Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av sinnssykeprotokoll

Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Vedlagt er et utklipp av en "sinnssykeprotokoll" fra 1933. Jeg står fast allerede ved første setning. Resten er stort sett greit, med unntak av et par ord. Jeg leser følgende:

??? Forøvrigt ingen sindsyke i slekten. Intet slektskap mellem forældrene. Indtil 2 aars alderen var hun angivelig som andre barn. Hun fik saa anfald med uro og ubehersket raseri. Efterhvert gik hun over i en sløvhetstilstand, saa hun ikke kunde ??? gjøre sig forstaaelig for sine omgivelser, kunde ikke selv ta føde til sig. Urin og avføring avgik spontant i sengen.

Denne tilstand har holdt sig og hun ligger nu(?) fuldstændig sløv uten nogen forstaaelse, bare utslitende uforstaaelige grynt og brøl. Kan ikke i nogen henseende hjælpe sig selv. Ligger i sammenbøiet stilling med kontraktion i haandled, hofte – kne – og fotled helt ubehjælpelig.

Fint om noen kunne ha hjulpet meg med å få en fullstendig transkripsjon. Legeskrifen er ikke alltid like enkel!

599815193_Vedlegg1.thumb.jpg.37d8f8f980453418dc10d5bec9cd93c0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Stian Myrabø Løkeberg skrev:

???

?: To brødre av morfaren sindsyke

Endret av Richard Johan Natvig
endra morfar til morfaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stian Myrabø Løkeberg skrev:

saa hun ikke kunde ???

kunde snakke el[ler] ...

og enig i "nu" lenger nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

kunde snakke el[ler] ...

Takk Richard. Det ser riktig ut. Var spesielt usikker på den siste. Ordet etter "ikke kunde snakke" ligner mer på "er", men det gir jo ikke spesielt mye mening. Kan det eventuelt stå "ei"? Ser ingen prikk over i-en, men siste bokstav likner ikke spesielt på de andre l-ene. Hvorvidt det skal stå "ei"/"eller" blir jo betydningen den samme, men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Stian Myrabø Løkeberg skrev:

Kan det eventuelt stå "ei"?

Det tenkte eg ikkje på, men ja, eg trur du har rett i det! Heller det en "el[ler]"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider