Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tittel på en ungkar fra Aal

Steinar Vasaasen
 Del

Recommended Posts

Jeg er nok ikke helt enig i at det kan være "arrestant". Synes ikke det passer hverken med stor eller liten "A". Dessuten har jeg nå funnet en til i samme kirkebok som er litt tydeligere. Bl.a. en helt tydelig stor G. Og denne Ole Næs er i andre sammenhenger benevnt som: "Sersjant" eller "fourer". Jeg heller nok derfor til at dette er en forvanskning av "Sersjant", altså skrevet "Geargeant".

Befinner seg mellom nr 173 og 174 her:

SAKO, Nes kirkebøker, SAKO/A-236/F/Fa/L0009Ministerialbok nr. 9, 1834-1863, s. 238

https://www.digitalarkivet.no/kb20051114010911

image.png.7758d011cd4c6ddf53550faf246fc3ab.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinar Vasaasen skrev:

Jeg er nok ikke helt enig i at det kan være "arrestant". Synes ikke det passer hverken med stor eller liten "A". Dessuten har jeg nå funnet en til i samme kirkebok som er litt tydeligere. Bl.a. en helt tydelig stor G.

I merknaden (til den første innførsla) finn du ein A ("Anmeldt...") som passar godt med forbokstaven i "tittelen" her.  A-en i tittelen er litt meir open, men elles likeins.

Og så må eg tilstå eit tjuvtriks.... -  eg kika i klokkarboka også.  Der er "Arestant" litt tydelegare.

SAKO, Nes kirkebøker, SAKO/A-236/G/Ga/L0001Klokkerbok nr. I 1, 1843-1872
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060130010644

(nest siste på sida)

Det kan naturlegvis hende at klokkaren (også) misforstod presten.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.