Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner jeg frem til hva en bestemt innsatt Christiania Tugthuus arbeidet med under oppholdet (1843)?

Herbjørn Andresen
 Del

Recommended Posts

Min tipp-tippoldemor ble dømt til 6 maaneder tugthuusarbeid, og var ifølge fangeprotokollen innsatt i Christiania Tugthuus fra 23 februar til 23 august 1843. Hun var da 31 år gammel. I protokollen var det også et referansenummer til domsakten, så jeg har funnet mange interessante dokumenter om hvordan og hvorfor hun havnet der.

Det jeg har et ønske om å finne litt mer ut av er om det også kan finnes noen spor etter hva hun jobbet med, eller ellers drev med, mens hun var innsatt. Jeg prøvde meg på å se på et par protokoller som kunne se ut til å ha med arbeidsaktiviteter å gjøre, men de dreide seg ikke om enkeltpersoner. Det er et stort arkiv, så det kan fremstå litt som "nål i høystakken" å prøve å finne ut noe ved hjelp av arkivportalen om hva en bestemt person var sysselsatt med i under oppholdet.

Spørsmålet er altså: Har noen tilstrekkelig oversikt over tukthusets arkiver til å bidra med tips om slags type dokumentasjon man bør se etter, hvis man vil prøve å finne ut hva en bestemt person bedrev under oppholdet i tukthuset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.