Gå til innhold
Arkivverket

1811 Krav til innrapportering av utenlandsk tilvirkede varer og artikler

Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

I 1811 kom en kongelig forordning om at alle utenlandsktilvirkede varer av visse typer skulle innrapporteres på et spesielt skjema utarbeidet av tollvesenet. I dette notiset gjelder det Bergen, men jeg vil anta det var gjeldene for all handel med disse utenlanske varene i Norge...

Spørsmålet mitt er, hvor i arkivene skal jeg lete etter dette? Ble oversiktene arkivert, og i såfall under hvilken offentlig myndighet? Kan de fremdeles befinne seg på Rigsarkivet i København?

mvh

Bård Olsen

Screenshot 2021-12-02 at 09-49-39 Bergens Adressecontoirs Efterretninger 2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1813 var forbindelsen til København begynt å bli dårligere, derfor er det mer sannsynlig at det har blitt sendt til Kristiania. Men trolig vil de ha beholdt listene i Bergen og videresendt en avskrift av disse. Du kan derfor starte med å undersøke magistratarkivet i Bergen byarkiv for å se om du derfra kan finne ut hvor listene ble sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.