Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok 1798 - Tydehjelp?


Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,
 

Har en familienøtt som jeg ikke har klart å knekke med vanlige kilder som dåp/konfirmasjon/vielsesinnføringer i kirkebøkene. Har også søkt i skifter for årene som kunne vært aktuelle, uten å finne noe der. Basert på en opplysning i en familiebok, så tror jeg kanskje panteboken kan ha svaret. Jeg ser navnene på mange av de jeg skulle visst mere om i panteboken, inkludert navn på gården, men klarer ikke å lese/tyde meg til familiforhold og  annen tekst mm... Håper noen kunne bidratt med "litt" hjelp for dette?

 

Link til panteboken og innføringen om Iver Olsen på #37

https://media.digitalarkivet.no/view/20470/174

 

Link til familieboken som beskriver at Kari skal være søster til blant annet Iver, og som er gift med Mathias Olsen fra Kirkeng:

https://www.nb.no/items/d81c28613870c49602218735e2c1095e?page=401&searchText="mathis olsen" kirkeng

 

Foreldre til de begge skal være Ole Pedersen/Houg og Kirsti Andersdatter, selvom man ikke finner noen Kari som datter av disse 2 i kirkebøkene for fødsler i Rakkestad...

 

Noen som hadde hatt anledning til å bidra med litt tydehjelp fra panteboken, som kanskje kan gjøre familieforholdet litt klarere? 🙂

På forhånd takk for all evnt hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel innleiinga som gjev famile-opplysningar her

"Vi underskrevne Ivar Olsen Houg,

Mathias Olsen Kiercheng paa min Hustrue Mari Olsdatters vegne, og Chri-

sten Olsen Torp i Lille Fierdingen paa min Hustrue Pernille Olsdatters vegne

alle af Rachestad Sogn giør vitteligt at Vi som Arvinger eftter Sal: Ole  Pedersen

Houg med hinanden er blevne eenige om at selge Gaarden Houg til Vores Bro-

der og Svoger Peder Olsen som nermeste Odels og Aasædes berettiget til denne

Gaard Houg beliggende i Rachestad ...."

Det er sett av 400 rd til opphald/underhald for "enken Kiersti Andersdatter"; og når ho er død

skal dette "falde til deeling imellem hendes Børn eftter Loven".

Så langt eg kan sjå er det ikkje sagt i klartekst kven Kiersti  er enkje etter (venteleg avdøde?),

eller kven ho er mor til (somme av, eller alle, dei fire som er nemnde?)

 

Ole kan ha hatt andre born, som fekk utlagt arv i andre delar av buet - altså ikkje i garden.

Og sidan det er arv etter Ole, er det hans born som "tel" her; om dei har same mor eller ikkje, har ikkje noko å seie for arven/skiftet.

Det er fire myndige arvingar.  Då kan dei skifte privat, utan å ta kostnaden med offentleg skifte.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lars Hanssen skrev:

Link til familieboken som beskriver at Kari skal være søster til blant annet Iver, og som er gift med Mathias Olsen fra Kirkeng:

https://www.nb.no/items/d81c28613870c49602218735e2c1095e?page=401&searchText="mathis olsen" kirkeng

 

Det står tydeleg "Mari" i skøytet.  Det kan vere feil i panteboka.. - eller i familieboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller med FT1801 

RA, Folketelling 1801 for 0128P Rakkestad prestegjeld, 1801, s. 497b-498a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090804640715

 

Då er nok familiebok-forfattaren "uskuldig" ...  "Mari" og "Kari" er nokså likt, både i tale og i somme handskrifter ; og kan vere forveksla - av fleire personar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.