Gå til innhold
Arkivverket

Stamrullen for det Gudbrandsdalske kompani - Oppland - Skjåk - s.574B (Er det mer informasjon her?)

Jens  Gleditsch
 Del

Recommended Posts

Søker jeg opp Hans Arnesen i det Gudbrandsdalske kompani, får jeg følgende info: https://www.digitalarkivet.no/pp00000000025021 

Tilfeldigvis klikket jeg på "Overområde i kilden" og får da følgende informasjon https://www.digitalarkivet.no/op00000000020506

Her fremkommer en meget viktig merknad som jeg ikke har sett før, fordi den ikke ikke vises i den første visningen: "Opph: Christiania, Slettet 1802".

Skulle gjerne hatt tak i en skannet original her for å se om det er mer viktig info, også om hans bror Arne - begge på samme side 574B

Mvh Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kilden er ikke skanna, så jeg flytter spørsmålet til Spør Arkivverket.

7 timer siden, Jens Gleditsch skrev:

Her fremkommer en meget viktig merknad som jeg ikke har sett før, fordi den ikke ikke vises i den første visningen: "Opph: Christiania, Slettet 1802".

Merknaden vises faktisk også i personvisninga. Under persontabellen står det "Overområde i kilden" med et plusstegn ute til høyre. Klikker du på plusstegnet, vil opplysninger overordnet nivå (over personnivået) vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. det var jeg ikke klar over, og det forekommer meg heller ikke helt logisk. Kommentaren må da ha relevans for objektet (personen)?

Jeg ser nå at broren Arne, også har tilsvarende kommentar tilknyttet, men med annen dato/årstall...
Jeg skulle gjerne sett en skannet kopi av den aktuelle siden i "kilden". Må jeg til Hamar får å få det?

mvh Jens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jens Gleditsch skrev:

Hmmm.. det var jeg ikke klar over, og det forekommer meg heller ikke helt logisk. Kommentaren må da ha relevans for objektet (personen)?

De som i sin tid publiserte disse dataene i Digitalarkivet, har neppe sett originalkilden, siden den ikke er skanna. Det kan derfor ha vært vanskelig å vurdere om feltet passet best på personnivå eller på overordnet nivå. Men det ser ut til å være et generelt merknadsfelt som kan tenkes å inneholde både personopplysninger og mer generelle opplysninger, og så har man vært nødt til å velge et nivå å plassere feltet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider