Ole Andersen paa Bryggespa-

ren (?) 1 1/2 Aar, saa hos Maler Moss i Knøsesmuget 1 1/2  Aar

til Paaske sidstleden, saa flyttede han til Rørlægger Hansens

Hus paa Kaien, hvor han fremdeles bor.

Bergens Politikammer den 12 Juni 1883

T.C. Prahl

• Liker 1
  • Takk 1

Dersom du skal ha heilt presis transkripsjon står det "Bergen" "Byen" i linje 2 og 5, ikkje "Byen" "Bergen". Men ettersom bergensarar (eg har berre budd her i 47 år og er altså innnflyttar) meiner at "Byen e' Bergen", så går det jo for det same. 🙂

Endret av Richard Johan Natvig
ombytting

I sammenheng:

Malersvend Carl Johan Einersen har forklaret at han er født den 29de Mai heri Byen af Forældre Snedkersvend Steffen Einersen og Hustru Caroline. Konfirmeret 15 Aar gammel i Domkirken af Præsten Greve. Han har stadig opholdt sig heri Byen, hvor han Vaaren 1875 indtraadte i Ægteskab med Pigen Larsine Karine Andersen og med henne har havt 4 Børn. I de sisdste Aar har han med Famelie boet hos Snedker Heldahl paa Eidemarken 1 1/2 Aar; hos Ole Andersen paa Bryggesporen 1 1/2 Aar; saa hos Maler Moss i Knøsesmuget 1 1/2 Aar til Paaske sidstleden; saa flyttede han til Rørlægger Hansens Hus paa Kaien, hvor han fremdeles bor.
Bergens Poletikammer den 12 Juni 1883. T. C. Prahl

• Liker 1
  • Takk 1
29 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Derom du skal ha heilt presis transkripsjon står det "Bergen" i linje 2 og 5, ikkje "Byen". Men ettersom bergensarar (eg har berre budd her i 47 år og er altså innnflyttar) meiner at "Byen e' Bergen", så går det jo for det same. 🙂

OBS! Eg meinte å skriva det omvendte, det står "Byen" ikkje "Bergen"! Såg tabben takket vera Else 🙂

• Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.