Gå til innhold
Arkivverket

Varighet av lenke i digitalarkivet

Svein Rune Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg bruker webtrees for å arkivere slektstreet mitt. Det er web basert, og jeg har der mulighet for å legge en lenke direkte til en side i f.eks. skannede kirkebøker eller andre sider i digitalarkivet når jeg henviser til kilde. Det jeg lurer på, hvor lurt det er å gjøre det. Spurt på en annen måte, vil den lenken til den siden fungere for alltid, eller kan ting bli endret i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2021 den 9.25, Svein Rune Haugen skrev:

Hei, jeg bruker webtrees for å arkivere slektstreet mitt. Det er web basert, og jeg har der mulighet for å legge en lenke direkte til en side i f.eks. skannede kirkebøker eller andre sider i digitalarkivet når jeg henviser til kilde. Det jeg lurer på, hvor lurt det er å gjøre det. Spurt på en annen måte, vil den lenken til den siden fungere for alltid, eller kan ting bli endret i fremtiden.

Teknologien utvikler seg kontinuerlig, så det er all grunn til at Digitalarkivets visninger vil endre seg med ujevne mellomrom, og det ville forundre meg om ikke også Internett som sådan kommer til å gjennomgå endringer som gjør at URLer (nettadresser) - slik vi kjenner dem i dag - vil endre seg.

Arkivverket tar høyde for dette ved at hver datapost og hver bildefil, lydfil og videofil i Digitalarkivet har permanente IDer i Digitalarkivets database. Disse IDene har Arkivverket selv kontroll over; IDene til filene er rett og slett filnavnene. De er gjenkjennelige ved at de består av to bokstaver etterfulgt av fjorten siffer, f.eks. kb20061019050220 (ei bildefil) eller pf01052705005243 (en datapost).

Hvis du som kildehenvisning bruker URLer som inneholder slike permanente IDer, vil det gjennom fremtidige endringer i Digitalarkivets visninger og fremtidige endringer i Internett-teknologien være mulig å omdirigere en URL anno 2021 til en URL (eller tilsvarende) anno 2030, 2050 eller 2100.

Allerede i dag kan du føye en slik permanent ID til digitalarkivet.no, f.eks. digitalarkivet.no/kb20061019050220, og du blir automatisk omdirigert.

Uavhengig av dette vil jeg likevel anbefale at en kildehenvisning ikke bare inneholder en URL, men også en mer "tradisjonell" beskrivelse av kilden, f.eks. SAO, Eidsberg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1814-1832, s. 9. Så slipper man f.eks. å klikke på en lenke, hver gang man vil finne ut hvilken kilde som er brukt. Velger man å lage slektsbok på papir, vil en URL ikke gi noen umiddelbar forståelse av hva som er kilden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,
Jo da, jeg registrerer kilden på den tradisjonelle måten som du nevner.

Jeg gjør det slik: 
Kilde: Rødenes / Rømskog: 1901-1910, Klokkerbok nr. II 1

Kildehenvisning: Nr. 2 Side 14

Men tenkte at med en link direkte til den siden, så kommer man dit med et enkelt klikk for dem som ønsker å se det selv uten å først måtte finne riktig kirkebok og side. Ikke at det er så vanskelig, men det er ikke alle som er like data kyndige som deg og meg 😄😁

Skal se på det med IDer

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider