Gå til innhold
Arkivverket

Bremanger - Holland. Søker foreldre til Mette Klingenberg som gifter seg i Bremanger med 27 juni 1761 med Claas Hendriks Pratter.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Mette må vel være født ca 1740. Hun får senere 8 barn i Holland. Men hvem var hennes foreldre og var hun i slekt med Bjørn Klingenberg fra Kinn ?

Vielsen til Mette

Mette Klingenberg - Ministerialbok for Kinn prestegjeld 1729-1785 (1437P) - Digitalarkivet

Mette ble enke i 1773 og giftet seg deretter med Peter Tjipkes Schevlingen.

https://www.openarch.nl/frl:d9550fdd-d2d9-466f-8761-335d4ad83bad

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at Thomas, bror til Mette  er far til Bjørn Thomasen Klingenberg som igjen er far til Henrikke Bjørnsdtr. Klingenberg (Didrichsen Fæster)

Da ser det ut som at denne utfordringen er løst.

Mange takk.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med navnet Schevelingen. Ligner på navnet til bydel i Den Haag i Zuid-Holland: Scheveningen.
Som er fjern fra Friesland. Ellers er mellomnavnet til brudgommen Tjipke frisisk nok. Jeg tror bokstav S tyder på genetivform=sønn av Tjipke.
Navnet forekommer i dag som slektsnavn Tjipkema (merkelig nok ikke i Friesland)

Meertens Familienamenbank gir ingen forklaring på Schevelingen som familienavn. Men i eldre dokumenter forekommer Schevelingen som variasjon til landsbyen Scheveningen. Muligens at Ronny Spaans (Oslo Universitetet) har en forklaring.
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke mye brukt i Nederland dette navnet, så du har sikkert rett at det kommer som en variasjon av navnet/landsbyen Scheveningen.

Familienavnet Schevelingen er kun nevnt ved Pieters ekteskap og ved dåp av en rekke barn. Navnet kommer ikke tilbake i senere generasjoner. I proklamasjonsregistreringen i Holwerd omtales han som Pieter Tjepkes van Scheveningen.

Det er også artig med stedet Nes i Ameland hvor Mette bodde etter hun kom til Holland. Nå er vel Ameland en øy mot nordsjøen. Kan navnet Nes ha kommet fra norske innvandrere eller er det et vanlig hollandsk stedsnavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg antydet tror jeg at navnet Tjepke's er en henvisning til at Pyters far heter Tjepke. Altså sønn av Tjepke.
Navnet er ikke spesielt frisisk, mer en germansk opprinnelse. Eller muligens en lokal variasjon på øya Ameland. I Woordenboek van voornamen
nevnes også andre av de frisiske øyene, som Terschelling. Men det som utfordret meg er jo henvisningen til Scheveningen.
Tjepke forekommer definitivt ikke som navn hos befolkningen på Scheveningen. Så betegnelse Schevelingen må ha knyttet seg spesifikk til denne Pyter. 
Men, som du vet er både Scheveningen og Ameland kyststeder og fiskelandsbyer.

Nes er definitivt ikke et vanlig stedsnavn i Nederland. Finner kun Nes på akkurat Ameland.
Min ordbok antyder bare at det dreier seg om spesifike landskaps formasjoner, som i norsk.
Hvis Nes har en norsk opprinnelse så har det kanskje just å gjøre med det lokale landsskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode opplysninger Jan.

Tjepke Pieters, sønn av Pieter og Mette gifter seg i Amsterdam i 1811. I den forbindelsen fremkommer følgende opplysninger:

Volgens een verklaring in een akte van bekendheid bij het huwelijk in Amsterdam in 1811 van kleinzoon Tjepke Pieters waren zijn grootouders overleden op "het Eiland King in Noorwegen".

Oversatt:

Ifølge en erklæring i en anerkjennelsesattest ved ekteskapet i Amsterdam i 1811 av barnebarnet Tjepke Pieters, var hans besteforeldre død på «Kongens øy i Norge».

(Tar et forbehold her om at oversettelsen er rett)

Besteforeldrene er Bjørn Klingenberg (ca 1694 - 1765) og Maren Sørensdatter Bruun (? - ?). De oppholdt seg så vidt jeg vet i Kinn i Sogn og Fjordane.

Men hvor i all verden var "kongens øy" hvor de døde, og er det noen som har utfyllende opplysninger om Bjørn og Maren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke så mye å komme med her. Men Bjørn ble født på Indre Reksten i Kinn. Her er 1701 manntallet.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000620505

Faren var Klokker Jens Christenson, 63 år gammel. Og skal man dømme etter alderen på barna må han ha vært gift 2 ganger da eldste sønnen Casper var 28 år og en ny sønn Casper var døpt i 1700.

Men jeg vet ikke noe om hvem Jens var gift med eller hvor Klingenberg navnet kommer inn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal ikke være enkelt.

Jeg tror som sagt at denne Jens må ha vært gift to ganger. men hvem han var gift med vet ikke jeg, og det ser det ut til at bygdeboka heller ikke har noen formening om.

Men der er det nevnt at Jens Christenson trolig var sønn av presten i Askvoll, Christen Jensson.

Kanskje du skulle ha laget et eget tema om Jens, hans hustruer og opphav.

Se forøvrig nr.6 her og også side 113 hvor sønnen Casper Christensen Klingenberg (Kling) er nevnt.

https://www.nb.no/items/564485fb73596090ad47e6e596abca25?page=111&searchText=Biskoper og Præster i Bergenhus

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjerne ikke dumt å opprette eget tema om hele denne Klingenberg slekta i Kinn og omegn.

Jeg finner også bror og søster Michelsen Klingenberg fra Nordfiord i 1763. Antar de må være fra samme Klingenberg slekt.

image.png.642194f24cdc8b9bfdf5431c0a3a8108.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider