Gå til innhold
Arkivverket

Olavslundarkivet? Kilde i Hedmarksarkivet.


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Ved hjelp av det nå komplette Hedmarksarkivet har jeg funnet en del nye kilder. Hurra! 

 

Men et kort herfra er scannet litt lyst. Jeg har prøvd å øke kontrasten, og mener at kildehenvisningen er:

Papirbrev. Olafslundarkivet. Innlånt 1875 til RA. Partenes underskrifter og segl. 

 

 

image.thumb.png.04e25696a98ae6219eec9ab3e62a360f.png

Men i så fall - hva er Olafslundarkivet? Jeg finner ikke noe treff hverken på google eller i Arkivportalen.

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Ved hjelp av det nå komplette Hedmarksarkivet har jeg funnet en del nye kilder. Hurra! 

 

Men et kort herfra er scannet litt lyst. Jeg har prøvd å øke kontrasten, og mener at kildehenvisningen er:

Papirbrev. Olafslundarkivet. Innlånt 1875 til RA. Partenes underskrifter og segl. 

 

 

image.thumb.png.04e25696a98ae6219eec9ab3e62a360f.png

Men i så fall - hva er Olafslundarkivet? Jeg finner ikke noe treff hverken på google eller i Arkivportalen.

Jeg synes også det står "Papirbrev. Olafslundarkivet. Innlånt 1875 til Ra. Partenes underskrifter og segl. Men selve ekstrakten var jo ikke like lett å lese uten å gjette. Etter det jeg forstår er de tre bindene som er scannet kopier av selve kortene og at man nok må få tak i selve originalkortet i dette tilfellet. Men selve brevet ser da ut til å ha vært innlånt til Riksarkivet i 1875.

 

Ellers hyggelig å høre at materialet blir satt pris på og at du fant noe (selv om akkurat denne var jo litt vanskelig å lese)

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Baard Vidar Pettersen changed the title to Olavslundarkivet? Kilde i Hedmarksarkivet.
27 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Var det en historiker Olaf Lund eller Olav Lund mon tro?

 

DTH

Tja, si det. Jeg tenkte tanken, men finner ikke noe fornuftig på Olav eller Olaf Lund i Arkivportalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Ellers hyggelig å høre at materialet blir satt pris på og at du fant noe (selv om akkurat denne var jo litt vanskelig å lese)

Absolutt! Fant en kilde i Danske kanselli, som jeg aldri hadde bladd meg fram til ellers. Også noen kilder til diplom, som jeg håper å finne i Riksarkivet. Endret også tittelen på emnet for å drive litt reklame 😉

 

9 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Etter det jeg forstår er de tre bindene som er scannet kopier av selve kortene og at man nok må få tak i selve originalkortet i dette tilfellet. Men selve brevet ser da ut til å ha vært innlånt til Riksarkivet i 1875.

Ja, kortene er vel å finne på Hamar. Men akkurat dette brevet burde finnes i RA. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje Tandsether skrev:

Tror det står Hafslundarkivet, men ingen treff i Arkivportalen på det ordet.

Det kan du ha rett i!
Hafslund ligger vel ved Sarpsborg, så kikket gjennom Prestearkivet for Østfold, men fant ikke noe der heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original-kortene ligger på Hamar, men Spangen  som var tannlege på Løten var også mange ganger på Riksarkivet. Det jeg skannet var ofte dårlig kopier.

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Original-kortene ligger på Hamar, men Spangen  som var tannlege på Løten var også mange ganger på Riksarkivet. Det jeg skannet var ofte dårlig kopier.


Det viktigste er at jeg vet datoen til en kilde som skal finnes i RA. Må vel være mulig å spore opp da. Jeg tenker meg dit på mandag uansett, så hører med dem da. 
 

Ellers utrolig bra at du gjorde den jobben. Veldig nyttig! 👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne regestseddelen på Riksarkivet:

regest1.thumb.jpg.70b93e358468195345852ed4e9cbd2f3.jpg

Noen som har innspill på hvor denne kan finnes i Arkivportalen, mens jeg er på Riksarkivet? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Noen som har innspill på hvor denne kan finnes i Arkivportalen, mens jeg er på Riksarkivet? 🙂 

 

Diplomet var i sin tid innlånt i 1875, og den siste regesten du har funnet, viser at det igjen var innlånt - via Privatarkivkommisjonen - i 1966, og at eieren da var A/S Hafslund i Sarpsborg. Dette tyder på at diplomet er i privat eie.

 

Avskriften fra 1966 finnes derimot i RA/EA-4053 Samlinger til kildeutgivelse, Diplomavskriftsamlingenhttps://www.digitalarkivet.no/sa10061002078768

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Diplomet var i sin tid innlånt i 1875, og den siste regesten du har funnet, viser at det igjen var innlånt - via Privatarkivkommisjonen - i 1966, og at eieren da var A/S Hafslund i Sarpsborg. Dette tyder på at diplomet er i privat eie.

 

Avskriften fra 1966 finnes derimot i RA/EA-4053 Samlinger til kildeutgivelse, Diplomavskriftsamlingenhttps://www.digitalarkivet.no/sa10061002078768

 

Takk, Kristian. Dette virker jo så logisk når du sier det sånn 🙂 Jeg led av den den misoppfatning at et lån til RA stort sett var på ubestemt tid.. 

 

..

 

Jeg fant tre regestkort til som de heller ikke kunne svare umiddelbart på på RA. Jeg hadde satt pris på dine innspill her også, Kristian, om du har tid 🙂 

 

Dette og et nesten identisk fra 20 august samme år:

image.png.d4178b709d4b72e4a54130f571ec9eeb.png

Jeg følte de burde ligge under denne:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001721839?ins=RA 

Under L0001 skal det ligge dokumenter fra 1392 - 1634, men når man åpner mappa, er det nyeste datert 1607..

Sehested B ligger jo også her: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/72088, men her er det nyeste 1563.

 

 

Og så dette:

image.png.cc822757aff3a3a80ea0d0412e58484f.png

Dette hadde jeg forventet å finne under Diplomer fra prestearkiv her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000003539423?ins=RA

Men det er ingen underkategori for Stange..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg fant tre regestkort til som de heller ikke kunne svare umiddelbart på på RA. Jeg hadde satt pris på dine innspill her også, Kristian, om du har tid.

 

Dette er et broket landskap med mange muligheter. Dokumenter kan være omplassert etter at regestene ble skrevet, osv.

 

Når det gjelder Sehested B er det bare et utvalg av diplomene som er skanna, indikert med dokumentnumrene i venstre kolonne: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/72088

 

Sehested B består av to såkalte lagringsenheter, hhv. L0001 (1392-1634) og L0002 (1635-1671). For L0002 spesifiserer ikke katalogen hvilke brev/diplomer som inngår i lagringsenheten, mens for L0001 er det yngste spesifiserte brevet/diplomet fra 1607, til tross for lagringsenhetens sluttår er 1634. Det er derfor mulig at brevene/diplomene fra 1630 finnes i L0001, uten at det går konkret fram av katalogen.

 

Diplomer fra prestearkiv, som du har lenket til, er en del av Riksarkivets diplomsamling som er dannet ved at diplomer er utskilt fra prestearkivene. Men det er ikke til hinder for at det ennå kan ligge diplomer i prestearkivene, og i Stange prestekontors arkiv skal det finnes dokumenter tilbake til 1575: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-03000000081262

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Dette er et broket landskap med mange muligheter. Dokumenter kan være omplassert etter at regestene ble skrevet, osv.

 

Når det gjelder Sehested B er det bare et utvalg av diplomene som er skanna, indikert med dokumentnumrene i venstre kolonne: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/72088

 

Sehested B består av to såkalte lagringsenheter, hhv. L0001 (1392-1634) og L0002 (1635-1671). For L0002 spesifiserer ikke katalogen hvilke brev/diplomer som inngår i lagringsenheten, mens for L0001 er det yngste spesifiserte brevet/diplomet fra 1607, til tross for lagringsenhetens sluttår er 1634. Det er derfor mulig at brevene/diplomene fra 1630 finnes i L0001, uten at det går konkret fram av katalogen.

 

Diplomer fra prestearkiv, som du har lenket til, er en del av Riksarkivets diplomsamling som er dannet ved at diplomer er utskilt fra prestearkivene. Men det er ikke til hinder for at det ennå kan ligge diplomer i prestearkivene, og i Stange prestekontors arkiv skal det finnes dokumenter tilbake til 1575: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-03000000081262

 

Takk for grundig svar, Kristian! Du gjør meg alltid mye klokere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Dette er et broket landskap med mange muligheter. Dokumenter kan være omplassert etter at regestene ble skrevet, osv.

 

Når det gjelder Sehested B er det bare et utvalg av diplomene som er skanna, indikert med dokumentnumrene i venstre kolonne: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/72088

 

Sehested B består av to såkalte lagringsenheter, hhv. L0001 (1392-1634) og L0002 (1635-1671). For L0002 spesifiserer ikke katalogen hvilke brev/diplomer som inngår i lagringsenheten, mens for L0001 er det yngste spesifiserte brevet/diplomet fra 1607, til tross for lagringsenhetens sluttår er 1634. Det er derfor mulig at brevene/diplomene fra 1630 finnes i L0001, uten at det går konkret fram av katalogen.

 

Diplomer fra prestearkiv, som du har lenket til, er en del av Riksarkivets diplomsamling som er dannet ved at diplomer er utskilt fra prestearkivene. Men det er ikke til hinder for at det ennå kan ligge diplomer i prestearkivene, og i Stange prestekontors arkiv skal det finnes dokumenter tilbake til 1575: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-03000000081262

Kanskje jeg skulle sett på dette prestearkivet fra Stange, hvis jeg får innsyn. 

Bokskanneren min står fortsatt på SAH

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Kanskje jeg skulle sett på dette prestearkivet fra Stange, hvis jeg får innsyn. 

Bokskanneren min står fortsatt på SAH

Jeg står klar for publisering av materiale 🙂 Nå har jeg hatt mye annet å gjøre denne høsten, men snart kommer bla. presteattester for Grenland ut på nettsidene. Disse er fotografert av Grenland ættehistorielag og et par andre kilder som står på vent og som må bearbeides litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.