Gå til innhold
Arkivverket

Utskrift av grunnboken for året 1980

Johan Bergh
 Del

Recommended Posts

Jeg er ute etter bekreftet utskrift fra grunnboken på det huset min mor, Berit Lunde Smailagic eide i 1980.

Adressen er Sam Eydesgate 4, Porsgrunn. Beklageligvis har jeg ikke gårds- og bruksnummer.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, J Bergh skrev:

Jeg er ute etter bekreftet utskrift fra grunnboken på det huset min mor, Berit Lunde Smailagic eide i 1980.

Adressen er Sam Eydesgate 4, Porsgrunn. Beklageligvis har jeg ikke gårds- og bruksnummer.

Kan noen hjelpe meg?

Kopi av eiendommens manuelle grunnboksblad kan du bestille her: https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb?municipalities[]=3806&gnr=&bnr=&fnr=&snr=&name=Sam+Eydes+gate+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg spør er at dette dokumentet skal benyttes i en rettssak i Kroatia og må oversettes.

Da hadde det vært flott om det ligger ved en forklaring om hva dette betyr.

Håper dette kan la seg gjøre. Vennlig hilsen Johan Bergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG: En ting til (beklager maset altså...). Kan det la seg gjøre å finne igjen de dokumentene det henvises til i høyre kolonne?

Der det står f.eks. (helt nederst): Avlyst, dok. 5182/82 4.4.

Hilsen Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Tinglyste eiendomsdokument etter 1950 må bestilles fra Kartverket. Når det gjelder obligasjoner, så bør du sjekke om disse fremdeles står ved lag i Kartverkets elektroniske grunnbok som er oppdatert til dags dato.  (Grunnboksblada i Digitalarkivet er kun oppdatert til ca 1990)

Eldre dokument finner du fram til i Digitalarkivet:

https://www.digitalarkivet.no/content/876/slik-finner-du-tinglysinger-i-digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg stille ett spørsmål til:

Jeg forsøker å kjøpe et tinglyst dokument fra Kartverket.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke vet dokumentnummeret? Kun datoen som står i grunnboken?

Hilsen Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Johan Bergh skrev:

Da må jeg stille ett spørsmål til:

Jeg forsøker å kjøpe et tinglyst dokument fra Kartverket.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke vet dokumentnummeret? Kun datoen som står i grunnboken?

På det manuelle grunnboksbladet er det - så vidt jeg kan se - kun to tinglyste dokumenter uten dagboknummer. Dette er skylddelingsforretningen og skjøtet fra 1935, og årsaken er at dagboknummer først ble innført fra og med 1936. For disse to dokumentene er det i stedet henvist til panteboknummer og sidetall (31-933 og 31-937).

Pantebøker til og med 1950 finner du i Digitalarkivet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan Bergh skrev:

Kan forresten noen si meg hva dagboknr. 5121 (venstre kolonne nederst) kan bety?

Det er dagboknummeret (5121/89) til en obligasjon av 4. april 1989. Hvis den ikke er slettet, vil det trolig finnes en kopi hos Kartverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Johan Bergh skrev:

Er det forresten mulig å finne ut av når huset ble solgt og til hvilken pris?

TA 11.09.1998. Tredje kolonne fra høyre, tredje nederst: https://www.nb.no/items/9c650df53de4dafa69f8185424d9f46e?page=47&searchText=« Sam Eydes gate 4»

Endret av Ragnhild K. Brænd
Lenke til kommentar
Del på andre sider