Gå til innhold
Arkivverket

Trenger tyde hjelp: Skifte etter Jørgen Jørgensen Ovenberg

Bjørn Einar Røed
 Del

Recommended Posts

Hei.

Ikke godt å vite om du vil ha hele sulamitten tydet eller bare de viktigste ‹aktørene›?

Skiftet er i hvert fall mellom enken Johanne Andersdaatter Ofuerbye og Jørgens barn fra

første ekteskap med Karen Hansdaatter Paust(?) Hans og Jørgen Ovenberg som begge ere Myndige, Marichen

gift med StychJuncher Stie Stiensen Hein, og Helvig Sophie vngefehr 28 aar, og er v-gifft.

Da ingen andre enn enken og yngste datter er tilstede, utsettes videre skifte til 1. September s.å. så de andre barna

kan få beskjed.

Forretningen fortsettes 3/9, eiendeler listes opp. Boets midler: 740rd 6s.

Boet har tilgode 126rd 23s hos proviantforvalteren for loftte leye for Deris Majts. Magazin Korn, hvorav skal betales 50rd til dette steds fattige. Videre har Helvig krav på sin Mødrene Arf, for huilchen dend Sal: Mand var Verge 40rd 11s, Hr. Tolder Høyne skal ha 24rd 2ort 16s.

Sønnen Jørgen har utestående 297rd. 2ort. 22s og begravelsesutgifter på 24rd.

Samlet gjeld 386rd 2ort 1s.

Så står: Enchen paastoed at nyde hendis broderlod effter Laugen. Uten at jeg helt begriper hva dét innebærer.

Først må imidlertid avholdes auksjon og retten settes endelig omsider 17 desember etter mye om og men og gjentatte forsøk på å få samlet alle vedkommende.

Boets reelle midler er da 947rd 11s.

Gjelden er de før nevnte 386rd 2ort 1s med tillegg:

Paul Paulsen grobbe(?) 3 ort 4s, og sørgeklær til enken og yngste datter på 5rd hver. Omkostninger 42rd. Samlet gjeld

441rd 1ort 5s

Igjen til deling 252rd 3ort 15s

Så kommer et parti jeg heller ikke skjønner meg helt på:

Foruden Helvig Sophies Søsterlod Effter hendis  Sal: Fader

som er 42rd 14 1/2s hafuer Broderen Jørgen Jørgensen

foræret hende sin Broderlod effter hans Sal: Fader

som er 84rd 1ort 5s. Endnu hafuer hun sin Mødrenearf

som har staaet under hendis Faders Værgemaall

Nemlig = 40rd 11s:, Item = 5rd som var hende til-

lagt til en Sørge Kiol, og giøre tilsammen dend

Summa . . . 171rd 2ort 6 1/2s

Og som Broderen Jørgen Jørgensen Ovenberg wed

offentlig Auctions tilslagelse paa Gaarden, da Just

Træschow bød paa dend, tilsagde dito Træschow, at

Dersom hand vilde blifue ved Gaarden, og hans Søster

Helvig Sophie ville hafue udj sit Huus, og hende med

Sømmelighed Tractere, schulle dito Træschow nyde

Gaarden for hans giorde Bud Nemblig = 270 Rixdlr

huilchet og de andre samptlige arfuinger hafuer Conse-

terit, og i fald Magistraten og Oberformynderne

ej schulle ansee dito Treschow Sufficiant til at svare

til dend Summa som Søsteren ved dette Skiffte er

tilfalden Nemblig 171rd 2ort 6 1/2s: som Formynder

huilchet Jørgen Jørgensen burde være, effterdj

Elstebroder finder sig iche der til Beføyet, i hen-

seende til at hand iche her paa Stedet er Boende,

Saa Erbyder Jørgen Jørgensen sig sin(?) self

[ny side]

Skyldener til ofuermeldte Sum at være ansvarlig

og til ydermeere forsichring ved hans Pante forschrif-

velse lofue at holde Magistraten og Oberformyn-

derne schadesløs i alle optenchelige Maader;

Videre bekreftes. at alle har fått sitt, untatt eldste søster hvis lod

Broderen Hans Jørgensen til sig anammet, og derfor giør Svogeren StychJuncher

Mr. Stie Stiesen Hein god leverance.

Og dett var dett 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mange takk er vel billig i denne sammenheng. Jeg trenger hjelp til og tyde. Selv om jeg forstår noe, blir det fort feil og misforståelser. Litt informasjon, og bakgrunn for mitt ønske om tydehjelp.

Jeg jobber med og løse noen problemer på slektslinje fra: Jørgen Hansen 1601-1679, sogneprest i Råde. Hans sønn Jørgen Jørgensen Ovenberg. Til Hans Jørgensen Ovenberg 1650- 1737.  Her er det mange ekteskap, med barn. Som vi sier på mine trakter. Mine, dine, og våre barn. Har erfart at det finnes mye informasjon om disse. Men en del er også feil. Blant annet data relatert til Finne-Grønn.

Det eneste jeg kan stole på i denne sammenheng er informasjon fra Skifte etter de enkelte. Har  jobbet med denne slektslinjen mer enn 2,5 år. Først nå  dukker Johanne Andersdatter Overbye opp. 

Du har med ditt svar gitt meg verdifull informasjon. Takk igjen

MVH

Bjørn Røed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg prøver meg med kommentarer til siste del.

Foruten Helvig Sophies søsterlott etter hennes salige far, som er 42 rd 14,5 s, har broren Jørgen Jørgensen forært henne  sin brorlott etter hans salige far, som er 84 rd 1 ort

og 5 s. Enda har hun sin morslott, som har stått under hennesfars vergemål, nemlig 40 rd 11 s. Item = 5 rd som var henne tillagt til en sørgekjole, og utgjør til sammen

sum 171 rd 2 ort 6,5 s.

Og som bror Jørgen Jørgensen Ovenberg ved offentlig auksjon fikk tilslaget på gården, da Just Træschow også bød på den, tilsa samme Træschow, at dersom han ville ha gården, og hans søster Helvig Sophie fikk ha sitt opphold der, og med sømmelig traktement(respektfult opphold), skulle samme Træschow akseptere budet på 270 rd.

Hvilket samtlige  arvinger aksepterte, og i så fall skulle ikke Magistraten og Overformynderene anse samme Træschow Sufficiant til og svare denne sum som søsteren  ved 

dette skifte skulle ha; nemlig 171 rd 20 ort 6,5 s, som formynder, hvilket Jørgen Jørgensen burde være. Ettersom eldste bror ikke befinner seg i stand til dette, da han ikke bor på stedet.

Så tilbyr Jørgen Jørgensen seg som selvskyldner for overnevnte sum og være ansvarlig, og til ytterligere forsikring ved hans pantebeskrivelse, love og holde Magistraten og 

Overformynderene  skadesløse på alle tenkelige måter.

Videre bekreftes at alle har fått sitt, untatt eldste søster vis lott tilkommer broren Hans Jørgensen.. Og med dette gir svogeren Stych Juncher Mr. Stie Stiesen Hein sin tilslutning.

MVH

Bjørn Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider