Gå til innhold
Arkivverket

Arkivet etter Gunvor I Trætteberg

Recommended Posts

Hei!

Eg leitar etter det opne arkivet til Gunvor Trætteberg. Det som er klauselert (1-40) fann eg på Arkivportalen. 

Sjølv med telefonhjelp kan eg ikkje finna det eg er fortalt skal vera 41-106 (eller liknande). Dette har ei som var hjå dykk for vel 30 år sidan. Ho bladde i dei opne boksane. 

Spørsmål: 

Har de einingane 41- som inneheld den opne delen av arkivet?

Finst det i så fall ein katalog/oversikt som kan kopierast og sendast?

Venleg helsing

Randi Andersen

Nordåsgrenda 102

5235 Rådal

90032540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Arkivportalen står der at 1-40 er klausulert til 2026; så vidt jeg kan se dreier dette seg om F-delen av arkivet: Manuskripter og forarbeider. Her er også katalog til en G-del som er nummerert fra 41 og oppover:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000710219?ins=RA

KLAUSULBESTEMMELSE: 1. Manuskripter og forarbeider (nr. 1-40) er klausulert til 2026. Søknader om adgang til klausulert materiale avgjøres av familien Ingstad, ved Benedicte Ingstad. Familien kan når som helst overdra denne rettighet til Riksarkivaren. 2. Når klausuleringstiden er utløpt, er materialet fritt tilgjengelig. Enhver utgivelse av manuskripter vil likevel fortsatt kreve Riksarkivarens tillatelse og har som forutsetning at Gunvor Ingstad Trættebergs navn settes på tittelbladet. 3. For øvrig skal enhver bruker av arkivet ved påtegning erklære seg kjent med brev av 21.05.1987 fra Helge Ingstad og Hallvard Trætteberg til Riksarkivaren. Brevet gir nærmere orientering og uttrykk for deres ønskemål i denne sak. 4. Under alle omstendigheter skal vanlige regler for kildebruk og sitat følges.

Om du oppsøker Riksarkivets lesesal kan de nok orientere deg nærmere om tilgang til arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider